bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
در گفتگو با دبیر انجمن واردکنندگان خودرو مطرح شد؛
چندی پیش فیلم‌های متعددی از تردد خودرو‌های خارجی در خیابان‌های تهران و حتی یا نقل و انتقال آن‌ها از طریق کامیونت‌های ترانزیتی در فضای مجازی کشور منتشر شده بود؛ حال آنگونه که دبیر انجمن واردکنندگان خودرو عنوان کرده است تا کنون واردات خودرویی به شکل رسمی صورت نگرفته است.

ماجرای تردد خودرو‌های خارجی در خیابان‌های تهران چیست؟

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ در طول هفته‌های اخیر، فیلم‌های متعددی از تردد خودرو‌های خارجی در خیابان‌های تهران و حتی یا نقل و انتقال آن‌ها از طریق کامیونت‌های ترانزیتی در فضای مجازی کشور منتشر شده بود. گفتنی است که نزدیک به دو ماه پیش، سید رضا فاطمی امین وزیر صمت در واپسین روز‌های اردیبشهت سال ۱۴۰۱، از موافقت هئیت دولت با کلیات واردات خودرو خبر داده بود.


به گزارش بازارنیوز عمده خودرو‌های حاضر در این کلیپ‌‍‌ها، اتومبیل‌هایی با قیمتی بیش از ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار هستند؛ این در حالی است که در طول ماه‌های اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزیر صمت خبر از واردات خودرو‌های با رنج قیمتی ۵ تا ۱۵ هزار دلاری چینی و اروپایی داده بودند.


در کنار همه این گمانه‌زنی‌ها، در این میان صحبت‌هایی نیز پیرامون واردات خودرو‌های ۱۰ هزار دلاری هندی مطرح شده بود؛ همزمان با انتشار خبر موافقت دولت با واردات خودرو، گمانه زنی‌های متعددی حول و محور واردات خودرو به میان آمده است، اما در نهایت آخر خبری موثقی که می‌توان به آن استناد کرد، وعده اخیر «منوچهر منطقی» معاون حمل و نقل وزارت صمت بر آغاز واردات خود از شهریور ۱۴۰۱ است.


اکنون با توجه به نزدیکی موعد واردات خودرو، به نظر می‌رسد که تشدید تردد این قبیل خودرو‌های گران قیمت در خیابان‌های پایتخت، نشان از چراغ سبزی دارد که وزارت صمت پیرامون واردات خودرو داده است.


«مهدی دادفر» دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با بازارنیوز نسبت به این مسئله واکنش نشان داده و در تشریح تردد این مدل خودرو‌ها توضیح داد: در حال حاضر هیچ نوع واردات رسمی خودرویی به وقوع نپیوسته و اتومبیل‌های حاضر در کلیپ‌های منتشر شده در فضای مجازی کشور، خودرو‌های ترانزیتی هستند که از مقصد کشور‌های حاشیه خلیج فارس قرار است از طریق ایران به کشور‌های گرجستان و ارمنستان، آذربایجان ارسال گردد.


دبیر انجمن واردکنندگان خودرو همچنین درباره خودرو‌های گذر موقت نیز گفت: در حال حاضر این قبیل خودرو‌ها نیز از طریق مناطق آزاد اجازه ورود به سرزمین‌های اصلی را گرفته‌اند و قرار نیست حضور طولانی مدتی را در این مناطق داشته باشند. بدون هیج تردیدی می‎‌توان ادعا کرد که تاکنون واردات رسمی خودرویی انجام نشده است.


وی همچنین درباره اخباری مبنی بر واردات خودرو‌های ۱۰ هزار دلاری هندی و روسیه نیز تصریح کرد: واردات این قبیل خودرو‌ها به هیچ وجه استاندارد‌های ۸۵ گانه را پاسخگو نخواهد بود؛ خودرو‌های متناسب با استاندارد‌های ۸۵ گانه کشور یقینا رقمی بیش از ۱۰ هزار دلار خواهند داشت. در حال حاضر استاندارد‌های مرتبط با واردات خودرو متناسب با خودرو‌های درجه یک جهانی تنظیم شده است در نتیجه نمی‌توان با واردات این قبیل خودرو‌ها نیاز مردم برای خودرو‌های وارداتی را پاسخ داد.


دادفر در پایان پیرامون دخالت خودرو سازان در جریان واردات خودرو خاطر نشان کرد: متاسفانه خودروسازان همچنان به دنبال واردات خودرو هستند؛ در صورت تحقق این امر بازار خودرو کشور شاهد یک وضعیت انحصار در انحصار خواهد بود و عملا واردات خودرو بی هیچ وجه اثر گذار نخواهد بود.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: