bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
پس از اشاره رئیس جمهور به کاهش نرخ رشد نقدینگی به کمترین میزان ۱۶ ماه اخیر، رئیس کل سابق بانک مرکزی این آمار را زیر سوال برد. این در حالی است که آمار رئیس جمهور مبتنی بر گزارش بانک مرکزی از نرخ رشد «سالانه» نقدینگی بوده و نشان می دهد اظهارات رئیس جمهور در این باره درست است.

به گزارش بازارنیوز، آیت الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز (پنجشنبه) در ادامه برنامه‌های سفر به استان کرمانشاه در دیدار آحاد مختلف مردم این استان در ورزشگاه امام خمینی (ره) کرمانشاه حضور یافت. رئیس جمهور در بخشی از سخنان خود با اشاره به مسئله تورم و اقدامات دولت برای مقابله با آن گفت: برای کنترل تورم که مردم، دولت و همه مسئولین را رنج می‌دهد، گام‌هایی برداشته شده و ان‌شاء الله با قوت دنبال خواهد شد.

آیت‌الله رئیسی همچنین با بیان اینکه نرخ رشد نقدینگی به کمترین حد خود در ۱۶ ماه اخیر رسیده است، اظهار داشت: روند خلق پول بانک‌ها کاهشی شده و اینها همه نشانه‌های آن است که علاوه بر اصلاح برخی از ساختارهای نادرست اقتصادی، گام‌هایی در جهت توسعه زیرساخت‌ها در حال برداشته شدن است که ان‌شاءالله آثارش در زندگی مردم آشکار خواهد شد.

اظهارات رئیس جمهور مبنی بر کاهش نرخ رشد نقدینگی به کمترین میزان در ۱۶ ماه اخیر، اشاره به جدیدترین گزارش بانک مرکزی از شاخص‌های پولی داشت که نشان می داد نرخ رشد سالانه نقدینگی به کمترین میزان در حدود یک سال و نیم اخیر رسیده است. 

گاف همتی؛ تحلیل رشد ماهانه به جای رشد سالانه

پس از اشاره رئیس جمهور به دستاورد دولت سیزدهم در کاهش مداوم رشد نقدینگی و پایه پولی، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی دولت قبل، آمار رئیس جمهور در مورد نقدینگی را زیر سوال برد.

وی با اتکا به آمار «رشد ماهانه نقدینگی»، نوشته است: حداقل در۴ماه از ۱۶ ماه، نرخ رشد نقدینگی کمتر از اردیبهشت امسال بوده، و فروردین نیز همواره استثناء است.

این در حالی است که اشاره رئیس جمهور به رشد سالانه نقدینگی بوده چنانکه طبق روال مرسوم اقتصاددانان واقعی، رشد سالانه نقدینگی ملاک قرار می گیرد. نمودار زیر، رشد سالانه نقدینگی بر اساس آمارهای بانک مرکزی را نشان می دهد

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: