bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۰۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
مدیر گروه مالیات اندیشکده اقتصاد مقاومتی ضمن تشریح مزیت‌های قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در ایجاد شفافیت در نظام اقتصادی کشور، از رشد ۳۳ درصدی شناسایی مودیان مالیاتی جدید از محل تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات مستقیم خبر داد.

قانون پایانه‌های فروشگاهی؛ تیر خلاصی بر فاکتور‌های صوری و شرکت‌های کاغذی

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «علی ملک زاده» مدیر گروه مالیات اندیشکده اقتصاد مقاومتی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون مزایای قانون پایانه‌های فروشگاهی در نظام اقتصادی کشور اظهار کرد: مبنای اولیه تصویب قانون پایانه‌های فروشگاهی در ابتدا بر این اصل استوار بود که این قانون می‌بایست به عنوان ابزاری کلیدی، برای اجرای کامل قانون مالیات بر ارزش افزوده، به ایفای نقش مشغول شود؛ این قانون در شرایطی در سال ۹۸ به تصویب رسید که در طول سال‌های قبل، سازمان امور مالیاتی همواره در جریان فرایند اخذ مالیات از مودیان با چالش‌های گوناگونی مواجه شده بود.


این کارشناس اقتصادی ایجاد فاکتور‌های صوری و همچنین شکل گیری شرکت‌های کاغذی را نمونه‌هایی از این نوع چالش بر شمرد و گفت: متاسفانه در طول چند دهه اخیر روش‌های سنتی مالیات ستانی راه‌های متنوعی را برای فرار‌های مالیاتی گسترده مودیان فراهم آورده است، اما اکنون پیش‌بینی می‌شود با اجرایی شدن قانون پایانه‌های فروشگاهی و ایجاد شفافیت در نظام اقتصادی کشور، میزان فرار مالیاتی مودیان متخلف تا حد چشمگیری کاهش یابد.


وی رصد پذیری جریان توزیع کالا و خدمات از طریق سامانه‌های پایانه فروشگاهی را از دیگر نتایج مثبت این قانون ذکر کرد و توضیح داد: همزمان با کنترل فرار‌های مالیاتی گسترده مودیان، رصد تمامی مراحل زنجیره توزیع کالا و خدمات و رسیدن آن به دست مصرف‌کنندگان، از دیگر چالش‌های پیش روی حاکمیت بوده است که به دلیل فقدان زیر ساخت‌های لازم، باعث اخلال در نظام اقتصادی کشور و عدم شفافیت در فراینند توزیع کالا شده است.


ملک زاده تصریح کرد: پاسخگویی این چالش نیازمند بستری شفاف و منسجم بود، لذا در چنین شرایطی با تصویب قانون پایانه‌های فروشگاهی و استفاده از سامانه مودیان، فاکتور‌های صادر شده برای نقل و انتقال یک کالا از شیوه‌ای سنتی به صورت شفاف و الکترونیکی درآمد.


مدیر گروه مالیات اندیشکده اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کرد: در جریان فرایند شفاف سازی زنجیره توزیع کالا، پایانه‌های فروشگاهی با اتصال به حافظه‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی، صورت حساب‌های الکترونیکی اصناف را به این سازمان انتقال می‌دهند. در ادامه مراحل نظارت، با رصد دقیق تراکنش‌های مالی و فاکتور‌های الکترونیکی اصناف، فروشنده، خریدار، قیمت و میزان تعداد خریداری شده یک کالا به شکل کاملا مشخص و شفاف شده‌ای در بانک‌های اطلاعاتی ثبت شده و در کنار آن، مالیات بر ارزش افزوده کالا نیز به صورت بر خط محاسبه می‌شود.


وی در پایان تاکید کرد: با اجرایی شدن قانون پایانه‌های فروشگاهی، فرایند مالیات ستانی از مودیان، ماهیتی کاملا الکترونیکی و بر خط به خود خواهد گرفت. طبق آخرین بررسی‌های انجام شده، همزمان با اعمال تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات مستقیم، تعداد مودیان مالیاتی شناسایی شده با رشد ۳۳ درصدی خود به عددی بالغبر ۲ میلیون ۹۰۰ هزار مودی رسیده است؛ اکنون پیش بینی می‌شود با عملیاتی شدن قانون پایانه‌های فروشگاهی و اجرای سامانه مودیان، میزان فرار‌های مالیاتی کاهش و نظام مالیاتی کشور شفاف‌تر شود.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: