bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: مردم در یک ماه آینده باید حساب‌های شخصی و تجاری خود را تفکیک کرده و به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند.

به گزارش بازارنیوز، رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اعلام عدم تمدید مهلت ارائه اظهارنامه تا پایان تیر درباره دریافت مالیات از کارت به کارت، توضیح داد.

داوود منظور با اشاره به عدم تمدید مهلت ارائه اظهارنامه تا پایان تیر، اعلام کرد: براساس محاسبات کارشناسی و قانونی از فروش و کسب درآمد و سود خالص فعالیت‌های اقتصادی، مالیات دریافت می‌شود و به‌هیچ عنوان از دستگاه کارت خوان، کارت به کارت و گردش حساب بانکی که نشانی از فعالیت اقتصادی ندارد، مالیات کسر نمی‌شود. واریز مبالغ زیاد پول و به‌دفعات از طریق دستگاه به حساب افراد می‌تواند نشان از فعالیت اقتصادی باشد و فعالان باید اظهارنامه را تنظیم و ارائه دهند. اگر فردی فعالیت اقتصادی داشته و گزارش درآمد را اعلام نکند و سازمان امور مالیاتی طبق داده‌ها و گردش حساب به این نتیجه برسد که وی کسب و کار داشته و به درآمد زیادی هم دست یافته علاوه بر دریافت مالیات، پیگیر قانونی خواهد شد. برای نمونه فردی در سال گذشته در معاملات رمز ارز ۶ هزار میلیارد تومان از طریق کارت خوان، درآمد داشته و در صورت عدم ارائه اظهارنامه در موعد مقرر علاوه بر پرداخت مالیات، مرتکب جرم کیفری هم خواهد شد. همچنین مبلغ واریزی به دستگاه ۱۵۰ فعال اقتصادی هم بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که اظهارنامه مالیاتی ارائه نشده است. شرط دریافت مالیات از کارت به کارت تاکنون مبالغ کارت به کارت شده بررسی نشده که نیاز به دستورالعمل بانک مرکزی در خصوص تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی است. طبق دستورالعمل بانک مرکزی باید طی یک ماه آینده حساب‌های شخصی و تجاری افراد، تفکیک و از طریق اعلام صاحب حساب یا بررسی بانک مرکزی به سازمان امور مالیاتی اعلام شود. اگر تعداد دفعات واریزی ماهانه به یک حساب از میزان تعیین شده و مثلا" بیش از ۱۰۰ مرتبه فراتر باشد، مشکوک به تجاری بوده و از طریق بانک مرکزی به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌شود. این اقدام منجر به خروج سرمایه از بانک‌ها و تبدیل آن به سکه و دلار و زمین نمی‌شود. چرا که جریان اقتصاد، زاینده بوده و اصحاب کسب و کار دائم در حال خرید و فروش هستند و در اقتصاد جایگزینی برای پول وجود ندارد. از روش‌های شناسایی فرار مالیاتی در دنیا کنترل حساب افراد است و اگر فردی مبلغی پول واریز و یا دریافت می‌کند باید در قبال آن مبلغ پاسخگو باشد که برچه اساس و مبنایی منتقل شده است. ممکن است برخی نخواهند حاکمیت نسبت به فعالیت مداخله داشته باشد، ولی سازمان امور مالیاتی با هوشمند سازی سامانه‌ها و به اعتبار مسئولیت استیفای حقوق مردم و دولت به دنبال متخلفان اقتصادی است.



/ بورس پرس

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: