bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
به باور برخی فعالان، یکی از دلایل ثبات بازار سکه این است که معامله گران در شرایط نا اطمینانی کنونی جسارت زیادی برای فروش فلز گران بهای داخلی ندارند.

روز گذشته سکه امامی نتوانست بالای خط ۱۵ میلیون تومان نوسان کند، ولی خبری از افت قیمت به زیر محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیز نبود. با توجه به کاهش دامنه نوسانات می‌توان گفت که سکه در دوران اوج حباب، به یک ثبات نسبی رسیده است.

به باور برخی فعالان، یکی از دلایل ثبات بازار سکه این است که معامله گران در شرایط نا اطمینانی کنونی جسارت زیادی برای فروش فلز گران بهای داخلی ندارند. این موضوع موجب شده است که فلز گران بهای داخلی بسیار بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله شود. گروهی باور دارند که معامله گران بزرگی در بازار سکه حضور دارند که اجازه نمی‌دهند قیمت این فلز گران بها به راحتی افت کند.

شماری از معامله گران نیز باور دارند که احتمال افزایش قیمت دلار در آینده نزدیک وجود دارد و این موضوع موجب شده است که سکه افت معنادار را تجربه نکند. به عنوان مثال، دیروز عنوان شد که سقف فروش ارز مسافرتی برای کشور‌های با ویزا مبلغ ۵۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارز‌ها تعیین شده و برای کشور‌ها بدون ویزا نیز ۳۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارز‌ها است. این اتفاق در حالی رخ داد که قبل‌تر سقف فروش ارز مسافرتی برای کشور‌های با ویزا و با سفر‌های هوایی، ۲ هزار یورو بود. به نظر می‌رسد که بخشی از این نوع تقاضا باید از طریق بازار توافقی تامین شود و دیگر بازارساز مایل به فروش ارز با نرخ‌های بسیار پایین نیست.


این موضوع می‌تواند ذخایر ارزی بازارساز را تقویت کند و حتی به طور بنیادی به مدیریت قیمت کمک کند. با این حال، به طور سنتی انتظاری در میان معامله گران وجود دارد که بازارساز هر زمان در زمینه عرضه ارز دچار مشکل شده است، پرداخت ارز‌های ترجیحی را کاهش داده است. چنین انتظاراتی در سایه کاهش احتمال احیای برجام موجب شده است که سکه با فاصله از ارزش ذاتی مورد معامله قرار بگیرد.



/گسترش

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: