bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
بازارنیوز بررسی می‌کند؛
همزمان با تهاجم ارتش ترکیه به عراق، مردم این کشور در اقدامی متقابل، کالا‌های ساخت ترکیه را تحریم کردند؛ حال یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق معتقد است که صادر کنندگان ایرانی می‌توانند با افزایش حجم و تعدد تنوع کالا‌های ایرانی خلاء به وجود آمده در بازار عراق را بر طرف سازند.

تهاجم ترکیه به عراق چه تاثیری بر حضور تجار ایرانی در بازار بغداد دارد؟

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ چند روزی از تهاجم ارتش ترکیه به شمال عراق به بهانه مبارزه با تروریسم می‌گذرد و اکنون به دلیل نقض آشکار حاکمیت عراق از سوی ترکیه، روابط سیاسی دو کشور همسایه رو به تیرگی رفته است.


همزمان با آغاز این حملات، بسیاری از چهره‌های سیاسی عراقی از جمله «سید مقتدی صدر» رهبر ذی نفوذ جریان صدر عراق، خواهان محدود سازی روابط عراق با ترکیه شد‌ه‌اند؛ تبعات این تهاجم تنها به روابط سیاسی دو کشور خلاصه نشده و به نظر می‌رسد که به دلیل تصمیم غیر عقلانی سیاست‌مداران ترک، روابط تجاری آنکارا و بغداد نیز همانند روابط سیاسی به سمت محدودیت و یا با روند کاهشی حرکت کند.


به گزارش بازارنیوز، همزمان با این تهاجم، مردم عراق در اقدامی مقابله به مثل، کمپین فراگیری را در سراسر کشور عراق به منظور تحریم کالا‌های ترک آغاز کرده‌اند؛ در جدیدترین اخبار مرتبط با این کارزار، «فراس الحمدانی» رئیس اتاق بازرگانی بغداد در گفتگوی خود با خبرگزاری رسمی عراق (واع) اعلام کرد که این اتاق از بخش خصوصی عراق می‌خواهد همکاری خود با تمامی شرکت‌های ترکیه‌ای را متوقف کند.

تهاجم ترکیه به عراق چه تاثیری بر حضور ایران در بازار بغداد دارد؟
همچنین او با وجود روابط راهبردی میان شرکت‌های عراقی و ترکیه‌ای، خواستار تحریم کالا‌های ترکیه‌ای شد تا پیام شدیداللحن ملت عراق به ترکیه منتقل شود.


الحمدانی اظهار کرد: حجم مبادلات تجاری سالانه عراق و ترکیه ۲۰ میلیارد دلار است و تحریم کالا‌های ترکیه ضربه جدی را به اقتصاد ترکیه وارد کرده و پیام روشنی درباره توانمندی‌های عراق در برابر حملات مکرر و نقض حاکمیت ارضی عراق دارد.


گفتنی است که در روز‌های ابتدایی این حمله، «محمد سامی حمید» رئیس اتاق بازرگانی اشتان دیالی در گفتگو با شبکه السومریه با اعلام صدور بخشنامه‌ای برزای تحریم‌کالا‌های ترکیه‌ای، تاکید کرد که عزت کشور و مردم ما در مقایسه با منفعت شخصی و کار ما، در اولویت است. اگر کالا‌های ترکیه به مدت یک ماه تحریم شود، شرکت‌های ترکی ضرر زیادی خواهند کرد و در مقابل دولت خود خواهند ایستاد.


حال به نظر می‌رسد که با تداوم حمله ترکیه و ادامه تحریم کالا‌های ترک و به دنبال آن محدودیت حضور فعالان اقتصادی ترکیه‌ای در عراق، موقعیت خوبی برای توسعه دیپلماسی اقتصادی ایران در عراق و به دنبال آن حضو گسترده فعالان اقتصادی و کالا‌های ایرانی فراهم آمده است.


تحریم کالا‌های ترک، فرصتی برای حضور حداکثری محصولات ایرانی


«یحیی آل اسحاق» رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با بازارنیوز درباره تحولات اخیر عراق و ظرفیت به وجود آمده برای حضور پر رنگ فعالان اقتصادی و کالا‌های ایرانی، در بازار این کشور اظهار کرد: مطمئنا با هماهنگی و یکسان سازی تصمیمات سیاسی و اقتصادی مقامات ارشد دولت عراق و همچنین ادامه تحریم کالا‌های ترک از سوی مصرف‌کنندگان عراقی، بازار مصرفی این کشور با خلاء‌ای ملموس مواجه می‌شود؛ در چنین شرایطی فعالان اقتصادی ایرانی می‌توانند با افزایش حجم و تعدد تنوع کالا‌های ایرانی خلاء به وجود آمده در بازار عراق را بر طرف سازند.


رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق خاطر نشان کرد: در طول سال‌های اخیر گذشته، اتفاقی مشابه‌ای با وقایع اخیر در روابط دو کشور عراق و ترکیه به وقوع پیوسته است، اما در نهایت با ابتکار عمل تجار ترک، این موضوع نتوانست مانعی بر سر روابط تجاری ایران و عراق ایجاد کند. در ظرایط فعلی نیز مجددا باید منتظر ماند و دید که تحریم کالا‌های ترکیه‌ای از سوی مصرف‌کنندگان به چه سرنوشتی منتج خواهد شد.


وی در پایان درباره سهم ترکیه از بازار عراق نیز گفت: در حال حاضر سهم فعالان اقتصادی این کشور رقمی بالغ بر ۱۷ تا ۱۸ درصد ارزیابی شده است؛ در حال حاضر بخش عظیمی از سهم بازار مصرفی کشور عراق متعلق به کشور‌های ایران و چین است.

 

تحریم ترکیه‌، فصت پیشتازی ایران در عراق

 

به گزارش بازارنیوز، در طول یک دهه اخیر تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران، باعث شده است که فعالان اقتصادی ایرانی از توانایی و قدرت مانور زیادی برای حضور پر رنگ در بازار‌های منطقه‌ای و بین الملل برخودار نباشند، اما خوشبختانه در طول چند سال اخیر، به دلیل کاهش آثار تحریم‌های اقتصادی و همچنین وجود کالا‌های مزیت‌دار ایرانی، این مانع نه کاملا بلکه به شکل قابل توجهی از پیش روی تجار ایرانی برداشته شده است.


یقینا وجود چنین مانعی برای فعالان اقتصادی ترکیه نیز یک چالش مهم محسوب می‌شود؛ فارغ از تحولات اخیر عراق، دو کشور ایران و ترکیه چنین وضع مشابه‌ای را هم در سال ۲۰۱۵ میلادی در بازار روسیه تجربه کرده بودند.


در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۵ یک فروند سوخوی ۲۴ روسیه توسط دو جنگنده اف ۱۶ نیروی هوایی ترکیه سرنگون شد. یک روز پس از این واقعه «السکاندر تکاشف» وزیر کشاورزی روسیه، خواستار تحریم واردات گوجه‌فرنگی از ترکیه و جایگزینی محصولات ایرانی و مراکشی شد.


در حال حاضر نکات حائز اهمیت در تطبیق این دو واقع در دو مورد خلاصه می‌شود؛ نخست تحریم اقتصادی ترکیه به عنوان یکی از رقبای سر سخت تجاری ایران در منطقه و دیگری تمایل قابل ملاحظه مصرف‌کنندگان کشور‌های صادراتی برای کالا‌های ایرانی.


در طول یک سال اخیر و مقارن با سقوط ناگهانی ارزش لیر، تجار و فعالان اقتصادی و یا حتی دولتمردان ترکیه‌ای تمایل بسیار زیاد بر صادرات محصولات تولیدی و یا کشت شده این کشور و به دنبال آن تصاحب بازار‌های منطقه‌ای ترکیه پیدا کرده‌اند؛


حال با توجه به چالش پیش آمده در روند صادرات کالا‌های ترک به عراق، ایران می‌تواند با اتخاذ بسته‌های حمایتی تجاری، افزایش تعداد رایزن تجاری برای بازاریابی بیشتر و همچنین رفع برخی موانع صادرات، زمینه لازم برای حضور پر رنگ و تصاحب جایگاه ترکیه در بازار عراق را فراهم آورد.


لازم به ذکر است که اخیرا دولت عراق به منظور حمایت از کشاورزان عراقی، واردات برخی اقلام پر مصرف کشاورزی از جمله سیب زمینی، هندوانه، طالبی، گوجه فرنگی، خیار، بادمجان را ممنوع کرده است؛ گرچه بخش قابل توجهی از محصولات ارسالی ایران به عراق شامل صیفیجات و مواد غذایی می‌شود، اما دولت و به بیان ساده وزارت صمت با حمایت تولیدکنندگان و صادرکنندگان کالا‌های فرآوری شده را جایگزنی این محصولات کند.


حال باید منتظر ماند و دید که در کشاکش تنش سیاسی بغداد و آنکار، فعالان اقتصادی می‌توانند سهم تریکه در بازار عراق را به خود اختصاص دهند یا این که به مانند روسیه، ایران بازار صادراتی خود را به تجار ترک واگذار می‌کند.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: