bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳
ممنوعیت واردات تولیداتی که مشابه آن‌ها در شرکت هپکو ساخته می‌شود و اصلاح ترکیب سهامداری آذرآب، دستوراتی بود که سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، در جریان سفر به استان مرکزی و بازدید از این دو شرکت بحران‌زده صادر کرد. البته این دستور پیش از این نیز صادر شده بود، اما اجرا نشد و مشکل این دو شرکت پابرجا ماند.

به گزارش بازارنیوز، شرکت‌های «تولید تجهیزات سنگین هپکو» و «مجتمع صنایع آذرآب» اراک جزو بزرگ‌ترین و پرافتخارترین صنایع کشور هستند که هنوز حماسه‌سازی‌های آن‌ها در دوران دفاع مقدس در خاطره‌ها باقی است؛ این دو شرکت بعد از واگذاری، وارد دور تسلسل مشکلاتی شدند که آن‌ها را دچار وضعیتی فلاکت‌بار و بحرانی کرد.

واگذاری سهام بانک کشاورزی در آذرآب
مجتمع صنایع آذرآب را به ساخت سازه‌های فولادی عظیم می‌شناسند و آن را صنعت صنعت‌ساز لقب داده‌اند. صنعتی که در دوران ۸ سال جنگ تحمیلی و توقف طرح‌های عمرانی و توسعه صنعتی، بر ساخت ادوات نظامی سفارش داده شده برای جنگ متمرکز شده بود. این صنعت بعد از واگذاری دچار وضعیتی شد که حتی منابع مالی مرتبط با تأمین مواد اولیه آن را نیز صرف سفته‌بازی در بازار سرمایه کردند.

عاقبت، به‌دلیل تخلفات گسترده مالک وقت این کارخانه، قوه قضاییه وارد عمل شد و بخشی از سهام مجموعه به واسطه بدهی به کارگزاری بانک کشاورزی، به این بانک انتقال یافت، اما این اتفاق نیز اثر مثبتی بر مدیریت مجموعه و رفع مشکلات آن نداشت.

در شرایط فعلی مجتمع صنایع آذرآب با حدود ۱۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت است و دیگر از آن شکوه و بزرگی خبری نیست. رئیس‌جمهور در جریان دیدار از صنایع اراک، در مجتمع صنایع آذرآب نیز حاضر شد و در جریان مشکلات این واحد تولیدی قرار گرفت.

سیدابراهیم رئیسی با حضور در جمع کارگران آذرآب، درخواست‌های آن‌ها را شنید و با تأکید بر اینکه مشکل اصلی آذرآب نبود کار نیست، گفت: این مجتمع تولیدی، پولساز و اعتبارساز است و محور اساسی مشکلات اینجا مدیریت و مالکیت است.

رئیسی با ابراز ناخرسندی از عدم‌حمایت از مجتمع صنایع آذرآب گفت: بانک کشاورزی ارتباط مأموریتی به اینجا ندارد و باید سهامش به یک مجموعه‌ای که دارای وظایف و تخصص مرتبط هست، واگذار شود.

او با اشاره به اینکه فعال و پویا بودن آذرآب با همت کارگران و مهندسان توانمند این واحد تولیدی رقم می‌خورد، تأکید کرد: در اسرع وقت برای حل مشکلات مدیریتی و سهامداری آذرآب تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور با ابراز تأسف از اینکه کارخانه‌ای که خودش توان رفع نیازمندی‌های سایر کارخانه‌ها و صنایع را دارد امروز با کمتر از ۱۰درصد ظرفیت کار می‌کند، تأکید کرد: آذرآب را احیا خواهیم کرد و کاری می‌کنیم که ظرفیت کارگری این کارخانه حداقل به همان ظرفیت ۳ هزار نفر سابق برگردد. هپکو و آذرآب نماد‌های غرور ملی و اعتمادبه‌نفس ملی هستند، این واحد‌های تولیدی را احیا می‌کنیم و نمی‌گذاریم بیش از این لطمه ببینند.

ورود تولیدات مشابه هپکو، ممنوع
شرکت تولید تجهیزات سنگین یا همان هپکو، یکی از مصادیق افول و سقوط صنایع برجسته کشور است که در یک دهه گذشته بار‌ها زخم آن سر باز کرده و مشکلاتش مگر به‌صورت موقتی رفع نشده است. دلیل این وضعیت خصوصی‌سازی اشتباه و واگذاری غلط باشد یا مدیریت نادرست و بیماری کلان اقتصاد، فرقی نمی‌کند؛ دولت سیزدهم می‌خواهد یک‌بار برای همیشه هپکو را بلند کند و به همین واسطه سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، دیروز در بازدید از شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو، در جمع مهندسان و کارگران این مجتمع تولیدی دستور داد که محصولاتی که در داخل کشور ازجمله در هپکو ساخته می‌شود به‌هیچ‌عنوان نباید از خارج وارد شود.

رئیس‌جمهور در پاسخ به درخواست برخی از کارگران این مجتمع تولیدی برای عدم‌دخالت افراد غیرکارشناس در مدیریت هپکو تأکید کرد: مسائل شرکت‌های تولیدی باید به‌صورت تخصصی پیگیری و حل شود و افراد غیرمتخصص حق دخالت در این موضوعات را ندارند.

رئیسی با تقدیر از زحمات کارگران و کارکنان هپکو گفت: هپکو در کشور تولید قدرت می‌کند و نماد غرور و اعتمادبه‌نفس ملی است. دولت در خدمت هر کسی است که در کشور دغدغه تولید داشته باشد.

او با اشاره به مشکلات کارخانه‌های بزرگ تولیدی در استان مرکزی گفت: خصوصی‌سازی ناموفق و غلط در کنار مدیریت ناصحیح عوامل اصلی مشکلات این مجتمع‌های تولیدی است.

رئیس‌جمهور همچنین با تأکید بر اینکه مشکلات واحد‌های تولیدی، چون هپکو و آذرآب قابل‌حل است، گفت: مسئولان با همت کارگران و مهندسان تلاش کنند تا مشکلات هپکو حل شود. این کارخانه عظیم می‌تواند با ۳برابر ظرفیت فعلی کار کند و دولت مصمم است زمینه تحقق این موضوع را فراهم کند.

۵۲هزار واحد اقتصادی نیازمند حمایت
هپکو و آذرآب آنقدر بزرگ و مشهور هستند که بالاترین مقام اجرایی کشور دستورات لازم برای نجات آن‌ها را صادر کند. در این میان آنگونه که سیدامیرحسین مدنی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست‌جمهوری می‌گوید: با اطلاعاتی که از دستگاه‌های مختلف احصا شد، بیش از ۵۲هزار واحد تعطیل یا نیمه‌تعطیل شناسایی شده‌اند که طبق برآوردها، ۴۹درصد آن‌ها به دلیل مشکلات تأمین مالی، ۲۴درصد آنان به‌دلیل موضوعات مربوط به تکنولوژی، ۱۲درصد به‌دلیل عدم‌بازاریابی و ۱۵درصد باقیمانده به سایر دلایل تعطیل یا نیمه‌تعطیل شده‌اند.

نماینده معاون اول رئیس‌جمهور در نهضت احیا، جمع‌آوری این آمار‌ها را نخستین گام برای کمک به آن‌ها عنوان کرده است.

/همشهری آنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: