bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
آسودار فعال بخش با بیان اینکه ادعای خودکفایی در تولید گندم ادعای بزرگی است گفت: باید به روز رسانی ماشین آلات کشاورزی به شدت مورد توجه قرار بگیرد در غیر این صورت با امکانات فعلی محال است خودکفا شویم.

در حالی که بحث تولید غلات در سراسر جهان امری مهم تلقی می‌شود و رابطه مستقیمی با تامین امنیت غذایی همه کشور‌ها دارد، چندی پیش وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده بود: افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان در دستور کار سال آینده وزارتخانه است و از سوی دیگر به دنیا کاهش قیمت تمام شده کود‌های شیمیایی برای کشاورزان هستیم. ساداتی نژاد همچنین با بیان اینکه برنامه سوم برای افزایش تولید گندم در کشور، کشت قراردادی به عنوان یکی از محوری‌ترین اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم است، افزود: با توجه به اینکه در کشت پاییزه در گندم کشت قراردادی را توسعه خواهیم داد، بنابراین انتظار می‌رود در سال زراعی آینده تولید داخلی با حمایت‌های لازم بهتر و مطلوب باشد و زمینه برای خودکفایی در حوزه گندم فراهم شود. با این وجود کشاورزان بخش کشاورزی و به خصوص بخش زراعت معتقدند برای نزدیک شدن به خودکفایی در محصول استراتژیک گندم یکی از اصلی‌ترین اقدامات قطعا به روز کردن ماشین آلات کشاورزی است به خصوص اینکه سال‌ها است این بخش نوسازی نشده است.

اگر قصد داریم در تولید گندم کشور به خودکفایی برسد باید در ابتدا نهاده‌های تولیدی را به صورت تضمینی به کشاورزان داد و همزمان ماشین آلات جدید و روز را به بخش کشاورزی تزریق کرد و سپس بگوییم بابت این خدمات انتظار داریم ۱۰ درصد تولید بالا برود

بخش ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی به کلی رها شده است
محمد امین آسودار فعال بخش، در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر وضعیت ماشین آلات کشاورزی کشور بسیار بد است و مساله مهم این است که این بخش کاملا رها شده است.

آسودار افزود: نکته قابل تامل اینکه وزیر جهاد اعلام کرده است که تا دو سال آینده می‌خواهیم خودکفا شویم، اما سوال این است که با کدام امکانات قرار است خودکفا شویم؟ اگر با امکاناتی که الان داریم قرار است خودکفا شویم که قطعا محقق نخواهد شد.

او ادامه داد: اگر ادعای خودکفایی در تولید گندم داریم بایستی در مقابل آن تعادلی برقرار شود؛ یعنی از نظر ماشین آلات مثلا بگویند ۱۰ هزار تراکتور و ادوات تزریق می‌شود تا خودکفا شویم.

بین ادعا‌های مسئولین و خدماتی که به کشاورزان می‌دهند تعادلی وجود ندارد
آسودار با انتقاد از ضعیف بودن خدماتی که دولت به کشاورزان می‌دهد گفت: وقتی بین ادعا‌های مسئولین و خدمات آن‌ها تعادل نیست و فقط حرف می‌زنند در حالی که حرف‌های شان اصلا ضمانت اجرایی ندارد، چگونه می‌خواهند خودکفا شوند؟!

او اظهار داشت: اگر قصد داریم در تولید گندم کشور به خودکفایی برسد باید در ابتدا نهاده‌های تولیدی را به صورت تضمینی به کشاورزان داد و همزمان ماشین آلات جدید و روز را به بخش کشاورزی تزریق کرد و سپس بگوییم بایت این خدمات انتظار داریم به عنوان مثال ۱۰ درصد تولید بالا برود. چرا که خودکفا شدن به یکباره و یک شبه شدنی نیست.


/بازار

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: