bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷
«ندری» در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
یک اقتصاددان، ضمن انتقاد صریح از عملکرد ضعیف شرکت اعتبارسنجی ایران، حذف موانع موجود در فرایند پرداخت تسهیلات دهی خرد از سوی بانک‌ها را منوط بر رفع نواقص و ارتقاء سیستم اعتبار سنجی کشور دانست.

زرسزر

گروه بانک و بیمه بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «کامران ندری» اقتصاددان در گفتگو با بازارنیوز پیرامون ضعف نظام اعتبارسنجی سیستم بانکی کشور اظهار کرد: همزمان با اعلام دستور رئیس جمهور مبنی بر اعطای وام‌های خرد، موضوع اعتبار سنجی متقاضیان تسهیلات بانکی از اهمیت دو چندانی برخوردار شد. اکنون با توجه به ضرورت ارتقاء کیفیت این مولفه در نظام بانکی کشور، اخیر مشاهده شده است که از ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۱ بسیاری از متقاضیان وام‌های خرد به دلیل ضعف شدید سیستم اعتبار سنجی نظام بانکی کشور، با مشکل و موانع گوناگونی از جمله امتناع بانک‌ها در پرداخت تسهیلات خرد مواجه شده‌اند.


این کارشناس اقتصادی در ادامه عملکرد ضعیف شرکت اعتبارسنجی ایران را عاملی تاثیر‌گذار در کیفیت پایین اعتبار سنجی متقاضیان وام و به دنبال آن خودداری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات خرد بیان کرد و گفت: نزدیک به ۱۰ الی ۱۵ سال پیش، این شرکت با هدف کمک رسانی و تسهیل در امر اعتبار سنجی بانک‌ها و دیگر موسسات اعتباری مالی تاسیس شد، اما اکنون به نظر می‌رسد که علیرغم تمامی تلاش‌ها و اقدامات انجام شده، کیفیت اعتبار سنجی بانک‌های کشور در ظرایط کنونی در وضعیت قابل قبولی به سر نمی‌برد.


وی افزود: در صورت بهبود کیفیت سیستم اعتبار سنجی نظام بانکی کشور، دیگر نیاز نیست که وزیر اقتصاد با ابلاغ بخشنامه‌های دستوری، بانک و موسسات اعتباری کشور را ملزم و یا مجبور به اعطای تسهیلات بانکی خرد کند، بلکه که با رفع چنین مشکلی و دسترسی راحت به وضعیت اعتبار مالی افراد، این خود بانک‌ها هستند که تصمیم به ارائه و یا حتی خودداری در پرداخت وام‌های خرد می‌‎گیرند.


ندری گفت: در حال حاضر نواقص موجود در اعتبار سنجی سیستم بانکی کشور باعث به وجود آمدن شرایطی شده است طی آن بانک و موسسات مالی مجاز کشور با صرف نظر کردن از شغل، سابقه اعتباری و ... از ارائه آسان و بی دردسر، تسهیلات مالی زیر ۱۰۰ میلیون تومان خودداری کنند.


این اقتصاددان صدور بخشنامه و آیین نامه‌های دستوری را اقداماتی بی اثر در هدایت نقدینگی بانک‌ها به ارائه وام خرد به متقاضیان دانست و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و همچنین استقبال گسترده دهک‌های درآمدی کشور، بررسی و بازبینی روند اعتبار سنجی تسهیلات‌دهی بانک‌ها از جایگاه با اهمیتی برخوردار است؛ کما این که در حال حاضر نیز در اکثر کشور‌های توسعه یافته اقتصادی جهان، سیستم اعتبار سنجی بانک‌ها، نه کاملا بلکه تا حد قابل توجهی در شرایط بسیار خوب و یا حتی آیده آلی قرار دارد.


ندری در پایان تاکید کرد: متاسافانه سیستم اعتبار سنجی کشورمان در مقایسه با سایر سازوکار‌های بانکی مشابه با کشور‌های هم رده اقتصادی ایران، خود از عقب ماندگی قابل توجهی برخوردار است؛ حال با توجه به مزایای مذکور این بروز رسانی، در صورت اصلاح و رفع نواقص اطلاعاتی سیستم اعتبار سنجی نظام بانکی کشور، مطمئنا در ما دیگر شاهد مقاومت بانک‌ها در پرداخت تسهیلات خدر به مردم نخواهیم بود.


پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: