bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱
در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی مطرح شد؛
یک کارشناس اقتصادی ضمن تاکید بر ارتقاء جایگاه سازمان توسعه تجارت در ساختار تجارت خارجی ایران، کمبود نیرو‌های متخصص و رایزن‌های تجاری زبده در بازار‌های صادراتی ایران را مانعی مهم برای توسعه تجارت خارجی و رونق صادرات کالا‌های غیر نفتی ایرانی بیان کرد.

فیلم| پاشنه آشیل صادرات غیر نفتی ایران کجاست؟

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «حسن حسنخانی» کارشناس اقتصاد بین الملل در گفتگویی کوتاه با بازارنیوز به موضوع اصلاح اساسنامه سازمان توسعه تجارت و ارتقاء جایگاه این سازمان در نظام اداری و تجارت خارجی ایران پرداخت.

 

این کارشناس اقتصادی برای تشریح بهتر این مسئله، با مثال قرار دادن وظایف و اختیارات سازمان تجارت خارجی کشور ژاپن(JETRO)، گفت: در سال‏ ۱۹۵۸ به موجب قانون خاصی که به‏ تصویب مجلس رسید،جترو به عنوان متولی اصلی تجارت خارجی کشور ژاپن معرفی گردید. ۱۲ سال پس از تشکیل این سازمان، یعنی در سال ۱۹۷۰، میزان ارزش صادرات ژاپن رقمی بالغ بر ۲۲ میلیارد دلار بود اما اکنون پس از گذشت نزدیک به۵۰ سال میزان صادرات این کشور با جهشی ۴۰ برابری، تا سال ۲۰۱۹(قبل از شیوع کرونا) به عدد قابل توجه ۸۸۹ میلیارد دلار رسیده  است.

 

وی همچنین در این باره که آیا سازمان توسعه تجارت ایران نیز می‌تواند جایگاه و دستاورد‌های مشابه مهمی همچون جترو ژاپن   برای تجارت خارجی ایران به ارمغان بیاورد یا خیر، گفت: بر اساس برنامعه راهبردی نوشته شده وزارت صمت در سال ۹۵، قرار بر این بود که صادرات غیر نفتی ایران تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

 

مشروح این گفتگو را در کلیپ زیر مشاهده کنید:

 

 

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: