bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
طرح بازتوزیع بنزین به افراد به‌جای خودرو و نتایج اجرای پایلوت آن روی میز رئیس‌جمهوری است و بنابر تأکید وزیر اقتصاد، حتی اگر این طرح در دستور کار قرار گیرد نیز، امسال افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت.

فیلم| تکرار یک سناریوی تلخ با یک اقدام عجولانه بنزینی/ تصمیات شتاب‌زده نگیرید

به گزارش گروه نفت و انرژی بازارنیوز، بررسی‌ها نشان می‌دهد، اجرای طرح بنزینی دولت بر مبنای اختصاص ۲۰ لیتر سهمیه بنزین به هر کد ملی، نیاز به اختصاص سهمیه یارانه‌ای بیشتری به افراد نسبت به وضع کنونی خواهد داشت و همین مسئله نه تنها «امنیت انرژی» و «کسری بودجه» ناشی از فروش بیشتر بنزین یارانه‌ای را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، بلکه مخاطرات «درگیرکردن ۸۵ میلیون ایرانی با معاملات بنزینی»، «اتلاف اضافه‌بنزین یارانه‌ای» توزیع‌شده و «تشدید جریان قاچاق سوخت» را در پی خواهد داشت.


از سوی دیگر، اتکاء به نتایج طرح آن هم در شرایطی که بافت اجتماعی جزیره کیش نمونه مناسبی از کشور نیست و نیز طرح با نواقص اجرایی متعددی به اجرا درآمده است، چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد.


فارغ از ایرادات مطروحه نسبت به گزینش کیش به‌عنوان آزمایشگاه طرح بنزینی دولت، اختصاص بنزین به خودرو و کد ملی برخی خانوارها، عدم واریز سهمیه بنزین به برخی افراد دارای کارت کیشوندی، پیوست ضعیف رسانه‌ای طرح (حتی در منطقه آزمایشگاهی) و سردرگمی ساکنان جزیره در حوزه مبادله سهمیه یارانه‌ای از عمده ضعف‌های اجرایی طرح به‌شمار می‌رود.

 

مشروح این گزارش را در کلیپ زیر مشاهده کنید:
 


 
پایان پیام//
برچسب ها: بنزین ، سوخت ، پمپ بنزین
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: