bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی زمینه‌ساز تحولات مهمی در عرصه اقتصادی کشور به ویژه در نظام مالیاتی کشور می‌شود.

قانون پایانه فروشگاهی؛ نورافکنی بر نظام مالیاتی کشور/ سامانه مودیان مالیات‌ستانی سنتی را حذف می‌کند

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «حسینعلی حاجی دلیگانی» عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز درباره ضرورت عدم وابستگی بودجه کشور به درآمد‌های نفتی و اتکای آن به درآمد‌های مالیات، اظهار کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تحقق عدالت مالیاتی و حذف نفت از بودجه جاری کشور ناچار است از شیوه مالیات‌ستانی سنتی و ممیز محوری به سمت استفاده از ابزار‌های جدید در حوزه مالیات برود که قبلاً در کشور‌های دیگر آزموده شده‌اند.


عضو هئیت رئیسه مجلس اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و استفاده سامانه مؤدیان مالیاتی را ابزاری کارآمد برای شیوه مالیات‌ستانی جدید بیان کرد و گفت: با اجرای این قانون، سیستم مالیات‌ستانی در کشور به‌روز شده و با شفاف‌سازی و به‌هنگام سازی درآمدزایی و خرید و فروش، روشن می‌کند دقیقا از کجا و به چه میزان باید مالیات گرفته شود.


وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت، افزایش پوشش اطلاعاتی و شناسایی الکترونیکی درآمدهاست لذا سامانه مودیان و قانون پایانه‌های فروشگاهی می‌‎تواند مهم‌ترین بستر اطلاعاتی الکترونیکی سازمان امور مالیاتی برای شناسایی درآمد‌های جدید به حساب بیاید.


حاجی دلیگانی تاکید کرد: با اجرای دقیق این قانون سازمان امور مالیاتی کشور نه تنها وارد عرصه جدیدی از تحولات، تغییرات و اصلاحات بنیادین در شیوه مالیات ستانی می‌شود بلکه اجرای این قانون زمینه‌ساز وقوع تحولات مهمی در عرصه اقتصادی کشور به ویژه در نظام مالیاتی ایران می‌شود.


دبیر هئیت رئیسه مجلس همچنین افزود: با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی دیگر مؤدی در مقابل میزان مالیات تعیین شده از معاملات اقتصادی‌اش غافلگیر نمی‌شود و در مقابل نیز خریدار هم در مقابل خرید کالا هوشمندانه‌تر عمل می‌کند چراکه میزان مالیات بر هر کالایی را می‌داند و همان موقع حساب دخل و خرجش را می‌کند.


وی در ادامه پیرامون تاثیر مثبت قانون پایانه‌های فروشگاهی بر تسریع دریافت مالیات بر ارزش افزوده، نیز گفت: مالیات از مصرف‌کننده نهایی بر اساس میزان مصرفش گرفته می‌شود یعنی اگر میزان مصرف شخصی بالاتر باشد مالیات بیشتری پرداخت می‌کند. بدین شکل هر قدر به سمت شفافیت پیش برویم از فرار مالیاتی بیشتر جلوگیری می‌شود و در فضای اقتصادی کشور مساوات مالیاتی رقم می‌خورد و در نهایت عدالت اجتماعی و اقتصادی رقم خواهد خورد.


حاجی دلیگانی اظهار داشت: سامانه مودیان و قانون پایانه‌های فروشگاهی، پایه و بستری مهم و در عین حال اصلی برای اجرای قوانین حوزه مالیاتی است؛ به تناسب این ویژگی مهم پیش بینی می‌شود سامانه مودیان در جریان شکل‌گیری و پیاده‌سازی مالیات‌های تنظیمی همچون مالیات بر عایدی سرمایه و قانون مالیات بر ارزش افزوده نقش پررنگی را داشته باشد.


عضو هئیت رئیسه مجلس در پایان گفت: همانگونه که اخیر وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده بود در ۸ مرحله اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده فقط ۷۰۰ هزار نفر مشمول این قانون شده‌اند، اما با اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی این رقم به ۷ میلیون نفر خواهد رسید. این اظهار نظر خود گواهی بر کارآمدی این قانون است.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: