bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
نشانه‌های موجود در بازار و همچنین اظهارات اخیر دبیر انجمن بنکداران حاکی از آن است که در نخستین روز‌های ماه محرم، اقلام پر مصرفی همچون برنج، روغن، شکر و مرغ کاهش قیمت اندکی را تجربه کرده‌اند.

کاهش قیمت چند کالای اساسی در نخستین‌روز‌های ماه محرم/ کدام اجناس ارزان شدند؟

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ هر ساله همزمان با فرارسیدن ماه محرم و توزیع نذورات توسط هیئات مذهبی و مردم، تقاضا برای تهیه برخی از کالا‌های پر مصرفی همچون برنج، روغن، شکر، مرغ، گوشت قرمز ودیگر کالا‌های مصرفی، در بازار افزایش می‌یابد.


متاسفانه در طول سال‌های اخیر افزایش شدید نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده است که، تقاضا برای تهیه این قبیل کالا‌ها در ایام ماه محرم کاهش ملموسی را تجربه‌کند، حال این موضوع منجر به آن شده است که بسیاری از کسبه و بنکداران، در بازار گرم محرم، بازاری سرد و همراه با رکود را سپری کنند.


همزمان با اصلاح نظام یارانه‌ای کشور و افزایش قیمت مواد غذایی در بازار‌های جهانی، قیمت بعضی از اقلام مذکور، رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کنند؛ حال شرایط بازار در نخستین روز‌های ماه محرم نشان از دارد که بعضی از این کالا‌ها کاهش قیمتی هر چند ناچیزی را در بازار تجربه کنند.


مرغ، زیر نرخ مصوب


به گزارش بازارنیوز، مرغ از جمله کالا‌های پر مصرفی است که در ماه‌های ابتدایی سال گرانی قابل توجهی را تجربه کرده بود، اما اکنون شرایط به گونه‌ای است که قیمت مرغ در بازار روند کاهشی به خود گرفته است. در طول روز‌های گذشته قیمت مصرف کننده این محصول در تهران به کمتر از ۵۰ هزار تومان در هر کیلوگرم است.


در حال حاضر میانگین قیمت این کالا اعدادی بالغ بر ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۴۷ هزار و ۹۰۰ تومان بوده و این امکان دارد که در برخی نقاط شهر تهران این کالا با چنین قیمتی به فروش نرسد بلکه با اختلاف قیمت ۳ تا ۴ هزار تومانی به درست مصرف‌کننده برسد.


قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم میادین میوه و تره بار تهران ۴۷ هزار و ۹۰۰ و قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی نیز حدود ۷۴ هزار تومان است که با توجه به وزن قیمت آن تفاوت جزئی دارد. در حال حاضر حداکثر قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ نیز ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است که اکنون زیر قیمت مصوب خود به فروش می‌رسد.


کاهش ۱۰ تا ۲۵ درصدی قیمت روغن


مضاف بر ارزانی مرغ، بازار شاهد کاهش قیمت دیگر اقلام همچون انواع روغن، برنج و شکر نیز است؛ در حال حاضر بنابر اعلام مسئولان وزارت صمت، کارخانه‌های تولیدکننده روغن به منظور حمایت از مصرف‌کنندگان ملزم به کاهش ١٠ تا ٢۵ درصدی قیمت روغن شده‌اند.


حال شواهد حاکی از آن است که روغن آفتابگردان توسط برخی از تولیدکنندگان ب کاهش قیمتی ملموس روانه بازار شده است. دو ماه پیش یعنی همزمان با عملیاتی شدن مرحله دوم واریز یارانه‌ها، قیمت یک بطری ۹۰۰ گرمی روغن آفتابگردان غنچه رقمی بالغ بر ۶۹ تا ۷۰ هزار تومان بود، اما اکنون این کالا را می‌توان با قیمتی کمتر ۶۴ هزار تومان خریداری کرد.


علاوه بر روغن‌های آفتابگردان، قیمت بطری ۹۰۰ گرمی روغن سرخ‌کردنی رعنا، دو ماه پیش (اردیبهشت) به ۶۲ هزار تومان بود، اما حالا این محصول در با قیمت ۵۸ هزار تومان در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد. علاوه بر این برند، قیمت روغن سرخ‌کردنی ۹۰۰ گرمی غنچه نیز ۷۰ هزار تومان بود، اما اکنون قیمت این کالا در بسیاری از فروشگاه‌ها ۶۳ هزار و ۲۰۰ تومان است


در نهایت روغن‌های جامد و نیمه جامد آخرین نوع از روغن‌هایی هستند که در این مدت شاهد کاهش قیمت اندکی در خود بودند؛ در حال حاضر قیمت روغن‌های جامد لادن و کرمانشاهی به جای ۲۲۰ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان کاهش با قیمت ۲۰۰ هزار تومان در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد.


بازار برنج در انتظار محموله‌های جدید


اخیرا «امیر طالبی» معاون بازرگانی خارجی شرکت بازرگانی دولتی ایران در گفتگویی اعلام کرده بود که با توجه به تصمیم ستاد تنظیم بازار مبنی بر لغو ممنوعیت چهار ماهه واردات برنج، پیش‌بینی می‌شود در هفته‌ها و ماه‌های آینده تا با تداوم واردات برنج به کشور، زمینه برای کاهش قیمت این محصول پرمصرف فراهم شود.


حال در این باره «مسیح کشاورز» دبیر انجمن واردکنندگان برنج ضمن تایید کاهش قیمت برنج در بازار، پیرامون جزئیات این امر گفته است که در فصل برداشت برنج خارجی، قیمت این محصول بین ۱۰ تا ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت برنج‌های موجود در بازار جهانی است که نسبت به خرید آن اقدام کردیم و این برنج‌ها در آینده وارد کشور می‌شود. با این اقدام باعث نه‌تن‌ها کمبود و گرانی برنج خارجی نداریم، بلکه واسطه گران و دلالان برنج ایرانی هم اجازه افزایش قیمت کاذب برنج ایرانی را پیدا نکنند.


کمبودی در بازار نیست


اگرچه وعده مسئولان درباره کاهش قیمت برنج در بازار همچنان مبتنی بر وعده و وعید است، اما آنگونه که «قاسمعلی حسنی» دبیر انجمن بنکداران به خبرنگار بازارنیوز گفته است، رکود حاکم بر بازار باعث شده است برخی اقلام غذایی همچون برنج، روغن و شکر کاهش قیمت جزئی را تجربه کنند.


حسنی همچنین در ادامه گفتگوی خود با بازارنیوز پیرامون آخرین وضعیت بازار کالا‌های مصرفی در روز‌های نخست ماه محرم نیز اظهار کرد: خوشبتختانه تاکنون بازار با هیچ گونه کمبودی در هیچ یک از اقلام مواجه نبوده و در حال حاضر نیز به دلیل تداوم رکود در بازار شاهد انباشت کالا در انبار فروشندگان هستیم.


دبیر انجمن بنکداران در پایان خاطر نشان کرد: نگهداری اقلام مواد غذایی در تابستان قدری مشکل است، علاوه بر این موضوع رکود شدید بازار منجر به آن شده است که کسبه برای جلوگیری از خسارت، کالا‌های خود را با قیمت‌هایی پایین‌تری به فروش برسانند؛ بسیاری از کالا‌ها ارزان شده‌اند، اما در میان این اقلام کاهش قیمت برنجف شکر و روغن نسبت به دیگر محصولات مشهود‌تر است.


کاهش قیمت تا کی ادامه دارد؟


به گزارش بازارنیوز، هفته پیش بود که بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرده بود که تورم ماهانه اقلام خوراکی از ۲۵.۴ درصد در خردادماه به ۵.۷ درصد در تیرماه کاهش یافت. کاهش حدود ۲۰ واحد درصدی تورم اقلام خوراکی از خرداد تا تیر، به وضوح پایان اثر تورمی حذف ارز ۴۲۰۰ را نشان می‌دهد.


این نهاد مرجع، همچنین در گزارش خود بیان کرده بود که تداوم این مسیر و کاهش بیشتر سرعت رشد پایه پولی و نقدینگی، تورم را در نیمه دوم سال ناگزیر از کاهشی شدن می‌کند. همچنین خاطرنشان می‌شود، طبق پیش بینی‌ها اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و سیاست حذف ارز ترجیحی در ماه‌های نخست اجرای طرح موجب اصلاح و افزایش قیمت کالا‌های اساسی مرتبط با تخصیص ارز ترجیحی شد.


حال با توجه به تقلیل و حتی حذف مولفه‌های افزایش‌دهنده نرخ تورم از این محل، روند افزایشی تورم ماهانه شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در تیرماه متوقف و معکوس شد و لذا انتظار می‌رود این روند کاهشی تورم ماهانه استمرار داشته باشد


مضاف بر تخلیه اثار تورمی حذف ارز ترجیحی در اقتصاد ایران، پیش‌بینی می‌شود با از سرگیری صادرات غلات و مواد غذایی کشور، بازار مواد غذایی شاهد کاهش قیمت ملموسی در بطن خود باشد؛ لذا این انتظار می‌رود که در ماه‌های آینده با کاهش قیمت جهانی اقلام غذایی در بازار‌های جهانی، قیمت کالا‌های اساسی در ایران نیز به میزان قابل توجهی کاهش یابد.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: