bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹
درحالی سازمان هواپیمایی کشوری در گزارشی رسمی باند فرودگاه مشهد را عامل سانحه ترکیدن لاستیک هواپیما‌ها اعلام کرده که مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با غیرکارشناسی خواندن این گزارش، رسانه‌ها را مقصر مساله اعلام و تهدید به اقدام قضایی کرد.

به گزارش بازارنیوز، به‌دنبال ترکیدن متعدد لاستیک هواپیماها در فرودگاه مشهد، دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی در گزارشی که سه روز قبل منتشر شد به این موضوع پرداخت. در بخشی از این گزارش درباره اطلاعات بهره‌برداری فرودگاه مشهد آمده است؛

فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بهره برداری می‌شود. این فرودگاه یکی از پر رفت و آمدترین فرودگاههای کشور بوده که ارائه خدمت به پروازهای داخلی و خارجی را انجام می‌دهد. تاکنون این فرودگاه برابر الزامات جدید مقررات فرودگاهی سازمان هواپیمایی کشوری موفق به دریافت گواهینامه فرودگاهی نشده که دفاتر نظارتی سازمان برنامه دارند تا پس از تکمیل فرآیندهای قانونی صدور گواهینامه فرودگاه را در دستور کار خود بررسی کنند.

این فرودگاه دارای دو باند پرواز با ساختار آسفالت در راستای 31-13 چپ و راست بوده که سامانه ILS برای باند L-31R13 فراهم است و باند اصلی و غالب فرودگاه مشهد فرض می شود. به‌دلیل نزدیکی باند R-31L13 به ساختمان‌های فرودگاه و همچنین موانع پروازی شهری، این باند به‌صورت بطور معمول استفاده نمی شود. به همین دلیل فرودگاه محدودیت برای بسته شدن باند اصلی به مدت طولانی و انجام تعمیرات لازم دارد. بازدید باند و کنترل FOD باند روزانه سه مرتبه انجام می گرفته که هم اکنون افزایش یافته است.

ارتفاع فرودگاه از سطح دریا بالا بوده و در هوای گرم هواپیماها در آن محدودیت راندمان دارند. خلبانان پروازها بدلیل موانع موجود در آستانه باند 13 و ظرفیت کامل مسافران ، بطور معمول تمایل دارند از باند 13 چپ به پرواز درآیند.

تمامی حوادث ترکیدگی چرخ‌ها در باند اصلی ( 13چپ/31 راست) به وقوع پیوسته که مورد دقت دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان بوده است. گزارش‌های بررسی حوادث سازمان هواپیمایی کشوری نشان می‌دهد کیفیت نقاشی روی باند اصلی مناسب نبوده و علاوه بر تولید FOD، برجستگی‌هایی نیز به‌وجود آورده که لاستیک چرخهای هواپیماها را در وزن و سرعت زیاد دچار مشکل می سازد.

پس از وقوع سانحه خروج از باند هواپیمای MD83 شرکت هواپیمایی زاگرس در سال 1394 و حادثه ترکیدگی لاستیک هواپیمای737B شرکت هواپیمایی سپهران درسال 1400 ، توصیه ایمنی برای ارتقای کیفیت سطح باند اصلی فرودگاه مشهد (قدرت ترمز گیری ، رنگ آمیزی) صادر شده که باتوجه به اظهارات مدیران فرودگاهی، به‌دلیل زمانبر بودن و حجم زیاد پروژه ، تاکنون موفق به اقدام اصلاحی نشده‌اند. با توجه به یافته های بالا و بمنظور ارتقای ایمنی پروازها توصیه های ایمنی زیر صادر شده تا دفاتر نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری با پیگیری لازم زمینه اجرای آنها را فراهم آورند.



/تسنیم

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: