bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
اردبیل- رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: اجازه نخواهیم داد تا با کشت‌های جالیزی، الگوی کشت اراضی پایاب سد خداآفرین به هم بخورد.

نادر تقی‌زاده ، اظهار کرد: کشت بی‌رویه هندوانه و برخی محصولات جالیزی به افت قیمت و تولید دغدغه برای کشاورزان تبدیل شده و در کنار آن عده‌ای دلال از این فضا سوءاستفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: از سال زراعی جاری به صورت مستمر کارشناسان جهاد کشاورزی تقلیل و کاهش کشت محصولات جالیزی به ویژه هندوانه را به عنوان محصول پر آب‌بر به زارعان یادآور شدند اما عده‌ای از کشاورزان با اجاره دادن زمین‌های زراعی خود در پایاب سد خداآفرین و سایر مناطق شمالی استان به کشت بی‌رویه هندوانه اقدام کردند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: دولت سه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را در اراضی پایاب سد خداآفرین انجام داده تا به تقویت نظام امنیت غذایی و تولید محصولات استراتژیک نظیر گندم، جو و محصولات دانه‌های روغنی کمک کند اما عده‌ای از این الگوها در کشت و زرع خود تبعیت نمی‌کنند.

تقی‌زاده افزود: اراضی پایاب سد خداآفرین نظام بهره‌برداری خاص خود را دارد و ما از سال زراعی آینده اجازه نخواهیم داد تا بهره‌برداران در این منطقه زمین‌های خود را اجاره بدهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته اراضی پایاب عمرانی یک تا سه منطقه افتتاح و مابقی نیز مراحل نهایی تکمیل است و به جای کشت هندوانه آن هم به صورت زیر نایلونی که برای محیط زیست مخرب است، بهتر است کشت گندم با فروش تضمینی مورد توجه قرار گیرد.

تقی‌زاده اضافه کرد: به رغم تذکر و توصیه‌های ما کشاورزان منطقه بی‌احتیاطی کرده و کشت هندوانه را به صورت گسترده انجام دادند در حالی که به جای آن می‌توانستیم تولید ۲۱ هزار تن گندم برای تأمین ۳۵ روز غذای مردم استان را انجام دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل بیان کرد: بیشترین مصرف آب را در اراضی با کشت محصولات جالیزی شاهد بودیم و به هیچ وجه الگوی ارائه شده با هدف تأمین امنیت غذایی در این منطقه رعایت نشده و در کنار آن کشاورزان نیز سودی از قبل کشت هندوانه نبرده و با جولان دلالان با نازل‌ترین قیمت این محصول در بازار عرضه می‌شود.

/بازار

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: