bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
پس از یک سال از وعده تولید ساخت یک میلیون مسکن، دولت با عرضه مسکن به شرط ساخت سناریو تازه‌ای را کلید زده است؛ سناریویی که فرهاد بیضایی کارشناس مسکن آن را عقب نشینی هوشمند دولت از دخالت مستقیم در ساخت مسکن توصیف کرده است.

تغییر تاکتیک دولت در بازار مسکن/ «خود مالکی» بهتر است یا ساخت مسکن؟

گروه راه و مسکن بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ تولید سالانه یک میلیون واحد مسکن، یکی از شاخص‌ترین وعده‌های اقتصادی حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در کارزار انتخابات ریاست جمهوری بود که پس از پیروزی او در این مارتن سیاسی، تبدیل به یکی مهمترین اهداف اقتصادی دولت سیزدهم تبدیل شد.


اکنون دولت سیزدهم یک سال شده و در این مدت رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی سعی بر این داشته است که به هر شکل ممکن به وعده دولت برای خانه‌دار کردن مردم جامه عمل بپوشاند، اما ظواهر امر حاکی از آن است مسئولان این وزارتخانه تاکنون نتوانسته‌اند طبق برنامه دولت، وعده خانه‌دار شدن مردم را محقق سازند.


بر اساس آخرین آمار‌های منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، تا تیرماه ۱۴۰۱، عملیات ساخت یک میلیون و ۳۸۳ هزار و ۵۱۳ واحد آغاز شده که از این تعداد، ۹۵۴ هزار و ۲۳۸ هزار واحد مسکونی در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی و ساخت قرار دارد و تعداد ۴۲۹ هزار و ۲۷۵ واحد نیز کلنگ‌زنی شده است.


اکنون با توجه به ناکامی‌های وزارت راه و شهرسازی در تولید مسکن، به نظر می‌رسد که دولت و به معنای دقیقی‌تر رئیس جمهور قصد دارد که در خصوص سیاست‌های کلان خود در قبال بازار مسکن تغییر تاکتیک ملموسی را اعمال کند؛ چند روز پیش رئیس جمهور در جریان بازدید از وزارت راه و شهرسازی و بررسی عملکرد، طرح‌ها و پروژه‌های مهم این وزارتخانه دستورات مهمی را به مدیران ارشد این وزارتخانه ابلاغ کرد.


چند روز پیش رئیسی در جریان بازدید از وزارت راه وشهرسازی، طی دیداری با مدیران ارشد این وزارتخانه ‎ دستور داد که وزارت راه و شهرسازی علاوه بر ساخت مسکن و تحویل آن به مردم، «زمین به شرط ساخت مسکن» هم واگذار شود تا در فرایند ساخت مسکن در کشور مشارکت کنند.


رئیس جمهور در ادامه این جلسه با اشاره به اهمیت نظارت بر فرایند تخصیص زمین و احداث مسکن خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مسئول باید با رصد و نظارت دقیق، مراقبت کنند که در تمام مراحل اجرای طرح جهش تولید مسکن، تحت هیچ شرایطی زمینه برای واسط گری یا سوداگری مهیا نشود و زمین‌ها صرفا به متقاضیان ساخت واگذار شود.


به اذعان بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن، در جریان روند تولید مسکن، قیمت زمین سهم قابل توجهی از هزینه‌‎های تمام شده را به خود اختصاص می‌دهد؛ بر اساس بررسی‌های انجام شده، این متغییر به تنهایی ۴۰ تا ۵۰ درصد از کل هزینه تمام شده ساخت یک مسکن را شامل می‌شود لذا به نظر می‌رسد دولت قصد دارد با تغییر تاکتیک در سیاست کلان خود در حوزه مسکن و با عرضه زمین به شرط ساخت مسکن، نیمی از هزینه تولید مسکن را از روی دوش مردم بردارد.


تاکید بر خود مالکی، عقب‌نشینی هوشمندانه دولت در بازار مسکن


«فرهاد بیضایی» کارشناس مسکن در گفتگو با بازارنیوز پیرامون تصمیم اخیر دولت برای عرضه زمینه به مردم اظهار کرد: رئیس جمهور با اعلام عرضه زمین به شرط ساخت مسکن تصمیم جدیدی را درباره بازار مسکن اتخاذ کرده است لذا به نظر می‌رسد که دولت در نظر دارد با اجرا کردن این سیاست به جای دخالت مستقیم در بازار، روند تولید مسکن در کشور را با تکیه بر توان مردم و بر اساس اصل خود مالکی به پیش ببرد.


این کارشناس مسکن، تاکید رئیس جمهور بر اجرای اصل خود مالکی در روند تولید مسکن را اقدامی هوشمندانه و سیاست جایگزین برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن بیان کرد و گفت: در حال حاضر نشانه‌های موجود از جزئیات عملکرد وزارت راه و شهرسازی در ساخت سالانه یک میلیون مسکن نشان از این دارد که دولت ظرفیت انجام چنین کاری را ندارد به همین خاطر دولت به ااین جمع بندی رسیده است که بار سنگنی تولید مسکن را از روی دوش خود بردارد تا روند تولید مسکن در کشور به شکل مردم ادامه یابد.


وی افزود: موفقیت این استراتژی وابسته به برنامه‌ریزی دقیق و منسجم وزارت راه و شهرسازی در توزیع زمین به مردم است چرا که با توزیع مناسب زمین‌های دولتی، بخش خصوصی و یا حتی منابع طبیعی دولت می‌تواند بدون کمترین هزینه‌ای فرایند ساخت مسکن در شهر و یا حتی روستا‌های کشور را سرعت ببخشد.


این کارشناس مسکن همچنین خاطر نشان کرد: این تغییر ریل در سیاست‌گذاری بازار مسکن یک امر مثبت و کاربردی در عرصه مسکن است که همزمان با بازدید ستادی رئیس جمهر از وزارت راه و شهرسازی انجام شده به همین خاطر برای تحقق آثار مثبت این تغیر ریل همه دستگاه‌های موظفند به طور هماهنگ با وزارت راه وشهرسازی همکاری داشته باشند.


چرا دولت در خصوص بازار مسکن تغییر ریل داد؟


بیضایی در پاسخ به پرسش‌هایی پیرامون علت تغییر ریل دولت در حوزه مسکن و همچنین چرایی روند تصاعدی میانگین قیمت مسکن در چهار ماهه سال ۱۴۰۱، گفت: متاسفانه در طول یک سال اخیر دولت در امر هدایت نقدینگی حاضر در بازار‌های موازی برای تولید مسکن ناموفق بوده و به جای تولید، منابع مالی موجود در دسترس مردم صرف سرمایه‌گذاری در بخش مسکن شده است.


این کارشناس مسکن خاطر نشان کرد: کشور در طول یک سال اخیر شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای رقم خورده است که بازار مسکن کشور وضعیتی مشابه با دهه ۸۰ را برای باری دیگر تجربه کند؛ در حال حاضر بازار مسکن ماهیتی به شدت دلاری به خود گرفته است.


وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر ارزش دلاری مسکن به رقمی بیش از یک هزار و ۴۰۰ دلار رسیده است؛ این امر به این معناست که در برهه زمانی فعلی حوزه برنامه ریزی و سیاست‌گذاری مسکن کشور به سمت یک شرایط بلوی حرکت می‌کند که ماحصل این تکامل این است که سیاست‌گذار بدانند که کاهش ارزش پول ملی، کاهش عرضه مسکن و یا حتی سیاست‌گذاری‌های غلط در این حوزه هر یک چه سهمی در توسانات بازار مسکن دارد.


مروری بر مزیت‌های خود مالکی مسکن


به گزارش بازارنیوز، ابر پروژه مسکن مهر از جمله پروژه‌های مرتبط با حوزه مسکن است که با استفاده از شیوه خود مالکی مسکن ساخته شده است. به اذعان برخی از کارشناسان بازار مسکن استفاده از این شیوه مطلوب تولید مسکن برای دارندگان زمین و صاحبان املاک موجود در بافت فرسوده و اراضی بایر مزایای بسیاری دارد.


برای مثال در روش خودمالکی، مالکان زمینی که توانایی تامین مالی ساخت را ندارند و یا سازندگان حاضر به مشارکت با آن‌ها نیستند، به این معنا که سازندگان انگیزه کمی برای مشارکت دارند، می‌توانند وارد چرخه تولید و عرضه مسکن شوند.


علاوه بر این با استفاده از این شیوه زمینه استفاده از تسهیلات مناسب ساخت مسکن به ازای یک واحد برای زمین‌دار بدون توجه به رنگ فرم جیم مهیا می‎شود. در نهایت نیز مالک زمین یا بافت فرسوده از ارزش افزوده ناشی از ساخت برای یک واحد خود بهره‌مند شوند.



پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: