bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
قائم مقام خانه صمت، فقدان اطلاعاتی صحیح صاحبان سرمایه از فضای صنعتی ایران، رقابت اشباع شده برخی بنگاه‌های اقتصادی کوچک، کمبود سرمایه در گردش و همچنین سطح پایین آموزش و رفاه کارگران بنگاه‌های اقتصادی کوچک را به عنوان ۴ چالش مشکل آفرین برای صنایع کوچک عنوان کرد.

۴ چالش اساسی صنایع کوچک در فضای صنعتی ایران/ علت آسیب‌پذیری بنگاه‌های کوچک اقتصادی چیست؟

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ با توجه به شرایط سخت اقتصادی حاکم بر کشور، یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد تحرک و پویش اقتصادی، تقویت بنیه‌های صنعتی با راه‌اندازی و حمایت از صنایع کوچک و متوسط و ایجاد بستر مناسب فعالیتی برای آنها، خواهد بود.


از ۱۳۹۳ خورشیدی به مناسبت پنجاهمین سالروز تأسیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و بنا به تصویب شورای فرهنگ عمومی، ۲۱ مرداد در تقویم رسمی کشور به‌عنوان «روز حمایت از صنایع کوچک» نامگذاری شده است. این روز بهانه‌ای شد تا ضمن ارج نهادن به ارزش‌های معنوی، اجتماعی، تلاشگران در این عرصه اقتصادی، چالش‌ها و مشکلات این صنایع نیز شناسایی شده و فعالان و مسوولان عرصه اقتصادی کشور در جهت رفع این مشکلات بکوشند


«علی رسولیان» معاون وزیر صمت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در آخرین اظهار نظر‌ها پیرامون سهم این قبیل بنگاه‌های اقتصادی، سهم آن‌ها در فضای صنعتی کشور را ۸۰ درصد همچنین و اشتغالزایی را ۴۵ درصد بیان کرده بود.


در طول سال‌های اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با تمامی کارگزاران نظام اعم از اعضای هئیت دولت دوازدهم و یا حتی سیزدهم و همچنین مجلس شورای اسلامی، تاکید ویژه و بسزایی بر حمایت از تولید و جهش تولید محصولات ایرانی داشته‎‌اند. رونق و جهش تولید در بخش صنعت از بعد فنی با توجه به ظرفیت‌های فنی تولید در کشور و وجود ظرفیت‌های خالی موجود یک امر امکانپذیر است، اما در مقابل ابعاد فنی بعد سیاسی از از مهمترین موانعی است که مانع ازجهش تولید بهبود محیط کسب و کار ایران می‌شود.


ابعاد سیاستی از این منظر، مانع تولید محسوب می‌شوند که در طول سال‌های اخیر مواردی همچون عدم اجرای سیاست‌های درست یا اجرای بد برخی سیاست‌ها، وقفه‌های طولانی در تصمیم گیری‌ها به گونه‌ای بوده که به دلیل مشکل ناسازگاری زمانی، آن سیاست نه تنها دیگر بهترین نبود بلکه حتی به ضد خودش تبدیل شد.


از طرفی، بحران به وجود آمده در اثر پاندمی ویروس کرونا در کنار تحریم، مزید بر علل و موانع موجود در تولیدات بخش صنعت بود به گونه‌ای که موجب ایجاد چالش‌هایی همچون مشکلات بیشتر در تأمین مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید، دیون عقب افتاده بانکی، بیمه تأمین اجتماعی و مالیات واحد‌های تولیدی و آشفتگی در تصمیم گیری‌ها و عدم هماهنگی بین متولیان این بخش شد.


عدم یکپارچگی سیاستی، از نفس افتادگی راهبرد جایگزینی واردات غیرهدفمند، ضعف دیپلماسی تجاری، محیط سرمایه گذاری نامناسب و فشار تحریم‌های اقتصادی در مواجهه با چالش‌های ساختاری قبل، حین و پس از تولید صنعتی، زمینه ساز افزایش هزینه‌های تولید و صادرات صنعتی و کاهش رقابت پذیری صنعتی شده است.


در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی کشور و همچنین افزایش هزینه‌های تولید یک کالا، بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط در مقایسه با واحد‎‌های تولیدی بزرگتر به مراتب از آسیب پذبری بیشتری برخوردار هستند.


مشکلات بنگاه‌های کوچک اقتصادی کشور چیست؟


«آرمان خالقی» قائم مقام خانه صمت در گفتگو با بازارنیوز پیرامون مشکلات پیش روی صنایع کوچک و متوسط کشور اظهار داشت: در حال حاضر صنایع کوچک کشور به دلیل محدودیت‌های موجود در بازار ایران، در فضای کلان اقتصادی با دشواری‌های متعددی مواجه‌اند؛ این دشواری‌های اشکال گوناگونی دارد، اما به معنای ویژه این چالش‌ها نمود عینی خود را با افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه و به دنبال آن رشد فزاینده هزینه تولید بنگاه‌های کوچک و متوسط تولیدی نشان داده است.


قائم مقام خانه صمت در ادامه کمبود نقدینگی عدم موفقیت در تامین مواد اولیه ارزان قیمت را به عنوان دیگر نمونه‌هایی محدودیت‌های صنایع کوچک تولیدی بیان کرد و گفت: مضاف بر این مسائل، ورود گسترده کالا‌های مزیت‌دار صادراتی بنگاه‌های بزرگ داخلی نیز مزید علتی بر چالش بنگاه‌های اقتصادی کوچک شده است چرا که با کاهش صادرات ایران این کالا‌ها سهم محصولات کالا‌های برند‌های مطرح در بازار بیشتر و از سوی دیگر سهم کالا‌های شرکت‌های کوچک و متوسط نیز کاهش یافته است.


وی افزود: در حال حاضر بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط کشور وابستگی بسیار ملموسی با بنگاه‌های اقتصادی بزرگ دارند مثال این امر خود را می‌توان در صنعت خودروسازی کشور و نوع رابطه خودروسازان و قطعه سازان و یا در صنعت پوشاک و نساجی در میان بخش‌های پیشینی و پسینی مشاهده کرد.


۴ چهار چالش مشکل آفرین برای صنایع کوچک


خالقی در ادامه ۴ مولفه مهم را به عنوان چالش‌های مشکل آفرین برای صنایع کوچک و متوسط بیان کرد و گفت: در حال حاضر فقدان اطلاعات و آمار‌های صحیح و دقیق از محیط صنعتی ایران، اولین چالشی است که یک کارآفرین و یا صاحبان سرمایه را منصرف به حضور و یا سرمایه‌گذاری در برخی حوزه‌های صنایع کوچک می‌کند.


قائم مقام خانه صمت تصریح کرد: متاسفانه به دلیل عمق این چالش ما در فضای صنعتی کشور شاهد آن هستیم که بسیاری صاحبان سرمایه و کارآفرینان به سمت صنایعی سوق پیدا می‌کنند که اشباع شده‌اند یا این که به دلیل عدم اطلاع کافی از شرایط بازار برخی کالا‌ها اقدام به حضور و سرمایه‌گذاری در فعالیت صنعتی می‌کنند که در اخر ناگزیر به استفاده از نیمی از ظرفیت آن بخش صنعتی می‌‎شود.


وی جذب سرمایه حداقلی برای شروع کار و به دنبال آن رقابت‌پذیری فعالیت اقتصاد در میان صنایع کوچک را از دیگر چالش‌های موجود برای توسعه بنگاه‌های اقتصادی عنوان کرد و گفت: کپی برداری و مشابه‌سازی محصولات در صنایع کوچک به مراتب بیشتر از صنایع بزرگ‌تر است و، چون این نوع واحد‌های تولیدی نیاز کمتری به سرمایه سرشار دارند افراد زیادی به سمت تاسیس بنگاه‌های اقتصادی کوچک و به دنبال آن هدف تولید محصولات از قبل ساخته شده حرکت می‌کنند. تشدید این مسئله در سال‌های اخیر منجر به ورشکستگی و خروج بسیاری از صاحبان سرمایه نوپا از فضای صنعتی کشور شده است.


خالقی در ادامه تامین مالی و برآورده سازی سرمایه در گردش خطوط تولید صنایع کوچک را به عنوان سومین چالش توسعه‌ای این قبیل بنگاه‌های تولیدی عنوان کرد و تشریح کرد: در طول سال‌های اخیر به دلیل شرایط نا به سامان اقتصاد کشور و رکود حاکم بر بازار، تامین مالی و برآورده سازی سرمایه در گردش برای خطوط تولید از جمله موانعی بوده که مانع از رشد تیراژ تولید بنگاه‌های اقتصادی کوچک شده چرا که در این مدت تمام سعی صاحبان صنایع کوچک تنها مبتنی بر حفظ تیراژه بوده نه افزایش و یا حتی صادرات محصولات خود.


قائم مقام خانه صمت در نهایت ضعف آموزش و سطج پایین کیفیت رفاهی کارگران را به عنوان چهارمین عامل موثر در ناکامی صنایع کوچک در فضای اقتصادی کشور بیان کرد و گفت: در حال حاضر بخش آموزش و تحقیقات تمامی صنایع کوچک ایران در همه زمینه‌ها از کمترین بودجه ممکن برخوردار هستند، لذا این امر باعث عقب ماندگی آن بنگاه اقتصادی از بازار و در نتجه حذف آن از چرخه رقابت می‌شود.


خالقی در پایان خاطر نشان کرد: بسیاری از واحد‌های تولیدی بزرگ و برند‌های مطرح فعلی کشور در ابتدای فعالیت اقتصادی خود، تعداد پرسنل و حجم تولید آن‌ها به اندازه بنگاه‌های تولیدی کوچک بود، اما با گذشت چند سال به جایگاه و موقعیت بسیار خوبی رسیدند؛ لذا بنگاه‌های اقتصادی کوچک برای گذر از این چالش‌های مذکور باید به سمت سیاست‌های توسعه‌ای همچون هماهنگی در تولید، تقسیم کار تولید و ایجاد کنسرسیوم‌های تولیدی حرکت کنند.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: