bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
وزیر بازرگانی دولت سوم در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
وزیر بازرگانی دولت سوم ضمن انتقاد از ادغام نا موفق وزارتخانه صنعت و معدن با وزارت بازرگانی، دو کلان حوزه اقتصادی صنعت و بازرگانی را به عنوان قربانیان اصلی این سیاست غلط توصیف کرد.

صنعت و بازرگانی؛ تنها قربانیان ادغامی ناکام/ هیچکس پاسخگوی وضعیت بازار نیست

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز _ سعید ترکاشوند؛ «حسن عابدی جعفری» وزیر بازرگانی دولت سوم در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آثار ادغام دو وزارتخانه صنعت و معدن و همچنین بازرگانی اظهار کرد: متاسفانه با ادغام این دو وزارتخانه در ابتدای دهه ۹۰، هر دو  حوزه مهم و راهبردی صنعت و بازرگانی کشور به طور مشترک و یکسان دچار مشکل و لطماتی گوناگون شدند.


وزیر پیشین بازرگانی توضیح داد: در حال حاضر با گذشت یک دهه از ادغام این دو بخش، هیچ یک از مقامات ارشد دولتی در قبال ناکامی‌های پیش آمده در دو حوزه بازرگانی داخلی و بازرگانی خارجی و همچنین مشکلات صنایع و معادن کوچک و بزرگ کشور پاسخگو نیست.

 

وی خاطرنشان کرد: در سول این  سال‌ها  به دلیل نبود متصدی متخصص بر امور بازرگانی و یا صنعتی، ما شاهد رشد فزاینده‌ای از امواجی از بی ثباتی‌ها در بازار داخلی، عدم موفقیت و ناکامی تجار در کسب بازار‌های صادراتی جدید و همچنین تعطیلی بسیاری از واحد‌های تولید و معدنی کوچک و بزرگ در سراسر کشور بوده‌ایم.


عابدی جعفری افزود: مشکلات بخش بازرگانی تنها به ادغام آن با وزارت صنایع و معادن خلاصه نمی‌شود چرا که علاوه بر این موضوع، تنفیذ بخشی از اختیارات وزارت بازرگانی درباره محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی، مانع از ایجاد ثبات در بازار داخلی محصولات کشاورزی و همچنین تحکیم بازار‌های صادراتی محصولات غذایی ایرانی شد.


وزیر پیشین بازرگانی خاطر نشان کرد: تخصص اصلی مدیران ارشد وزات جهاد در حوزه کشاورزی است لذا بعید می‌دانم که سیاست‌های کلان این وزارتخانه برای فروش و صادرات محصولات کشاورزی و غذایی در نهایت به نفع مصرف‌کننده و یا کشاورزان بوده باشد.


حجم مسئولیت‌ها در وزارت صمت بسیار سنگین است


عابدی جعفری همچنین در ادامه تمرکز حجم بالایی از مسئولیت‌های مهم در سه بخش صنعت، معدن و تجارت را عاملی مهم در ناکامی فرایند ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن بیان کرد و گفت: در طول یک دهه اخیر، بسیاری از وزاری صمت در انجام بسیاری از وظایف محوله خود ناکام مانده‌اند. در حال حاضر ساختار وزارت صمت به گونه‌ای طرحی شده است که هیچ یک از مدیران با تجربه در این سه حوزه نمی‌تواند به راحتی وبه دور از مشکل آن وزارتخانه را اداره کنند.


وزیر بازرگانی دولت سوم افزود: در طول یک دهه اخیر طول عمر اکثر وزاری صمت یک تا دو سال و یا حتی کمتر از یک سال بوده است؛ محمد رضا نعمت زاده تنها وزیر صمتی است که توانسته است که در دولت یازدهم و در یک بازه زمانی ۴ ساله‌ای، به عنوان وزارت صمت فعالیت کنند. حال این مولفه خود نشان از ناکامی وزرای صمت در اداره این وزارتخانه است.


وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر و به رغم بروز تمامی ضعف و ناکامی‌های ناشی از ادغام وزارتخانه‌های صمت و بازرگانی، مخالفان احیای مجدد وزارت بازرگانی، از این وزارتخانه به عنوان وزارت واردات یاد می‌کنند، این استدلال ضعیف و جالب توجه مخالفان وزارت بازرگانی این در حالی مطرح شده است که تنظیم قوانین و مقررات صادرات نیازمند یک نهاد مجزای حاکم و وزراتخانه‌ای پاسخگو است.


عابدی در پایان متذکر شد: نظارت بر بازار داخلی و همچنین حمایت از صادرکنندگان نیازمند دستگاه اجرایی خاص خود است؛ مادامی که این امر محقق نشود ما همچنان در حوزه تنظیم بازار و نظارت بر زنجیره توزیع کالا و همچنین در زمینه توسعه بازار‌های صادراتی ایران در کشور‌های منطقه شاهد ضعف و ناکامی خواهیم بود. در حال حاضر بازار کشور هیچ متصدی واقعی ندارد.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: