bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۴۵
بازارنیوز بررسی می‌کند؛
اخیرا ایران به عنوان اولین کشور جهان، استفاده از ارز‌های دیجیتال را در تجارت خارجی خود را به رسمیت شناخت؛ این موضوع برای اقتصاد تحریمی کشورمان یک گام مثبت است، اما در حال حاضر مشخص نیست که سرنوشت این رویکرد به دلیل نقاط غیر شفاف خود و همچنین تعدد صرافی‌های غیر مجاز، چه آینده برای فعالان اقتصادی رقم خواهد زد.

تجارت دیجیتال؛ تحریم شکنی جدید یا تله‌ای برای تجار/ فعالان اقتصادی درباره رمز ارز‌ها چه می‌گویند؟

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ چندی پیش با اعلام «علیرضا پیمان» معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، استفاده از ارز‌های دیجیتال به طور رسمی در تجارت خارجی ایران کلید خورد، اما تا کنون چیزی از جزئیات آن شفاف نیست.


معاون وزیر صمت روز سه‌شنبه (۱۸ مرداد) در توییتی به این موضوع اشاره کرد و نوشت نخستین ثبت‌سفارش واردات با استفاده از رمزارز‌ها نهایی شده است. این ثبت‌سفارش با مبلغ ۱۰‌میلیون دلار انجام‌شده است. البته سال‌گذشته بود که خبر از تصویب به‌کارگیری رمزارز‌ها در تجارت خارجی آمد. تنها پس از گذشت یک روز از اعلام این خبر از سوی رئیس سازمان توسعه تجارت، «علی صالح آبادی» رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه هئیت دولت اعلام داشت دارندگان رمزارزی که استخراج آن‌ها قانونی است و مجوز دارند، می‌توانند رمزارز خودشان را برای واردات ارائه دهند.


گفتنی است که رئیس سازمان توسعه تجارت در بهمن سال ۱۴۰۰، در گفتگو با بازارنیوز استفاده از رمز ارز‌ها دیجتیال در تجارت خارجی ایران را در بستر سامانه جامعه تجارت و ابزاری جدید برای انتقال اعتبار از صادرکننده به واردکنندگان یا استفاده از این ابزار برای واردات کالا بیان کرده بود. اکنون ۷ ماه از این مسئله می‌گذرد و سرا انجام، استفاده از ارز‌های دیجیتال در تجارت خارجی ایران کلید خورد.


فعالان اقتصادی درباره ارز‌های دیجیتال چه می‌گویند؟


اکنون همزمان با آغاز فرایند استفاده از ارز‌های دیجیتال در فرایند تجارت خارجی ایران، این سوال در ذهن به وجود می‌آید که نظر فعالان و صاحب نظران اقتصادی حاضر در عرصه تجارت خارجی پیرامون رویکرد جدید دولت در این حوزه چیست؟


در این گزارش خبرنگار بازارنیوز نظرات افرادی «محمد لاهوتی» رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، «علی جدی» نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، «علیرضا مناقبی» رئیس مجمع واردکنندگان و «حمید حسینی» عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق را جویا شده است.


ارز‌های دیجیتال؛ ابزاری برای کاهش‌هزینه‌های تجارت خارجی

«محمد لاهوتی» رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون اهمیت استفاده از ارز‌های دیجیتال در فرایند تجارت خارجی ایران اظهار کرد: در حال حاضر کشور ایران تحت شدید‌ترین تحریم‌های اقتصادی قرار دارد لذا در شرایطی تحریمی، استفاده از چنین ابزار‌های مالی، هزینه‌های نقل و انتقال منابع مالی فعالان اقتصادی و تجار را به حداقل می‌رساند.


رئیس کنفدراسیون صادرات ایران خاطر نشان کرد: بهره برداری از هر گونه ابزار تسهیل‌گر در تجارت، یک گام مثبت در تجارت خارجی ایران محسوب می‌شود، اما در کنار تمامی مزیت‌های مثبت این ابزار، تجار ایرانی باید به چند نکته مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند.


وی افزود: نکته نخستی که فعالان اقتصادی باید در ابتدای امر به آن توجه داشته باشند این است که در حال حاضر ایران تنها کشوری است که بانک مرکزی آن تجار بخش خصوصی را مجاز به استفاده از رمزارز‌های دیجیتال در امر واردات کرده است، در نتیجه استفاده از رمز ارز‌ها در تجارت خارجی ایران چندان کامل به نظر نمی‎رسد.


لاهوتی توضیح داد: در حال حاضر تجار بخش خصوصی تنها مجاز به استفاده از ارز‌های دیجیتال در بخش واردات هستند و هنوز تصمیمی برای بخش صادرات اخذ نشده است. مطمئنا با اضافه شدن مجوز رفع تعهدات ارزی و صادرات کالا با استفاده از رمزارز‌ها، مزیت‌های ارز‌های دیجیتال در تجارت خارجی ایران را دو چندان خواهد شد.


عضو هئیت نمایندگان اتاق ایران در پایان خاطر نشان کرد: در صورت پوشش کامل این ابزار مالی بر تمامی ابعاد تجارت خارجی ایران، وزارت صمت و بانک مرکزی به عنوان متصدیان تجارت خارجی کشور موظف به ایجاد بستری مناسب برای نقل و انتقال منابع مالی ناشی از صادرات در برخی از بازار‌های صادراتی کشور‌های شریک ایران شوند؛ عراق از جمله کشور‌هایی است که ایران می‌توان تبادل ارز‌های دیجیتال را در آن کشور در سطح وسیعی انجام دهد.


رمز ارز‌ها؛ تحریم شکنی جدید در تجارت خارجی ایران


«علی جدی» نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با بازارنیوز پیرامون استفاده از ارز‌های دیجیتال در تجارت خارجی ایران اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین ایرادات ارز‌های دیجیتال مربوط به میزان ارزبری گسترده آن‌ها در اقتصاد کشور بوده است، اما اکنون شرایطی محقق شده است که در صورت تکمیل آن امکان واردات کالا به کشور با کمترین هزینه محقق می‌شود.


نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در ادامه ارز‌های دیجیتال را ابزاری مناسب برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی توصیف کرد و همچنین در جواب به این پرسش که آیا کمیسیون صنایع برنامه‌ای برای الزام قانونی وزارت صمت به منظور رصدپذیری این معاملات در بستر سامانه جامع تجارت دارد یا خیر گفت: در حال حاضر وظیفه بررسی و تصمیم‌گیری برای رسیدگی به این مسئله بر عهده کمیسیون اقتصادی است؛ کمیسیون صنایع تا حد اختیار تعیین شده به وظیفه خود عمل می‌کند.


ارز‌های دیجیتال؛نوشدارویی یرای تجار ایرانی در بازار‌های منطقه‌ای


«حمید حسینی» عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز در گفتگو با بازارنیوز پیرامون این مسئله اظهار کرد: ایران یک کشور تحت تحریم است و این مسئله در طول سال‎‌های اخیر همواره هزینه‌های گزافی را در زمینه نقل و انتقالات منابع مالی، بر تجار ایرانی تحمیل کرده است؛ حال با در نظر گرفتن مشکلات متعدد این مانع، بهره‌برداری از ارز‌های دیجیتال را می‌توان گامی موثر و عاقلانه در دور زدن از تحریم‌های اقتصادی توصیف کرد.


عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: تا کنون بانک مرکزی هیچکدام یک از کشور‌های دنیا موفق به رهگیری و مسدود سازی رمز ارز‌ها نشده‌اند، لذا با توجه به این امر، ارز‌های دیجیتال می‌تواند بخشی از معاملات تجاری ایران را پوشش دهد؛ گرچه دیر هنگام، اما رسیدن تجارت ایران به این نقطه، یک اتفاق مثبت است.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر دولت با ایجاد بستر لازم برای نقل و انتقالات ارز‌های دیجیتال، گام مثبتی را در جهت رفع موانع پیش روی صادرکنندگان برداشته است؛ متاسفانه در طول سال‌های اخیر بازگشت منابع مالی یکی از اصلی‌ترین چالش‌های صادرکنندگان بوده است، اما اکنون با این اتفاق تجار دیگر به مانند سابق با این مسئله مواجه نخواهند بود.


رمز ارز‌ها؛ رانتی در تجارت خارجی ایران

«علیرضا مناقبی» رئیس مجمع واردکنندگان نیز به عنوان یکی دیگر از فعالان اقتصادی کشور، پیرامون استفاده از ارز‌های دیجیتال در امر تجارت اظهار کرد: در حال حاضر اطلاعات خاصی پیرامون فضای ارز‌های دیجیتال ندارم، اما این احتمال می‌رود که استفاده از رمز‌ارز‌ها به دلیل برخی پیچیدگی‌ها در نوع بهره‌برداری، باعث ایجاد رانت و سوء استفاده‌های غیر شود، لذا از دیدیگاه واردکتدگان قانونی و شناسنامه‌دار این کشور، باید اختیار کار واردات و تجارت خارجی در دست افراد متخصص در این حوزه قرار گیرد.


رئیس مجمع واردکنندگان در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر بسیاری از تجار با سابقه و شناسنامه‌دار ایران سال‌ها خود را با شرایط تحریمی ایران هماهنگ ساخته‌اند لذا در زمینه درو زدن تحریم‌های اقتصادی هیچ فردی به اندازه فعالان اقتصادی با تجربه، موفق نخواهد بود.


به گزارش بازارنیوز در صورتی‌که دولت مقدمات اجرایی لازم را برای ورود رمزارز‌ها به عرصه تجارت فراهم کند، می‌توان انتظار تحولاتی گسترده را در تجارت خارجی کشور داشت. با وجود اعلام این خبر مثبت، هنوز اطلاعات دقیقی از این معامله، اینکه کدام شرکت دولتی یا خصوصی در آن حضور داشته، کشور مبدا چه بوده، کدام کالا ثبت‌سفارش شده و به وسیله چه ارزی این نقل و انتقال نهایی شده است، در دست نیست و از این‌رو نمی‌توان با قاطعیت از نحوه اجرای آن سخن گفت.


از ماه‌ها قبل بحث رمزارز ملی مطرح‌شده بود که هنوز خبری از آن نیست، با این حال باید دید که اگر امکان معامله؛ چه در صادرات و چه در واردات وجود دارد، چه ارزی از سوی دولت به رسمیت شناخته می‌شود؟ کدام صرافی مجوز‌های لازم را برای این امر دریافت کرده و تا چه سقفی امکان فعالیت در این حوزه وجود دارد. مشکل دیگر این است که هنوز بسیاری از کشور‌ها و شرکت‌های خارجی استفاده از این روش را به رسمیت نشناخته اند، از این‌رو ما باید در برنامه‌ریزی خود نحوه تعامل با شرکت‌های خارجی را نیز لحاظ کنیم.


در صورتی‌که این مقدمات فراهم شود، قطعا رمزارز‌ها می‌توانند تاثیرات مثبت مهمی در تجارت ما داشته باشند. در سال‌های گذشته صادرکنندگان از هر روشی که توانسته اند ارز خود را به کشور بازگردانده اند و از این‌رو چه در واردات و چه در صادرات استفاده از ظرفیت این ارز‌ها می‌تواند به تسهیل تجارت کمک جدی کند.

 

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: