bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶
رئیس مجمع فعالان اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
رئیس مجمع فعالان اقتصادی ضمن تاکید بر خودداری موسسات مالی در پرداخت تسهیلات حمایتی به تولیدکنندگان، گفت: در حال حاضر بسیایر از بانک‌ها بر خلاف بخشنامه بانک مرکزی، ۳۳ درصد از تسهیلات مرتبط با بخش تولید را مسدود می‌کنند.

تخلف آشکار موسسات مالی از دستور بانک مرکزی/۳۳ درصد تسهیلات تولید توسط بانک‌ها مسدود می‌شود

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «محمد رضا حسینا» رئیس مجمع فعالان اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آخرین وضعیت تسهیلات‌دهی بانک‌های کشور به تولیدکنندگان اظهار کرد: با گذشت نزدیک به ۵ ماه از سال ۱۴۰۱، بسیاری از تولیدکنندگان همچنان به مانند سال گذشته با کمبود نقدینگی و موانع موجود برای دریافت تسهیلات به منظور تامین سرمایه در گردش مواجه‌اند.


رئیس مجمع فعالان اقتصادی در تشریح این موانع گفت: اولین مورد از این موانع، معطوف به کمبود منابع مالی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات است؛ متاسفانه از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا کنون (۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۱) هر تولیدکننده‌ای برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها مراجعه کرده است با جواب منفی مدیران بانکی رو به رو شده است؛ در حال حاضر هم معدل پایین متقاضیان و منابع مالی محدود از جمله بهانه‌هایی است که بانک‌ها به واسطه آن ایشان از پرداخت تسهیلات سر باز می‌زنند.


وی افزود: وزارت اقتصاد به منظور اجرای سیاست‌های انقباضی دولت برای کنترل نقدینگی، دست بانک‌ها را در اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان را بسته است؛ همزمان با تشدید سختگیری‌های بانک مرکزی برای کاهش استقراض بانک‌‎ها از نهاد پولی و مالی، میزان تسهیلات دهی بانک‌ها نیز به شکل قابل توجهی شکلی قطره‌چکانی و محدود به خود گرفت.


حسینا همچنین پافشاری بانک‌ها بر مسدودسازی بخشی از تسهیلات اعطایی به تولیدکنندگان را چالشی دیگر برای تامین سرمایه در گردش فعالان اقتصادی بیان و کرد و گفت: متاسفانه بانک‌های سراسر کشور به بهانه عدم کفایت معدل حساب بانکی تولید‌کنندگان، اقدام به مسدودسازی بخشی از این وام پرداختی می‌کند این در حالی است که بانک مرکزی در بخشنامه‌های گوناگونی بانک‌ها را مانع از انجام چنین کاری کرده است، اما باز مشاهده می‌شود که این مسئله از سوی برخی بانک‌های متخلف به وقوع می‌پیوندد.

 

این فعال اقتصادی در ادامه تاکید بانک‌ها بر اخذ ضمانت‌نامه بانکی از تولیدکنندگان را مانعی جدید برای دریافت تسهیلات بانکی بیان کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۳۳ درصد از تسهیلات بانکی مورد نیاز تولیدکنندگان بدون توجه به اخطار‌های بانک مرکزی توسط بانک‌ها مسدود می‌شود.


وی خاطر نشان کرد: در نهایت کارشکنی بانک‌ها در پذیرفتن وثایق تسهیلات بانکی، سومین مانع در تامین سرمایه‌در گردش تولیدکنندگان محسوب می‌شود که باعث به زحمت افتادن بسیاری از فعالا ناقتصادی کشور شده است؛ در حال حاضر اکثر موسسات مالی به جز بانک‌های دولتی در پذیرفتن محل اجرای طرح یا همان محل کارخانه امتناع می‌کنند.


حسینا در پایان تاکید کرد: با ادامه‌دار بودن این قبیل محدودیت‌ها و همچنین اعطای قطره چکانی تسهیلات بانکی، نمی‌توان امیدی به سرپا ماندن بخش تولید در اقتصاد کشور داشت؛ مطمئنا با ادامه این روند، بدنه تولید کشور ضربه شدیدی را تحمیل خواهد کرد.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: