bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
رئیس سازمان توسعه تجارت در دیدار با اعضای اتحادیه صادرکنندگان خشکبار و صادرکنندگان صنعت پسته از پیگیری مجدانه این سازمان جهت حل مشکلات بر سر راه صادرات پسته خبر داد.

به گزارش بازارنیوز، در ابتدای این دیدار، رئیس اتحادیه صادرکنندگان پسته با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه صادرات پسته گفت: رقیب گردن کلفتی به نام امریکا داریم که در صادرات پسته از ما پیشی گرفته است و زیر قیمت ما، محصول خود را می‌فروشد.

وی به اختلاف قیمت ارز آزاد و نیمایی اشاره کرد و ادامه داد: ۲ نرخی بودن ارز موجب شده تا صادرکننده با قیمت ارز آزاد پسته را از تولیدکننده بخرد و بعد از صادر کردن، ارز حاصل شده را با نرخ نیمایی به فروش برساند. همین موضوع موجب می‌شود صادرات سودی نداشته باشد.

در ادامه، رئیس انجمن ملی پسته ایران گفت: تعهد ارزی فعلی صدمه جدی به صادرات پسته می‌زند. وی ادامه داد: اختلاف قیمت ارز آزاد و نیمایی و همینطور بخشنامه‌های مختلف موجب شده تا صادرات پسته از ۲۳۰ هزار تن در سال ۹۹ به زیر ۱۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۰ برسد.

در ادامه رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: به جد پیگیر حل مشکلات ارزی و ایجاد یک راهکار هستیم، اما این راهکار برای اجرایی شدن بیشتر از ۲ ماه زمان لازم دارد.


/بازار

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: