bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
در گفتگو با یک اقتصاددان مطرح شد؛
یک اقتصاددان، رمز ریال را ابزاری موثر در جلوگیری از خلق پول بی رویه بانک‌ها بیان کرد.

«رمز ریال» چه مزیتی برای اقتصاد ایران دارد؟

گروه بانک وبیمه بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ اوایل نیمه دوم سال ۱۴۰۰ بانک مرکزی از پایش‌های بکارگیری رمزریال خبر داد و قرار بر این شد که این ابزار مالی در پایان نیمه نخست سال ۱۴۰۱ یعنی از شهریور سال جاری به صورت آزمایشی شروع به کار کند.


در حال حاضر «علی صالح آبادی» رییس کل بانک مرکزی نیز در همان برهه زمانی درباره رمزریال اینگونه توضیح داده بود که «رمزریال به‌جای همین اسکناسی که مردم در دست دارند، خواهد بود و فرد به‌جای اینکه اسکناس داشته باشد رمزریال دارد».


موضوع رمزریال در شرایطی مطرح شد که در کشورمان استقبال گسترده‌ای ازانواع رمرزارز‌های جهانی شده و تصور عام این است که رمز ریال هم کارکردی شبیه به رمزارز‌های بین‌المللی دارند، اما طبق آن چیزی که از سوی بانک مرکزی توضیح داده شده، رمز ریال در واقع ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران است که نیاز به تسویه بین بانکی نیست و پول نقد الکترونیکی محسوب می‌شود و مکمل پول نقد خواهد بود.


«غلامرضا مرحبا» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز درباره راه‌اندازی رمز ریال در شهریور ماه و ماهیت کارکرد آن در نظام مالی ایران اظهار داشت: رمز گریال همان ریال خودمان است که در شکل دیجیتال عرضه می‌شود و مردم می‌توانند آن رابه صورت دیجیتال مصرف کنند.


وی تاکید کرد: اشتباهی درباره رمز ریال مصطلح شده و نباید این تصور را داشته باشیم که رمز ریال همان رمز ارز‌ها هستند. در واقع رمزریال هیچ شباهتی به رمزارز‌های مورد مصرف در دنیا ندارند.


سخنگوی کمیسیون اقتصادی با تاکید بر اینکه پشوانه رمزریال، خود ریال است، گفت: صرف کار با رمزریال سودی را در برنخواهد داشت و رمز ریال ارز رایج کشور محسوب می‌شود که پشتوانه آن ریال است و از مهم‌ترین ویژگی‌های رمز ریال این است که سرعت مبادلات پولی را بالا می‌برد.


اکنون با در نظر گرفتن موارد مذکور، این سوال در ذهن ایجاد خواهد شد که رمز ریال بانک مرکزی به عنوان یک پول الکترونیکی چه مزیتی برای اقتصاد ایران دارد؛ «کامران ندری» اقتصاددان و کارشناس مسائل پولی و مالی در گفتگو با بازارنیوز در پاسخ به این پرسش اظهار کرد:در صورت استقبال گسترده آحاد مردم از رمز ریال، خلق بی رویه و غیر قابل کنترل بانک‌ها به شکلی هر چند محدود و اندک، باعث کاهش شدت این امر در نظام بانکی ایران می‌شود.


این اقتصاددان خاطر نشان کرد: راه‌های متعددی برای جذب مردم به استفاده از رمز ریال وجود دارد؛ به عنوان مثال بانک مرکزی می‌تواند با اتخاذ تدابیر و مشوق‌هایی مجذوب‌کننده، اپلیکیشین‌های پر مصرفی همچون اسنپ، تپسی، دیجی کالا، دیوار و.. را به عنوان ابزاری کاربردی برای توسعه استفاده از رمز ریال، به کار گیرد.


به گزارش بازارنیوز، در طول سال‌های اخیر یکی از موتور‌های محرکه افزایش نرخ تورم در اقتصاد ایران خلق پول بی رویه بانک‌ها بوده است؛ این سیاست بانک‌ها در اشکال گوناگونی به اجرا در می‌آید، اما در حال حاضر پرداخت تسهیلات مکرر به برخی شرکت‌های زیان‌ده و یا کاغذی و صوری و از جمله مواردی است که باعث خلق پولی گسترده و همچنین افزایش میزان حجم نقدینگی در فضای اقتصادی کشور شده است.


متاسفانه بسیاری از دولت‌ها در امر هدایت نقدینگی به بخش‌های مولد اقتصادی ناکام بوده و به نظر نمی‌رد که حذاقل طی دو تا سه سال آینده این امر مهم در نظام اقتصادی ایران به سرانجامی مثبت ختم شود؛ در ثانی، در طول یک دهه گذشته نقدینگی حاضر در دست مردم باعث شده است که بازار‌های مالی کشور به نحوی دچار نوسان شوند.


ارز، سکه، طلا، خودرو، مسکن و یا حتی بورس، از جمله بازار‌هایی هستند که طی این مدت نقدینگی قابل توجهیرا در خود مشاهده کردند، اما با یک اتفاق سیاسی و بروز یک نوسان اقتصادی، این موج نقدینگی از بطن بازار خارج و به سمت بازاری دیگر با سود‌دهی بیشتر به حرکت در می‌آید.


حال به نظر می‌رسد بانک مرکزی بتواند با استفاده از رمز ریال یا همان پول الکترونیکی موج سرگردان نقدینگی را در اقتصاد کشور کنترل کند؛ حال باید منتظر بود و دید که مرحله آزمایشی این سیاست چه اطلاعات و دستاورد‌هایی را برای بانک مرکزی به همراه خواهد آورد.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: