bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
آمار فروش و تولید سه خودروساز بزرگ کشور در تیر ماه سال ۱۴۰۱ به ترتیب رقمی بالغ بر ۹۶ هزار و ۹۴۸ و ۸۴ هزار و ۹۹۳ دستگاه خودرو بوده است؛ یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که افزایش آمار فروش دستاوردی برای خودروسازان نبوده و این موضوع تنها به لطف تکمیل خودرو‌های ناقصی است که تا چندی پیش در در پارکینگ خودروسازان وجود داشته است.

خودرو‌های ناقص؛ فرشته نجات خودروسازان/ فروش خودرو تا کی بیشتر از آمار تولید است؟

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ بر اساس آخرین آمار‌های منتشره از عملکرد ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو، میزان فروش این سه خودروساز بزرگ کشور در تیر ماه سال ۱۴۰۱ رقمی بالغ بر ۹۶ هزار و ۹۴۸ دستگاه بوده است، این در حالیست که تیراژ تولید خودروسازان در همین ماه ۸۴ هزار و ۹۹۳ دستگاه بوده که بیانگر سبقت ۱۱ هزار و ۹۵۵ هزار دستگاهی میزان فروش از تولید آن‌ها بوده است.


جزئیات فروش خودروسازان نیز نشان می‌دهد که ایران‌خودرو در تیر ماه توانسته ۴۳ هزار و ۴۹۰ دستگاه خودرو بفروشد که اگرچه بیشترین فروش را در بین شرکت‌های تولیدکننده خودرو داشته، اما نسبت به خرداد ماه افت ۱۵ هزار و ۱۳۴ دستگاهی داشته است.


این شرکت همچنین در ماه نخست فصل تابستان ۴۶ هزار و ۸۲ دستگاه خودرو نیز تولید کرده که نسبت به خرداد ماه افت نزدیک به ۱۲ هزار دستگاهی داشته است. ایران خودرو در این مدت، ۲۶ هزار و ۸۳۲ دستگاه در گروه پژو، ۴ هزار و ۱۹۰ دستگاه سمند، ۶ هزار و ۹۱۳ دستگاه دنا، ۲ هزار و ۷۱۶ دستگاه رانا، ۹۱۸ دستگاه هایما و یکهزار و ۹۱۰ دستگاه تارا فروخته است.


همچنین سایپا در تیر ماه ۲۷ هزار و ۴۷۴ تولید کرده که نسبت به خرداد ماه ۵ هزار و ۸۱۹ دستگاه کمتر است. این شرکت در تیر ماه توانسته ۳۸ هزار و ۶۹۸ دستگاه خودرو بفروشد. فروش گروه X ۲۰۰ سایپا شامل تیبا، کوئیک و ساینا ۳۲ هزار و ۹۰ دستگاه بوده است. همچنین این شرکت در تیر ماه ۲ هزار و ۴ دستگاه شاهین را به فروش رسانده است. ۴ هزار و ۶۰۴ دستگاه وانت پراید (سایپا ۱۵۱) نیز فروخته شده است.


پارس‌خودرو نیز در تیر ماه ۱۱ هزار و ۴۳۷ دستگاه خودرو تولید کرده که یکهزار و ۱۹۸ دستگاه کمتر از خرداد ماه بوده است. این شرکت در این ماه ۱۴ هزار و ۷۶۰ دستگاه فروخته که یکهزار و ۱۸۶ دستگاه بیشتر از خرداد ماه بوده است. گروه Q ۲۰۰ پارس‌خودرو ۹ هزار و ۴۸۲ دستگاه فروش در تیر ماه داشته است. همچنین ۴ هزار و ۹۳۴ دستگاه کوئیک معمولی دنده‌ای و ۲۴۶ دستگاه کوییک اتومات پلاس فروخته شده است.

 

خودروسازان در فروش و تولید دستاوردی نداشته‌اند


«بهرام شهریاری» کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازارنیوز درخصوص سبقت میزان فروش خودروسازان نسبت به آن‌ها اظهار کرد: علت این مسئله ناشی از تکمیل خودرو‌های نیمه کاره و ناقصی است که از مدت‌ها قبل در پارکینگ خودروسازان وجود داشته و همین موضوع باعث سبقت آمار فروش خودروسازان نسبت به تولید آن‌ها شده است لذا این امر را نمی‌توان به عنوان دستاوردی مهم برای خودروسازان عنوان کرد.


این کارشناس صنعت خودرو همچنین درباره علل موثر در کاهش تولید خودرو خودروسازان گفت: کمبود نقدینگی، تشدید زیان انباشته و عدم توانایی خودروسازان در استفاده کامل از تمام ظرفیت‎‌های تولیدی خود تنها بخشی جوانب ناکامی‌های این شرکت‌ها در فرایند تولید خودرو را پوشش می‌دهد؛ در حال حاضر این حاکم بودن قیمت‌گذاری سنتی در صنعت خودروسازی است که باعث شده که خودروسازان هیچ گاه به دنبال ارزان سازی تولیدات خود و در نتیجه افزایش تیراژ حرکت نکنند.


وی درباره مولفه‌های موثر در قیمت‌گذاری تولیدات خودروسازان اظهار کرد: در حال حاضر یکی از موارد موثر در این موضوع، گرانی مواد اولیه دولتی است که در قیمت تمام شده تولید خودرو نقشی بسیار پر رنگ دارد. فولاد، مواد پتروشیمی و انواع فلزات رنگی از جمله مواد اولیه دولتی مورد نیاز صنعت خودرو است که گران آن باعث افزایش هزینه تمام شده خودروسازان و در نتیجه گرانی خودرو بیانجامد.


شهریاری در ادامه افزایش دستمزد کارگران فعال و مازاد در شرکت‌های خودروسازی بزرگ را از دیگر عوامل تاثیرگذار در افزایش هزینه تمام شده تولید خودرو بیان کرد و گفت: در حال حاضر تعداد نیروی انسانی فعال در تمامی کارخانجات ایران‌خودرو و سایپا در شرایطی کاملا نامتوازن است و در هر دوره مدیریتی این افزایش جذن نیرو با سرعت بیشتری انجام می‌شد. حال یا این مسئله باعث شده است خودروسازان با مازاد نیرو مواجه شوند.


این کارشناس صنعت خودرو، افزایش نرخ بهره بانکی تسهیلات دریافتی از سوی قطعه سازان و خودروسازان را از دیگر عوامل موثر در افزایش قیمت تمام شده محصولات خودروسازان بیان کرد و گفت: کمبود نقدینگی خودروسازان و قطعه سازان را ناگزیر به دریافت تسهیلات کلان از بانک‌ها کرده و اکنون نیز اکنون این موضوع باعث تحمل نرخ‌هایی هنگفت بر دوش خودروسازان و قطعه سازان و افزایش قیمت خودرو و قطعات یدکی خودرو‌ها شده است.


وی فقدان یک برنامه هدفمند صنعتی را به عنوان اصلی‌ترین ضعف صنعت خودرو بیان کرد و توضیح داد: در طول چند دهه اخیر روکرد‌های سیاست‌گذاران و نخبگان دولتی در صنعت خودرو کشور کاملا دستوری و بدون هدف بوده است. متاسفانه در این سال‌ها هیچ چشم‌اندازی برایصنعت خودرو ایران ترسیم نشد.


شهریاری در پایان تاکید کرد: اکنون خروجی این گونه نگاه بهصنعت خودرو باعث شده است که عده‌ای خیال کنند که رقابت در صنعت خودرو با استفاده از واردات ایجاد می‌شود؛ واردات خودرو به ایران هیچ اثری بر بهبود وضع و حال صنعت خودرو ندارد و تنها باعث ایجاد بازاری جدید با ارزش افزوده برای خودروسازان دیگر مشور‌ها می‌شود.

 

خودرو‌های ناقص؛ فرشته نجات خودروسازان


به گزارش بازارنیوز، سه خودروساز بزرگ کشور در بهار امسال ۲۵۰ هزار و ۲۴۹ دستگاه بوده، این در حالیست که تولید خودروسازان در بهار امسال ۲۲۶ هزار و ۲۴۵ دستگاه بوده که بیانگر پیشی گرفتن فروش از تولید است.


جزئیات فروش خودروسازان نیز نشان می‌دهد که ایران‌خودرو با رشد ۵۱ درصدی فروش نسبت به بهار پارسال، توانسته ۱۳۵ هزار و ۳۳۹ دستگاه خودرو بفروشد که بیشترین فروش را در بین شرکت‌های تولیدکننده خودرو داشته است. این شرکت در بهار امسال ۱۲۳ هزار و ۸۸۷ دستگاه خودرو نیز تولید کرده که با توجه به آمار فروش، ۱۱ هزار و ۴۵۲ دستگاه محصول بیشتری نسبت به تیراژ بهار خود فروخته است.


ایران خودرو در این مدت، ۸۶ هزار و ۲۹۱ دستگاه در گروه پژو با متوسط قیمت ۱۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار، ۱۳ هزار و ۵۲۱ دستگاه سمند با متوسط قیمت ۱۹۸ میلیون تومان، ۱۵ هزار و ۵۸۸ دستگاه دنا با متوسط قیمت ۳۲۷ میلیون تومان، ۱۴ هزار و ۷۰۰ دستگاه رانا با متوسط قیمت ۱۹۱ میلیون تومان، ۳ هزار و ۴۱۵ دستگاه هایما با متوسط قیمت ۵۶۱ میلیون تومان و هزار و ۸۳۶ دستگاه تارا با متوسط قیمت حدوداً ۳۰۸ میلیون تومان فروخته است.


همچنین سایپا توانسته ۸۶ هزار و ۸۱۱ دستگاه خودرو در بهار امسال بفروشد که در مقایسه با بهار پارسال، حدوداً ۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد؛ فروش گروه X ۲۰۰ سایپا شامل تیبا، کوئیک و ساینا حدوداً ۶۰ هزار دستگاه بوده که با متوسط قیمت بیش از ۱۲۲ میلیون تومان فروخته شده‌اند. سایپا همچنین پنج هزار و ۵۱۶ دستگاه شاهین را نیز به فروش رسانده که قیمت آن حدوداً ۲۹۴ میلیون تومان بوده است.


پارس‌خودرو نیز فروشی ۲۸ هزار و ۹۹ دستگاهی را در بهار امسال به ثبت رسانده که نسبت به بهار پارسال رشد حدوداً ۶۸ درصدی را نشان می‌دهد. گروه Q ۲۰۰ پارس‌خودرو ۱۵ هزار و ۲۲۰ دستگاه فروش در بهار امسال داشته و متوسط قیمت آن کمی بیش از ۱۴۰ میلیون تومان بوده است. پارس‌خودرویی‌ها همچنین در مجموع ۱۲ هزار و ۵۷۸ دستگاه انواع کوئیک را در بهار امسال به فروش رسانده‌اند که گران‌ترین آن‌ها به مدل اتومات پلاس با قیمت کمتر از ۱۴۸ میلیون تومان مربوط می‌شود.

 

خداحافظی با خودرو‌های ناقص


گفتنی است که چندی پیش «عبدالله توکلی‌لاهیجانی» مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت در مراسم رونمایی از پوستر نمایشگاه تحول صنعت خودرو با اشاره به تکیمیل و عرضه ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی کامل گفته بود که در حال حاضر میزان خودرو‌های ناقص در کف پارکینگ‌ها کمتر از ۱۲ هزار دستگاه است.


با استناد به اظهارات این مقام مسئول، به نظر می‌رسد که پرونده خودرو‌های ناقص خودروسازان تا پایان نخست سال ۱۴۰۱ برای همیشه بسته شود و این پس عمده ظرفیت خودروسازان بر افزایش تیراژ تولید خود متمرکز خواهد شد؛ حال با در نظر گرفتن به این مسئله پیش بینی می‌شود که سبقت میزان فروش خودروسازان از آمار تولید در ۶ مااه دوم سال ۱۴۰۱ به مانند نیمه نسخت سال نبوده و در این مدت خودروسازان برای تامین نیاز بازار ناگزیر به افزایش تیراژ تولید خواهند شد.حال باید دید و منتظر بود که عملکرد خوروسازان در واپسین روز‌های تابستان و نیمه دوم سال ۱۴۰۱ چگونه رقم خواهد خورد.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: