bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
شمارش معکوس برای افتتاح اَبَرپروژه آبرسانی همدان آغاز شده و با بهره‌برداری از این طرح ۱۴۰ کیلومتری در دو هفته آینده مسئله آب شرب این شهر به صورت بلند مدت حل خواهد شد.

به گزارش بازارنیوز، شمار تابستان‌هایی که شهر همدان با مسئله ناترازی منابع و مصارف آب مواجه می‌شود در طی سال‌های اخیر از ۸ سال تجاوز کرده است. بر اساس آمار طی سال‌های اخیر با رشد جمعیت همدان، نیاز این شهر به آب شرب بیشتر از گذشته شده، اما در طی سال‌های گذشته منبع جدیدی برای تامین منابع آبی معرفی نشده است.

در این رابطه سال ۱۳۸۳ همزمان با سفر رهبر انقلاب به همدان، مسئله تامین منابع آب شرب روی میز آمد و مقرر شد، اَبَرپروژه آبرسانی به این شهر از محل سد تالوار با ۱۴۰ کیلومتر خط لوله انتقال در دستور کار قرار گیرد.


واریز ۲۰۰ میلیارد تومان برای بهره‌برداری آبَر پروژه آبرسانی همدان

با توجه به مسیر دشوار خط انتقال آب و ویژگی‌های منحصر به فرد محیطی، فرآیند طراحی این پروژه بزرگ ۳ سال زمان برد و فرآیند ساخت این خط انتقال طویل از سال ۱۳۸۶ شروع شد. بر این اساس با گذشت بیش از ۱۷ سال از شروع فرآیند‌های اجرای این سد تا پیش از شهریورماه سال ۱۴۰۰ شاهد پیشرفت کم این طرح بودیم.

بر اساس گزارشات مهندسی ناظر این پروژه، طی ۱۷ سال تنها عدد ۳۱ درصد پیشرفت فیزیکی برای این طرح به ثبت رسیده بود.

در چنین شرایطی با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تاکید رئیس جمهور بر حل مسائل اصلی کشور، پروژه آبرسانی به همدان ذیل پیوست پروژه‌های ویژه فوق اضطراری قرار گرفت و مقرر شد این طرح بزرگ در مدت یکسال به بهره‌برداری برسد.

در همین راستا، اخیرا وزیر نیرو در بازدید از پروژه‌های آبرسانی پرتعداد شهر همدان گفت: «در سال گذشته برای تامین آب همدان و خشکسالی‌های ممتدی که این استان داشت تصمیم بر این شد که این پروژه جزو پروژه‌های ویژه و اولویت‌دار دولت قرار گیرد و هر چه سریع‌تر اقدام به تکمیل آن شود.»

محرابیان تاکید کرد: «بر اساس گزارشات مهندسان و متخصصین پروژه، انشاالله شاهد افتتاح فاز اول آن طی دو یا سه هفته آینده هستیم تا بتوانیم آب همدان را به طور کامل تامین کنیم.»

پس از سفر وزیر نیرو به همدان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان در مصاحبه‌ای تاکید کرد: «وزیر نیرو در سفر دیروز (شنبه) خود به استان، دستور تامین ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبرسانی شهر همدان را صادر کرد که این اعتبار صبح امروز به حساب این شرکت واریز شد.»


همدان تا ۳۸ سال آینده با مسئله تنش آبی خداحافظی می‌کند

گفتنی است بر اساس برآورد‌های این اَبَرپروژه، میزان برداشت آب خام از سد تالوار به طور متوسط حدود ۶۳ میلیون متر مکعب در سال در نظر گرفته شده که با احتساب ضریب عملکرد در تصفیه خانه به طور متوسط حدود ۵۹ میلیون مترمکعب درسال آب تصفیه شده به شهر همدان طرح منتقل خواهد یافت.

در شرایطی که متوسط مصرف آب مردم در شهر همدان معادل متوسط کشور یعنی ۲۰۰ لیتر در ثانیه در نظر گرفته شود، آب تامین شده از این محل برای جمعیت ۸۰۸ هزار ۲۱۹ نفر در شهر همدان کافی است.

بر اساس آخرین گزارشات جمعیتی، همدان ۵۵۴ هزار ۴۰۶ نفر جمعیت داشته و به طور سالانه طی ۵ سال گذشته ۵ هزار ۷۲۲ نفر افزایش جمعیت را تجربه کرده است.

با محاسبات انجام شده و با در نظر گرفتن آمار سرشماری سال ۱۳۹۵، اَبَرپروژه آبرسانی به همدان مشکل آب شرب این شهر را با در نظر گرفتن افق افزایش جمعیتی به صورت بلند مدت تامین کرده و این شهر تا ۳۸ سال آینده با مسئله آب روبرو نخواهد شد.


شمارش معکوس برای افتتاح اَبرپروژه آبرسانی به همدان

با توجه به جزئیات یاد شده از اهمیت آبَرپروژه آبرسانی به همدان، به نظر می‌رسد، شمارش معکوس برای بهره‌برداری این خط انتقال ۱۴۰ کیلومتری آغاز شده و به نظر می‌رسد پس از ۱۷ سال، همدانی‌ها فاصله‌ای با حل کامل مسئله آب شرب به صورت بلند مدت ندارند.

لازم به ذکر است تا آغاز پمپاژ آب از سد تالوار به همدان، تامین منابع آبی با تمرکز بر خطوط اضطراری و منابع آب زیرزمینی تایید شده از سوی شبکه بهداشت به صورت موقت تامین خواهد شد.

/ خبرگزاری فارس

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: