bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
همدان - الیاسی، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان از افزایش هشت برابری مصرف کود شیمییایی فسفاته در استان همدان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

بهروز الیاسی بابیان اینکه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان وظیفه تهیه و تدارک، توزیع، حمل و نقل و فروش انواع نهاده های مورد نیاز کشاورزی به خصوص کود شیمیایی را عهده دار است، گفت: در استان همدان با ۸۰ کارگزار فعال در ۱۰ شهرستان، کود شیمیایی بخش کشاورزی را بر اساس سهمیه بندی سازمان جهاد کشاورزی و از طریق سامانه پهنه بندی در اختیار کشاورزان قرار می دهد.

وی به کاهش ۴۵ درصدی قیمت کودهای شیمیایی فسفاته و پتاسه از ابتدای سالجاری اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت این دو نوع کود در سالهای گذشته مصرف آنها به صفر رسیده بود که خسارت بزرگی در زمینه کمیت و کیفیت تولیدات زراعی و امنیت غذایی متوجه کشور بود.

الیاسی با اشاره به اقدام به موقع در کاهش ۴۵ درصدی قیمت کود از فروردین ماه، گفت: خوشبختانه مصرف کودهای شیمیایی نسبت به مدت مشابه سال قبل فسفاته هشت برابر و پتاسه هفت برابر در استان همدان افزایش پیدا کرد که به استانداردهای جهانی نزدیک و تأثیر خود را نیز بر عملکرد تولید نشان داده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان با اشاره به تأمین ۱۰۰ در صدی کود شیمیایی مورد نیاز استان همدان توسط این شرکت گفت: به طور میانگین سالانه مقدار حدود ۱۲۰ هزارتن انواع کودهای شیمیایی برای استان تأمین، تدارک و توزیع می شود.

وی گفت: برنامه کودی استان همدان در سالجاری نیز ۱۲۳ هزار تن انواع کود شیمیایی ازته، فسفاته و پتاسه است که شامل حدود ۹۰ هزار تن ازته، ۲۷ هزار و ۳۰۰ تن فسفاته و پنج هزار و ۷۰۰ تن پتاسه است که تا پایان مردادماه سالجاری حدود ۴۰ درصد آن محقق شده است.

وی از ذخیره راهبردی بیش از ۲۳ هزار تن انواع کودهای شیمیایی یارانه دار ازته، فسفاته و پتاسه در انبارهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان تا پایان مرداد ماه خبر داد و گفت: روند حمل و تخلیه کود شیمیایی در انبارهای سازمانی شرکت و همچنین انبارهای کارگزاران در شهرستان های استان ادامه دارد.

الیاسی یادآور شد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی علاوه بر تأمین کودهای شیمیایی یارانه دار، به منظور حمایت از شرکت های دانش بنیان، تولیدات کودهای شیمیایی و کشاورزی آنها را که استانداردهای لازم را کسب و با شرکت تفاهم نامه منعقد کرده باشند نیز در سبد کودی خود دارد و متقاضیان این نوع کودها می توانند کود مورد نیاز خود را از کارگزاری های شرکت دریافت کنند.


/بازار

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: