bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تاکید بر تکمیل سسیتم اعتبار سنجی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات خرد گفت: تحقق این امر گامی بزرگ در نظام بانکی کشور خواهیم بود لذا بانک مرکزی برای این کار باید با اقتدار بیشتری عمل کند.

تاخیر بانک‌ها در پرداخت تسهیلات خرد/ بانک مرکزی اقتدار لازم برای تکمیل سیستم اعتبارسنجی را ندارد

گروه بانک و بیمه بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «محمد رضا پور ابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون نواقص و ضعف‌های حاضر در سیستم اعتبار سنجی نظام بانکی کشور در پرداخت تسهیلات خرد و همچنین راهکار‌های لازم برای حل این مشکل اظهار کرد: در حال حاضر کمیسیون اقتصادی مجلس به منظور حل اساسی این موضوع، برگزاری چندین نشست و تهیه گزارش‌های تخصصی را در دستور کار خود قرار داده است؛ خوشبختانه پس از جلساتی که میان اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر اقتصاد و یا رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد، بخش قابل توجهی از گره‌های موجود در این حوزه رفع گردید.


رئیس کمیسیون اقتصادی همچنین درباره علت وقوع این ضعف گرفت: متاسفانه این امر ناشی از عدم وجود بانک‌های اطلاعاتی کامل و منسجم در نظام بانکی کشور در جریان اعتبار سنجی متقاضیان تسهیلات خرد بوده و همین امر باعث شده پرداخت وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان به آحاد مردم با تاخیری طولانی و مشکل مواجه شود.


وی کم و کیف پرداخت تسهیلات خرد به کارمندان و بازنشستگان دولتی را مثبت ارزیابی کرد و توضیح داد: در فرایند بررسی ریسک پرداخت تسهیلات، این دو قشر به دلیل مشخص بودن منابع مالی پرداخت حقوق و همچنین امکان سهل الوصول بودن معوقات بانکی، در نظام بانکی کشور اقشاری کم ریسک شناسایی شده و همین امر باعث پرداخت سریع تسهیلات خرد به آن‌ها شده است.


پور ابراهیمی درباره پرداخت تسهیلات خرد به دیگر اقشار نیز گفت: تحقق این هدف نیازمند زمان بیشتری است، اما با این وجود اعضای کمیسیون اقتصادی در جلسات خود با مسئولان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تاکید ویژه‌ای بر تکمیل نرم افزاری سیستم اعتبار سنجی بانک‌ها داشته‌اند. در حال حاضر بعضی از بانک‌ها پرداخت تسهیلات با این روش را آغاز کرده‌اند، اما به دلیل ضعف داده‌های اطلاعاتی با اشکالی گوناگون همچون تاکید بر معرفی یک ضامن یا دو ضامن اجرایی شده است.


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تاکید کرد: در حال حاضر تاکید اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس بر این اصل استوار است که طی چند ماه آینده بانک مرکزی پرداخت‌های سلیقه‌ای تسهیلات خرد را سامان‌داده و اعتبار سنجی تمامی بانک‌ها را در سامانه‌ای مشترک انجام شود.

 

وی در پایان تاکید کرد: بانک مرکزی برای حل این مسئله باید با اقتدار و قدرت ورود پیدا کند؛ با تکمیل سیستم اعتبار سنجی بانک‌ها تا پایان سال، ما شاهد تحقق گامی بزرگ در نظام بانکی کشور خواهیم بود.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: