bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
یک کارشناس اقتصادی ضمن تاکید بر ناکامی وزارت صمت در یکپارچه سازی سیاست‌های تجاری و صنعتی کشور، تفکیک مجدد این وزارتخانه را یک نیاز جدی برای اقتصاد ایران توصیف کرد.

وزارت صمت؛ ناکام در یکپارچه‌سازی سیاست‌های تجاری- صنعتی/ تفکیک وزارتخانه یک نیاز جدی است

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «محمود دودانگه» کارشناس اقتصادی عضو شورای رقابت در گفتگو با بازارنیوز پیرامون ضرورت تفکیک وزارت صمت و احیای مجدد وزارت بازرگانی اظهار کرد: متاسفانه وزارت صمت در طول یک دهه گذشته رویه غلطی را در حوزه سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی در سه بخش صنعت، معدن و بازرگانی طی کرده است لذا با توجه به وجود چنین شرایطی تفکیک این وزارتخانه و احیای مجدد دو وزارت بازرگانی و صنایع و معادن بهترین پیشنهادی باشد که بتوان از طریق آن مانع از تداوم این سیاست‌گذاری‌های غلط شد.


این کارشناس اقتصادی وزارت بازرگانی را مجری مناسب در حمایت حقوق مصرف‌کنندگان، تدوین و اعمال سیاست‌های کلان تجاری کشور توصیف کرد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور وجود وزارتخانه‌ای مستقل به منظور یکپارچه سازی سیاست‌های بازرگانی و پیگیری روند اجرایی این سیاست‌ها یک امر ضرور است.


وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر ایجاد وزارت خانه مستقل صنایع و معادن نیز برای تدوین سیاست‌های اجرایی و چشم‌انداز‌های کلان بخش‌های تولید و معادن کشور یک ضرورت است؛ مطمئنا همان قدرکه وجود وزارت بازرگانی در نظارت بر بازار و سیاست‌های تجاری کشور مهم است به همان میزان وجود وزارتخانه‌ای تحت عنوان وزارت صنایع و معادن یک امر لازم خواهد بود.


دودانگه متذکر شد: در حال حاضر ضرورت تفکیک وزارت صمت یک رویکرد کلی است، اما اگر شرایطی محقق شود که وزارت صمت بتواند با عبور از سیاست‌های تصدی‌گرایانه و بنگاه‌داری، تمام ظرفیت‌های خود را معطوف به امور حاکمیتی و کلان اقتصاد کشور را پیگیری کند، می‌توان این توجیه بیان کرد که این وزارتخانه با یکپارچه سازی سیاست‌های بخش‌های صنعت، معدن و تجارت به دنبال پیگیری مشترک اهداف این سه بخش اقتصادی است.


عضو شورای رقابت در پایان تاکید کرد: وزارت صمت در طول یک دهه از عمر ادغام در برآورده سازی اهداف این امر ناتوان بوده است و عملا طی این ما شاهد یکپارچگی خاصی در سیاست‌های تجاری و صنعتی کشور نبودیم لذا ادامه وضع موجو نه تنها مشکلاتی را ایجاد می‌کند بلکه باعث کندی سرعت اقتصاد کشور در رسیدن به اهداف کلان خود خواهد شد.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: