bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ضمن انتقاد از بلاتکلیفی وزارت صمت در تعیین تعرفه‌ای مشخص برای خودرو‌های وارداتی، عرضه اتومبیل‌های خارجی در بورس کالا را مانعی بر سر ورود فناوری و حتی ایجاد نمایندگی‌های خدمات پس از فروش بیان کرد.

وزارت صمت، بلاتکلیف در آیین نامه واردات خودرو/ عرضه در بورس کالا نقش نمایندگی‌ها را بی اثر می‌کند

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ در پی ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو و انتشار جزئیات بنده‌های این دستورالعمل، حس کنجکاوی بسیاری از مصرف‌کنندگان درباره این موضوع که چه خودرو‌هایی با سقف قیمتی ۲۰ هزار دلار امکان ورود به بازار خودرو کشور را دارند، در این روز‌ها شدت گرفت. حال صبح روز گذشته لیستی در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شد که در آن اسم، مدل و قیمت برخی از خودرو‌های خارجی زیر ۲۰ هزار دلار را بیان عنوان کرده بود.

 

وزارت صمت، بلاتکلیف در آیین نامه واردات خودرو/ عرضه در بورس کالا نقش نمایندگی‌ها را بی اثر می‌کند


نکته حائز اهمیت درباره لیست مذکور این است که تمامی خودرو‌های مذکور در آن تماما متعلق به برند‌های کشور‌های آسیایی بوده و نام خودرو اروپایی مشاهده نمی‌شود. علاوه بر این نکته، اخیرا نیز «سید رضا فاطمی امین» وزیر صمت در حاشیه اختتامیه نمایشگاه صنعت خودرو، تعرفه‌های اتومبیل‌های وارداتی را شناور عنوان کرد.


اکنون در همین راستا «مهدی دادفر» دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با بازارنیوز در واکنش به اسامی خودرو‌های حاضر در این لیست اظهار کرد: در حال حاضر این لیست برآورد درستی را از خودرو‌های ۲۰ هزار دلاری انجام داده چرا که با این سقف قیمتی فقط می‌توان این همین نوع خودرو‌ها را با صرف نظر از استاندارد‌های ۸۵ گانه وارد کرد.


دبیر انجمن واردکنندگان خودرو همچنین درباره اظهارات اخیر وزیر صمت درباره تعرفه‌های شناور اتومبیل‌های خارجی نیز گفت: تعرفه شناور مفهم ندارد، البته تعرفه شناور معلوم شده خوب است، زیرا با تعیین این گونه تعرفه‌های مشخص می‌شود چه مدل خودرویی، با چه ویژگی‌های موتوری و در نهایت با چه محدوده قیمتی با چه تعرفه‌ای وارد شود.


وی خاطر نشان کرد: متسافانه مسئولان وزارت صمت در قبال واردات خودرو در بلاتکلیفی کاملی به سر می‌برند؛ در حال حاضر بنابر دستور العمل تنظیم شده وزارت صمت، واردکننده خودرو موظف است به هنگام واردات خودرو مبلغی را به عنوان تعرفه پرداخت کند و پس از عرضه و فروش خودرو در بورس کالا مجددا عدد دیگری نیزتحت عنوان مابه التفاوت تعرفه نهایی دریافت می‌کنند.


دادفر توضیح داد: به عنوان مثال یک خودرو ۵۰۰ میلیون تومانی در برهه زمانی با قیمتی بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان در بورس کالا به فروش رسید، در چنین شرایطی تعرفه این خودرو مثلا ۵۰ درصد است، حال همان خودرو زمانی دیگر با قیمت ۶۰۰ میلیون تومان در بورس کالا به فروش می‌رسد که تحت این شرایط دولت تعرفه‌ای ۳۰ درصدی را از مالک اخذ می‌کنند؛ این سردرگمی در تعرفه‌گذاری خود گواهی بر بلا تکلیفی مسئولان وزارت صمت در اجرای آیین نامه واردات خودرو است.


دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پایان، تاکید وزارت صمت بر عرضه خودرو‌های وارداتی در بورس کالا را مغایر با بند معطوف بر ورود تکنولوژی و فناوری همراه با واردات و یا حتی ایجاد نمایندگی‌های شرکت خودرو‌های وارداتی عنوان کرد و گفت: تمامی نمایندگی‌های فروش خودرو عمده درآمد خود را از دو محل سهم ۱.۵ درصدی فروش و ۱ درصدی خدمات به دست می‌آوردند، لذا زمانی که خودرو‌های خارجی در بستر بورس کالا خرید و فروش شود عملا در این میان دیگر سودی برای نمایندگی‌های خودرو‌های وارداتی محقق نخواهد شد؛ لذا این اصل در آیین نامه در مغایرت با یکدیگر قرار دارند.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: