bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان از آغاز فصل برداشت پنبه (طلای سفید) از سطح افزون بر ۲۰ هزار هکتار مزارع این استان خبر داد و گفت: پیش‌بینی تولید امسال این محصول افزون بر ۴۰ هزار تن وش است.

علی موسی‌خانی اظهارداشت: درسال زراعی جاری در ۲۰ هزار و ۵۳ هکتار از اراضی دیم و آبی گلستان به‌خصوص در گنبدکاووس، آق قلا، گمیشان، گرگان، کردکوی و علی‌آبادکتول پنبه کشت شد.

وی بابیان اینکه برداشت وش پنبه از مزارع دیم و شهرستان‌های واقع در مناطق شمالی گلستان از جمله گنبدکاووس، گمیشان و آق قلا شروع شده افزود: برداشت این محصول تا پایان آذرماه امسال ادامه خواهد داشت.

موسی خانی، "گلستان، لطیف، ساجدی و تابان" را از مهمترین ارقام داخلی کشت شده پنبه در گلستان ذکر کرد و ادامه داد: در کنار این ارقام پنبه، برخی ارقام وارداتی نیز کشت شده است.

رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان همچنین از آمادگی ۹ کارخانه پنبه در این استان برای خرید محصول تولیدی کشاورزان خبر داد و گفت: خرید وش پنبه با قیمت توافقی و فعلا به صورت علی الحساب هر کیلوگرم ۲۷۰ تا ۳۰۰ هزار ریال خریداری می‌شود.

وی برلزوم رعایت برخی توصیه‌های فنی از جمله پرهیز از برداشت غوزه‌های نارس، برداشت محصول زمانی که نیمی از غوزه‌ها رسیده و الیاف آن خشک باشند، استفاده از گونی‌های چتایی با الیاف کنفی یا پنبه‌ای برای جمع آوری محصول و عاری بودن وش‌های برداشتی از مواد خارجی مانند پوسته و برگ هنگام برداشت پنبه توسط کشاورزان تاکید کرد.

موسی خانی، انجام مبارزه با آفت عسلک در زمان داشت برای جلوگیری از چسبندگی الیاف و افت کیفیت و قیمت وش، پرهیز از برداشت وش در صبح‌های زود و روزهای بارانی، نگهداری وش‌های برداشتی در محیطی خشک و سرپوشیده، پرهیز از اختلاط وش های آفت زده، ملکوک، زرد که از روی زمین جمع آوری می‌شوند با وش‌های سالم، جمع آوری و بسته بندی چین‌های اول و دوم و ارقام مختلف به صورت جداگانه، استفاده از نخ‌های پنبه‌ای برای دوختن خلال‌ها و استفاده از هورمون برگریز جهت یکنواختی رسیدن غوزه‌ها و کاهش برگ‌ها و برداشت بهتر پنبه را از دیگر توصیه‌های فنی برای برداشت وش توسط کشاورزان اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، کشت پنبه در استان گلستان که به سرزمین طلای سفید معروف است، هر ساله با مساعد بودن شرایط آب و هوایی از اردیبهشت ماه با ریختن بذر در مزرعه آغاز و برداشت محصول از این کشتزارها هم تا اواخر آذرماه پایان می یابد.

اقلیم متنوع، زمین‌های زراعی مستعد، وجود مرکز تخصصی تحقیقات پنبه کشور، استقرار کارخانه‌های پنبه پاک کنی و روغن کشی، واحد ریسندگی و بافندگی علی آباد کتول از جمله ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری برای رونق زراعت پنبه در گلستان است.

استان مرزی گلستان دارای ۶۶۷ هزار هکتار زمین زراعی حاصلخیز است که هر ساله به زیر کشت محصولات زراعی مختلف از جمله پنبه می‌رود.


/ ایرنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: