bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: با گذشت مدت زمان کوتاهی بعد از توافق برجام، هیجانات آنی رفع می‌شود و کاهش یا افزایش قیمت‌ها براساس میزان عرضه و تقاضا، روندی منطقی می‌یابد.

مسعود دانشمند؛ عضو اتاق بازرگانی ایران و فعال اقتصادی در خصوص سناریوی قیمتی دلار بعد از توافق برجام و برآورد تاثیر این موضوع روی بخش‌های مختلف اقتصادی اعم از تولید؛ گفت: در خصوص فرآیند‌هایی که بعد از توافق برجام در خصوص نرخ ارز در پیش رو خواهیم داشت به کاهش موقتی وهیجنی قیمت ارز در دوره کوتاهی می‌توان اشاره کرد، اما مساله مهم این است با اعلام توافق به سرعت نباید منتظر آثار اقتصادی ناشی از این موضوع باشیم.

وی در این باره خاطر نشان کرد: بعد از امضای توافق و رفع محدودیت‌های تحریمی بانکی و تسهیل فروش نفت وبازگشت ارز‌های حاصل از صادرات نفتی و غیر نفتی به کشور، تبدیل ارز دریافتی به مواد اولیه و کالا‌ها و ماشین آلات مورد نیاز صنعت برای بهره وری و رونق تولید، یک پروسه زمان بر است لذا نتایج توافق برجام را در پروسه چند ماهه خواهیم دید، اما در نرخ ارز بازار با وضعیت هیجانی موقتی رو به رو می‌شود.


مسعود دانشمند در این باره توضیح داد: بعد از توافق برجام ماجرایی شبیه به کاهش نرخ ارز بعد از پذیرفتن قطعنامه ۵۹۸ اتفاق می‌افتد، یا شبیه به آنچه بعد از توافق برجام در سال ۲۰۱۵ در خصوص کاهش نرخ ارز حادث شد، شاهد خواهیم بود.

این فعال اقتصادی هیجان‌های بازار درباره نرخ ارز را عادی دانست ودر این باره گفت: بازار‌های ما به هیجانات ناشی از خبر‌های مثبت و منفی توافق و کاهش و افزایش نرخ ارز عادت کرده اند به طوری که بر اثر اخبار مثبت در چند روز گذشته نرخ ارز تا ۲۷ هزار تومان کاهش یافت، اما دوباره افزایش یافت. اما با اخبار مثبت برجامی و خبر مثبت توافق، قطعا کالا‌هایی که جهت سرمایه گذاری خریداری شده مثل خودرو ناشی از نگرانی‌های عمومی بابت کاهش نرخ ارز به فروش می‌رسد، بنابراین توافق برجام روی بازار کالا‌های نسبتا با دوام اثر می‌گذارد.

عضو اتاق بازرگانی افزود: علی رغم اینکه بعد از توافق برجام، قیمت‌ها به صورت هیجانی با کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مواجه می‌شود، اما با گذشت مدت زمان کوتاهی، هیجانات رفع می‌شود و کاهش یا افزایش قیمت‌ها روندی منطقی و براساس میزان عرضه و تقاضا می‌یابد.

وی در خصوص اثرات توافق بر افزایش ظرفیت تولید کارخانه‌ها گفت: در صورت احیای برجام شاهد افزایش ظرفیت کارخانه‌های تولیدی خواهیم بود که در حال حاضر ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت آن‌ها استفاده می‌شود، اما بعد از توافق احتمال افزایش ظرفیت تولیدی آن‌ها بین ۸۰ یا ۱۰۰ درصد محتمل است. اما نمی‌توان گفت قیمت دلار افت زیادی خواهد داشت چرا که بودجه دولت براساس دلار ۲۶ هزار تومانی بسته شده است.

دانشمند در این باره تصریح کرد: در صورت کاهش نرخ دلار مثلا رسیدن قیمت دلار به ۱۵ هزار تومان دولتی که برای گذران امور جاری خود باید ۳۰ میلیارد ارز به بانک مرکزی بفروشد ناچار به فروش ۶۰ میلیارد دلار می‌شود. با توجه به عدم تغییر هزینه‌های جاری دولت، قطعا نرخ دلار به قیمت بودجه می‌رسد.


/ دانشجو

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: