bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم التحریر ضمن اشاره به افزایش قیمت ۳۵ درصدی دفتر در بازار، گفت:خوشبختانه سهم نشوت افزار‌های ایرانی نسبت به ۴ یا ۵ سال گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و اکنون ۷۰ درصد نوشت افزار‌های بازار ایرانی است

دفتر؛ صدر نشین لیست گرانی لوازم التحریر/۷۰ درصد نوشت افزار‌های بازار ایرانی است

گروه صنعت، معدن وتجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ تنها چند هفته به آغاز سال تحصیلی مانده و اکنون پس از دو سال دوری دانش‌آموزان از کلاس، در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، آموزش محصلان از روز دوم مهر به صورت حضوری انجام خواهد شد. همزمان با این روز‌ها بسیاری از خانواده‌ها در تکاپوی خرید لوازم التحریر برای فرزندان خودر هستند. حال این سوال در ذهن به وجود می‌آید که پس گذشت ۲ سال از آموزش مجازی و رکود بازار لوازم التحریر، شرایط تولید و فروش اقلام این بازار در چه وضعیتی قرار دارد؟


«محمود رضا صنعتکار» رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم التحریر در گفتگو با بازارنیوز پیرامون وضعیت تولید و فروش لوازم التحریر در آستانه سال تحصیلی جدید اظهار کرد: همزمان با فروکش شدن کرونا و بازگشایی مجدد مدارس، تولید انواع نوشت افزار پس از سال‌ها رکود، جانی دوباره گرفت و اکنون در شرایط بسیار خوبی نسبت به سال‌های کرونایی قرار دارد؛ در حال حاضر اکثر تولیدکنندگان این حوزه به صورت ۲ یا ۳ شیف در حال تولید محصول و عرضه به بازار هستند.


رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم التحریر همچنین درباره گرانی نوشت افزار‌ها در سال جدید گفت: بازار لوازم التحریر نسبت به بقیه بازار‌ها در بحث گرانی تقریبا عقب‌تر بوده و ما به هیچ وجه گرانفروشی نداریم و گرانی‌ای که از آن صحبت می‌شود متاثر از تورمی است که بر اقتصاد کشور تحمیلی شده است.


وی افزود: متاسفانه طی دو سال اخیر تحت تاثیر شیوع گسترده کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تولیدکنندگان نوشت‌افزار تعطیل بود و تنها با ۲۰ درصد ظرفیت کار کرد و در این مدت، تولیدکنندگان این حوزه رو به ورشکستگی رفتند.


صنعتکار خاطر نشان کرد: اکنون پس از گذشت ۲ سال، مدارس به طور کامل بازگشایی شده‌اند لذا آن کارخانه‌ها نیز برای جبران مافات سال‌گذشته میزان تولید خود را ۲ برابر کرده‌اند. در طول این مدت مردم سال خرید جدیدی نداشتند و هر چه از قبل در خانه داشتند را مصرف کردند لذا اکنون به نظر می‌رسد که در سال جدید تقاضا‌های جدیدی نیز وجود داشته باشد.


رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم التحریر درباره افزایش قیمت برخی اقلام نوشت افزار تصرح کرد: در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت جهانی کاغذ، دفاتر در صدر لیست گرانی قرار دارند و کالا در سه ماهه منتهی به آغاز سال تحصیلی جدید جهش قیمت ۲۵ تا ۳۰ درصدی را تجربه کرده است.


وی همچنین درباره افزایش قیمت دیگر اقلام نوشت افزار خاطر نشان کرد: خوشبختانه دیگر مانند تراش، پاکن، علامت‌زن و یا ماژیک به مانند دفتر افازیش قیمت نداشته‌اند؛ دفاتر در طول سه ماهه اخیر ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش داشته‌اند، اما این اقلام در طول یک سال اخیر بین ۲۵ تا ۳۰ افزایش قیمت داشته‌اند.


سهم ۷۰ درصدی لوازم التحریری ایرانی در بازار


صنعتکار در پاسخ به این سوال که اکنون سهم نوشت افزار‌های داخلی در بازار چقدر است، گفت: خوشبختانه نسبت به ۴ یا ۵ سال گذشته سهم نوشت افزار‌های خارجی به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده به گونه‌ای که اکنون سهم نوشت افزار‌های ایرانی در بازار ۷۰ درصد و یا بیشتر از آن بوده و تنها ۳۰ درصد بازار نوشت افزار متعلق لوازم تحریر خارجی است.

او در تشریح خود کفایی صنعت لوازم التحریر ایران تصریح کرد: در حال حاضر اقلامی همچون خودکار ۸۰ درصد تولید ما تولید داخلی است و ۱۵ تا ۲۰ درصد خارجی است. تمامی مداد و پاک‌کن هم اکثرا ایرانی است. اما اگر دنبال برند‌های خاص باشید که از قدیم در بازار بودند گران‌تر هستند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم التحریر در پایان پیرامون استقبال مصرف‌کنندگان در خرید لوازم التحریر توضیح داد: خوشبختانه کودی در بازار نیست و اکنون با شروع نمایشگاه‌های فصلی، از لوازم التحریر استقبال بسیار خوبی شده و مردم در حال خرید هستند.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: