گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ مدتی است که از رونمایی آییننامه واردات خودرو میگذرد. این در شرایطی است که روزانه بر حلقه منتقدان دستورالعمل واردات اضافه میشود. پیش از این دستاندرکاران و واردکنندگان خودروهای خارجی بر مصوبه دولت میتاختند و حالا نمایندگان مجلس و حتی برخی از دولتیها با انتقاد از آییننامه واردات، آن را زمینهساز انحصار و رانتی جدید در بازار خودرو خواندهاند.
«امیر حسن کاکایی» کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آیین نامه واردات خودرو اظهار داشت: در حال حاضر این دستور العمل ابهامات زیادی دارد و با توجه به اهمیت این موضوع نمیتوان انتظار کارایی مثبتی از سوی این آیین نامه در سطح بازار خودرو داشته باشیم.
این کارشناس صنعت خودرو خاطر نشان کرد: ما اصلا نیازی به تدوین آئین نامه و یا قانون گذاری در خصوص واردات خودرو نداشتیم چرا که مشکل اصلی ما این است که ارز نداریم و اکنون بانک مرکزی برای مدیریت مصرف منابع ارزی کشور تخصیص ارز برای واردات برخی کالاها از جمله خودرو را با محدودیت همراه کرده است؛ تا زمانی که این مشکل حل نشود نمیتوان واردات معناداری را برای خودرو در نظر داشت.
وی افزود: در حال حاضر ما درباره واردات خودرو قوانین و آئین نامههای کامل و گوناگونی داریم، اما متاسفانه در اجرا آن با مشکل مواجهایم. آیین نامه جدید نکته جدیدی ندارد و تنها خاصیتی که به این دستور العمل اضافه شده این است که گفتند خودرو زیر بیست هزار دلار باشد. تا قبل از این عدد چهل هزار دلار بود و یا مثلا ۲۵۰۰ سی سی بود و الان ۲۰۰۰ سی سی شده است و اینها مواردی است که در آئین نامهها بالا و پایین میشود؛ و این موارد تاثیر خاصی در بازار ندارد.
کاکایی آیین نامه جدید واردات خودرو را یک آئین نامه رانتی توصیف کرد و گفت: وقتی سقف منابع ارزی واردات خودرو تا یک میلیارد دلار باشد، این مسئله باعث میشود که تنها افرادی خاص قادر به واردات خودرو باشند؛ این موضوع به این معناست که چنین رانتی مانع از ایجاد تعادل در بازار خودرو میشود.
این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سوال که آیا واردات خودرو میتواند باعث کاهش قیمت خودرو در فصل پاییز شود یا خیر، گفت: با شرایط فعلی، خیر چرا که پاسخ دادن به این سوال بستگی به این دارد که ارز داشته باشیم یا خیر. با در نظر گرفتن سقف وارداتی تنها نزدیک ۵۰ تا ۱۰۰ هزار خودرو آن هم به صورت رانتی وارد کشور میشود.
وی تعیین تعرفه شناور برای خودرو را از دیگر نقاط ابهام آیین نامه واردات خودرو بیان کرد توضیح داد: در حال حاضر آقایان عددی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد را برای واردات خودرو مطرح کردند که به نظر من این عدد در ماهیت خود ضد اقتصاد است. هم اکنون تعرفه برای خودروهای ایرانی با وجود ایجاد اشتغال و تولید قطعات داخلی ۲۰ درصد است، اما آن وقت خودرویی که تمام وارداتی است هم با تعرفه ۲۰ درصد محاسبه میشود. این تناقض آشکار است.
کاکایی همچنین درباره امکان انتقال فناوری از سوی خودروهای وارداتی نیز گفت: اگر قرار باشد به صورت کلی بر خودروی وارداتی تعرفه ۲۰ درصدی بدهند دیگر چه کسی خودوری داخلی تولید میکند؟ چه تشویقی صورت میگیرد؟ مسئولان وزارت صمت میگویند برای انتقال دانش و فناوری واردات خودرو مشوقهایی را در نظر گرفتهاند، خب دقیقا بگویید مشوق یعنی چه یا چه سیاستهای تشویقی برای این امر در نظر گرفته شده است.
این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: حتی اگر در این شرایط خودرو هم وارد شود خیلی محدود وارد خواهد شد و مقطعی خواهد بود و تاثیر محدود و موقتی بر بازار خودرو خواهد داشت و اگر هم قیمتها پایین بیاید مجددا بالا خواهد رفت. به این دلیل که تاثیر مستقیمی بر اقتصاد کلان کشور و اینکه بگوییم عدد معناداری باشد ندارد.
پایان پیام//