bazarnews

کد خبر: ۱۰۸۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷
وزیر انرژی عربستان پس‌از توافق اوپک پلاس برای کاهش تولید ۱۰۰ هزار بشکه در روز در ماه اکتبر اعلام کرد این ائتلاف در مورد حمایت از ثبات بازار و عملکرد مؤثر آن به نفع شرکت‌کنندگان بازار و صنعت نفت ابتکار عمل را در دست دارد.

به گزارش بازارنیوز به نقل از بلومبرگ، اولین کاهش تولید نفت اوپک پلاس طی یک‌سال گذشته نشان می‌دهد این گروه در مورد مدیریت بازار‌های جهانی نفت جدی است و طبق گفته وزیر انرژی عربستان می‌خواهد ابتکار عمل را در دست داشته باشد.

عبدالعزیز بن‌سلمان وزیر انرژی عربستان در روز دوشنبه و پس‌از توافق اوپک پلاس برای کاهش تولید ۱۰۰ هزار بشکه در روز در ماه اکتبر گفت: «این تصمیم نشان می‌دهد ما می‌خواهیم از تمام ابزار‌هایی که در اختیار داریم استفاده کنیم. این اقدام ساده نشان می‌دهد ما هوشیار هستیم و در مورد حمایت از ثبات بازار و عملکرد مؤثر آن به نفع شرکت‌کنندگان بازار و صنعت نفت ابتکار عمل را در دست داریم».

تصمیم ائتلاف اوپک پلاس برای کاهش تولید بسیاری از تاجران را شگفت‌زده کرده است. تاجران نفت انتظار داشتند سازمان کشور‌های صادرکننده نفت و متحدانش در بحبوحه فشار نفت بالای ۹۰ دلار بر مصرف‌کنندگان، سطح تولید خود را ثابت نگه دارند. به‌نظر می‌رسد عرضه نفت در بازار پس‌از اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه صادرات نفت روسیه در ماه‌های آینده محدودتر خواهد شد.

اوپک پلاس همچنین با بازاری مواجه است که نگرانی در مورد افزایش تقاضا در آن از ترس از کمبود عرضه پیشی گرفته‌است. نفت خام ۲۰ درصد از ارزش خود را طی سه ماه گذشته به‌خاطر احتمال رکود اقتصاد دنیا از دست داده و باعث از بین رفتن منفعت عربستان و شرکایش شده‌است.

نشانه‌هایی از رکود اقتصاد در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت دنیا وجود دارد. مصرف این کشور در ماه ژوئیه و در بحبوحه کاهش فعالیت‌های اقتصادی و محدودیت‌های شدید کرونایی ۹.۷ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین رقم طی ۲ سال گذشته رسید. دراین‌بین اقتصاد آمریکا هم در آستانه رکود قرار دارد و سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه‌تری اتخاذ شده‌است.
تحلیلگران عقیده دارند کاهش تولید اوپک پلاس نشان می‌دهد این ائتلاف به نقش خود به‌عنوان ناظر قیمت نفت بازگشته‌است تا مانع کاهش بیشتر قیمت شود.

قیمت نفت پس‌از انتشار خبر کاهش تولید اوپک پلاس ۴.۳ درصد افزایش یافت و به ۹۶.۹۹ دلار رسید، اما در اولین ساعات معاملات در روز سه‌شنبه پایین آمد. کویت و عراق به‌عنوان اعضای اوپک از این تصمیم حمایت کردند.

تحلیلگران انتظار داشتند ائتلاف اوپک پلاس سطح تولید خود را برای ماه اکتبر ثابت نگه دارد. این ائتلاف ۱۰۰ هزار بشکه در روز به تولید خود در ماه سپتامبر در پاسخ به تقاضای رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرده بود، اما تصمیم روز دوشنبه درست برعکس افزایش تولید در ماه جاری بود.

وزیر انرژی عربستان در ماه گذشته میلادی اعلام کرد کمبود نقدینگی باعث بی‌ثباتی قیمت نفت شده و آن را از واقعیت عرضه و تقاضا دور کرده‌است. وی بهترین شیوه برای بازگرداندن تعادل به بازار را کاهش تولید اعلام کرد که بسیار مورد تأیید سایر اعضا قرار گرفت.

اوپک پلاس با احتمال افزایش عرضه ایران هم روبروست. در صورت امضای موفقیت‌آمیز قرارداد برجام، بیش‌از ۱ میلیون بشکه در روز نفت این کشور وارد بازار‌های جهانی می‌شود.

این اولین‌بار است که عربستان از اوایل سال گذشته میلادی تولید خود را کاهش می‌دهد. ائتلاف اوپک پلاس هم طی دو سال گذشته به‌تدریج تولید خود را افزایش داده تا به سطح قبل‌از بحران کرونا برساند.



/ تسنیم

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: