bazarnews

کد خبر: ۱۰۸۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶
برقی که ما ممکن است در یک ساعت بخصوص در تهران با آن تلویزیون ببینیم و بودونبودش فرقی نداشته باشد ممکن است در خوزستان از آسیب به یک فرد جلوگیری کند.

ایران با دارا بودن اقلیمی گرم و خشک و تغییرات اقلیمی این روزهای کره زمین قطعاً با مشکلات بسیاری در تأمین برق موردنیاز خصوصاً در استان‌های گرمسیرتر کشور مانند نواحی جنوبی دارد امری که لزوم صرفه‌جویی در مصرف برق همه نقاط کشور برای عدم خاموشی را دوچندان می‌کند.
عنوان می‌شود با صرفه‌جویی هر یک کیلووات ساعت برق، در مصرف یک لیتر مواد سوختی صرفه‌جویی شده و یک مترمکعب گاز طبیعی سوزانده نمی‎شود. به اذعان کارشناسان با تنظیم دمای یخچال بر روی درجه سرمایش زیاد تا 15 درصد بیشتر برق مصرف می‌شود. استفاده از ماشین ظرف‌شویی با ظرفیت کامل آن، باصرفه‌تر از شستشوی ظروف با دست است. امکان کاهش 12 درصد در مصرف برق با استفاده صحیح از لوازم برقی خانگی و زمان استفاده از آن در پیک مصرف یا غیر آن وجود دارد.
مصرف بهینه و خاموش کردن لامپ‌های اضافه در هر خانه‌ای می‌تواند در ساعت اوج مصرف سبب رساندن برق موردنیاز خانوارهای نواحی جنوبی و گرم کشور شود برای بررسی این امر به سراغ کارشناسان برق رفته‌ایم تا با دلایلی منطقی آن را تبیین کنیم.

شبکه یکپارچه برق
مهندس «حمید صالحی» مدیر برق منطقه‌ای تهران در پاسخ به این سؤال که چطور با مصرف بهینه‌تر برق می‌توان آن را به مناطق دوردست‌تر هم فرستاد، به جهت می‌گوید: شبکه برق کشور یکپارچه است و تمامی ورودی‌ها و خروجی‌ها با یک شبکه به هم پیوسته‌ای متصل هستند و هر کجایی که مصرف کمتری انجام شود نیاز مناطقی که مصرف بیشتری دارند حتماً تأمین می‌شود ولی به این تفکیک استانی نیست که بگوییم اگر فلان استان کمتر مصرف کند نیاز استان دیگر تأمین می‌شود بلکه کل نیاز برقی کشور و تولید آن یک موازنه به‌هم‌پیوسته‌ دارد.
وی با تأکید بر اینکه کاهش مصرف هر شهروند در هر نقطه‌ای از کشور بر تأمین تقاضای مردم در نقاط دیگر کشور تأثیر می‌گذارد، عنوان می‌کند: در خوزستان به‌عنوان یکی از نقاط گرمسیری، برق حکم نفس را برای مردم دارد و انرژی بسیار ضروری است. برقی که ما ممکن است در یک ساعت بخصوص در تهران با آن تلویزیون ببینیم و بودونبودش فرقی نداشته باشد ممکن است در خوزستان از آسیب به یک فرد جلوگیری کند یا مواد غذایی که در تهران ممکن است یک روز هم در فضای باز باشد و آسیبی نبیند در خوزستان شاید در یک ساعت و یا کمتر در فضای باز منقضی شود.
این مسئول ادامه می‌دهد: می‌بایست مردمی که در مناطق غیر گرمسیر زندگی می‌کنند در مصرف برقشان بیشتر دقت کنند و در ساعات اوج مصرف از وسایل غیرضروری استفاده نکنند؛ یعنی اگر مشترکی در تهران از ساعت 12 تا 17 از اتو یا جاروبرقی و ماشین ظرف‌شویی استفاده نکند اخلالی در روند زندگی‌اش پیش نمی‌آید اما همان برق در همان لحظه در مناطق گرمسیر می‌تواند صرف رفاه و آسایش مردم شود.

ایراد فنی صرفه‌جویی!
وی ادامه می‌دهد: همان‌طور که عنوان شد شبکه برق به‌هم‌پیوسته است و هرکجا در شبکه کمبود برق باشد با مدیریت شرکت برق منطقه‌ای آن منطقه از هرکجای کشور تزریق می‌شود و ممکن است الان برقی که در خوزستان مصرف می‌شود برقی باشد که در آذربایجان تولیدشده است.
صالحی توضیح داد: تصور کنید یک استخر خیلی بزرگ است که تعدادی راه‌آب واردش می‌شود و از آن‌طرف یکسری باغ آن را مصرف می‌کنند؛ اگر بگوییم باغ حسین آقا کمتر مصرف کند به باغ آقا رضا بیشتر آب می‌رسد درست نیست؛ آن استخر وظیفه تأمین آب باغات را دارد و فقط باید یک نفر مدیریت کند که این اتفاق بیافتد. به لحاظ رفتار اجتماعی کاهش مصرف هرکدام از مشترکین شبکه درست است به‌خصوص در فصول گرم و مناطق گرمسیری لذا همه ما خصوصاً شهروندان تهرانی تکلیف دارند که کمتر مصرف کنند که اگر مناطق گرمسیری به برق نیاز دارند از این نعمت برخوردار باشند.

از سوءمصرف تا ناترازی انرژی
مهندس «محمدحسین دیده بان» کارشناس ارشد برق هم در پاسخ به این سؤال این‌چنین توضیح می‌دهد: برقی که ما تولید می‌کنیم یک شبکه سراسری و محدود است و هرچقدر کمتر مصرف کنیم قطعاً به مناطق گرمسیری بیشتر برق می‌رسد و کمتر دچار مشکل خواهند شد. امسال نا ترازی انرژی بیشتر شده و میزان مصرف ما با تولید همخوانی ندارد و حدود 10 هزار مگاوات مصرف ما بیش از تولیدمان است. لذا خاموش شدن یک لامپ در هر خانه باعث مدیریت مصرف می‌شود.
وی می‌افزاید: اعلام‌شده که نا ترازی انرژی امسال پررنگ‌تر شده به این شکل که میزان مصرف ما با تولید ما همخوانی ندارد، گفته می‌شود حدود 10 هزار مگاوات مصرف ما بیشتر از تولید ماست. میزان مصرف امسال ما حدود 67 هزار مگاوات است و اما تولیدمان کمتر است. پیک امسال کشور هم دو مرحله است یکی پیک ظهر و دیگر پیک شب، پیک ظهر را وسایل سرمایشی ایجاد می‌کنند و پیک شب را هم بیشتر روشنایی مناطق مسکونی.
دیده بان ابراز می‌کند: وسایلی مثل جاروبرقی پرمصرف هستند اگر ما از این دستگاه در زمان پیک استفاده نکنیم خود کمکی به مصرف بهینه برق مخصوصاً در مناطق گرمسیری است. ما ذخیره‌ای نداریم و اگر نیروگاهی از مدار خارج شود مجبور هستند خاموشی بدهند. به همین خاطر هرچقدر که ما بتوانیم در مصرف برق مدیریت کنیم به همان میزان مناطق گرمسیر‌مان می‌توانند از نعمت برق برای سرمایششان استفاده کنند.

خاموشی لامپ‌های اضافه
مهندس «حسین افضلی» کارشناس صنعت برق هم می‌گوید: باید این مهم را در قالب آمار برای مردم توضیح داد که قابل‌درک باشد که به‌اندازه تعداد لامپ‌هایی که خاموش می‌کنند چقدر خانواده‌های مناطق دوردست‌تر و گرمسیرتر از نعمت برق استفاده می‌کنند. شبکه برق ما یک شبکه سراسری است و در هر نقطه‌ای که صرفه‌جویی بشود در نقطه دیگر قابلیت مصرف داریم چراکه برق شبکه است و نیروگاه‌ها همگی انرژی تولیدی‌شان را داخل شبکه می‌ریزند.
وی بابیان اینکه مصرف‌کننده تعیین‌کننده است و به میزانی که مصرف داریم باید همان زمان و لحظه تولید کنیم چون برق قابل ذخیره‌سازی نیست، می‌گوید: تنها نوع ذخیره به‌صورت برق‌آبی است در شب زمانی که میزان مصرف پایین می‌آید نیروگاه‌های برق‌آبی را از مصرف خارج می‌کنند که به میزان مصرف تولید شود.
این کارشناس با تأکید بر خاموش کردن لامپ‌های اضافه و صرفه‌جویی عنوان کرد: اگر مصرف بهینه صورت بگیرد و مثلاً لباسشویی و یک سری وسایل پخت‌وپز برقی در پیک مصرف روشن نشود، خیلی صرفه‌جویی می‌شود. وزارت نیرو می‌تواند از مشترکینی که خیلی پرمصرف هستند ویژه بگیرد تا این افراد هم به دنبال صرفه‌جویی در مصرف بروند چون اگر نیروگاهی از مدار خارج شود خیلی برای مردم مشکل‌ساز می‌شود.



/ جهت پرس

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: