bazarnews

کد خبر: ۱۰۸۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
قیمت فلزات گرانبها پس از اوج­گیری قیمت­ها در مارس ۲۰۲۲، کاهش یافته ­است. کاهش اخیر، افزایش نرخ بهره و تقویت دلار آمریکا را که بر ریسک­های تورمی غلبه کرده است، منعکس می­کند.

به گزارش گروه بین الملل بازارنیوز قیمت فلزات گرانبها پس از اوج­گیری قیمت­ها در مارس ۲۰۲۲، کاهش یافته ­است. کاهش اخیر، افزایش نرخ بهره و تقویت دلار آمریکا را که بر ریسک­های تورمی غلبه کرده است، منعکس می­کند. قیمت طلا نسبتاً انعطاف­پذیر بوده که توسط خرید­های قوی بانک مرکزی حمایت شده ­است، اما به دلیل کم شدن تقاضای مصرف­کننده و سرمایه­گذاری قیمت طلا کاهش ­یافته­ است.  قیمت نقره با تقاضای رو به کاهش صنعتی سقوط کرد. قیمت پلاتینیوم به دلیل ضعف در تقاضای اتوکاتالیست­ها، سقوط کرد، در حالی که قیمت­ پالادیوم به شکلی ویژه فرار و دارای نوسان بوده که تاثیر جنگ در اوکراین را منعکس می­کند. پیش­بینی شده که قیمت فلزات گرانبها در مدت باقی مانده سال ۲۰۲۲ با وضعیت مخالف روبرو شود که ناشی از سیاست پولی انقباضی و ضعف بیشتر اقتصادیست.

قیمت فلزات گرانبها تحت فشار افزایش نرخ بهره آمریکا

قیمت طلا از اواسط آوریل در حال سقوط بوده که عمدتاً ناشی از نرخ بهره بالا و قدرت بالای دلار آمریکا بوده­است. با تورمی بالاتر از تورم هدف، فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره سیاستی را از ماه مارس تا جولای به میزان ۲.۲۵ درصد افزایش داده­ است. ارزش دلار آمریکا در مقایسه با دیگر ارز­ها افزایش یافته ­است. در نتیجه تقاضا برای سرمایه­گذاری با خالص خروجی صندوق­های قابل معامله با پشتوانه طلا از اول آوریل تا پایان ژوئن، کاهش یافته ­است، تقاضای ضعیف جواهرات، به ویژه در چین به دلیل قرنطینه و تقاضا برای لوازم الکترونیکی مصرفی نیز بر قیمت طلا اثر گذاشتند.
قیمت فلزات گرانبها تحت فشار افزایش نرخ بهره آمریکا
قیمت فلزات گرانبها تحت فشار افزایش نرخ بهره آمریکا
قیمت نقره به دلیل نگرانی­های تشدید شده در مورد فعالیت­های اقتصادی جهانی به شکل قابل توجهی کاهش یافته­است. مصرف صنعتی که بیش از نیمی از تقاضای نقره را شامل می­شود، رو به کاهش بوده­ است. شاخص مدیران خرید تولیدی چین در آپریل به ۴۶.۰ سقوط کرد (این میزان کمترین میزان از فوریه ۲۰۲۰ است) در حالی که شاخص مدیران خرید تولیدی ایالات متحده، در ماه ژوئن شدیدا کاهش یافت. هر دو کشور مصرف­کنندگان اصلی کالا‌هایی که در آن‌ها نقره به کار رفته، مانند لوازم الکترونیکی، صفحه­های خورشیدی و تجهیزات عکاسی می­باشند. کاهش بیشتر در قیمت نقره نسبت به طلا منعکس­کننده ویژگی­های امن و قوی نقره است، به این دلیل که تقاضا برای سرمایه ­گذاری برای نقره به شدت کاهش یافته است.
قیمت فلزات گرانبها تحت فشار افزایش نرخ بهره آمریکا

قیمت فلزات گرانبها تحت فشار افزایش نرخ بهره آمریکا

قیمت­های پلاتینیوم و پالادیوم با کاهش نگرانی­های عرضه که به علت جنگ در اوکراین در بحبوحه کاهش و رکود تقاضا به وجود آمده­اند، عقب نشینی کرده­اند.   قیمت پالادیوم در اوایل ماه مارچ در میان نگرانی­ها در مورد دسترس­پذیری عرضه و به دنبال آن تحریم­های گسترده روی روسیه، به بیشترین حد خود که ۳۴۳۰ دلار به ازای هر اونس است، رسید. با این­حال، از وقتی که عرضه از نورلیسک نیکل روسیه (بزرگترین تولید کننده پالادیوم در دنیا) برخلاف وجود موانع لجستیکی، توانسته به بازار راه پیدا کند، قیمت­ها عقب نشینی داشته­اند. این جنگ بر تولید خودرو نیز اثر گذاشته است، که هنوز از کمبود سمیکانداکتور بهبود نیافته است، زیرا تولید­کنندگان­خودرو اروپایی به دلیل عدم تامین سیم از اوکراین، تولید را قطع کرده‌اند. در عوض این قضیه باعث کاهش تقاضای اتوکتالیست­ها شد که فشار در حال کاهشی را روی قیمت پالادیوم و پلاتینیوم داشته­ است. تورم بالا همراه با کاهش فعالیت­های اقتصادی جهانی هم در حال ایجاد باد مخالف برای قیمت پلاتینوم هستند.

قیمت فلزات گرانبها تحت فشار افزایش نرخ بهره آمریکا

قیمت فلزات گرانبها تحت فشار افزایش نرخ بهره آمریکا


///

 

برچسب ها: فلزات ، آمریکا ، نرخ بهره
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: