bazarnews

کد خبر: ۱۰۸۱۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز پاسخ داد؛
یک کارشناس اقتصادی گفت: وسعه سیستم اعتبار سنجی نظام بانکی نیازمند وجود بسترها، بانک‌های اطلاعاتی و نهاد‌های قوی و به روز است؛ در صورت مهیا شدن این ابزار، سرعت پرداخت تسهیلات خرد با استفاده از اعتبارسنجی غیر وثیقه‌ای افزایش می‌یابد.

دلیل تعلل بانک‌ها برای پرداخت وام خرد بدون ضامن چیست؟

گروه بانک و بیمه بازارنیوز-عاطفه اسحاقی؛ «حسن گلمرادی» اقتصاددان و کارشناس حوزه بانکداری در گفتگو با بازارنیوز درخصوص ارائه تسهیلات بر اساس اعتبارسنجی و دوری بانک‌ها از دریافت وثایق گفت: در اکثر کشور‌های پیشرفته ارائه تسهیلات بر اساس اعتبارسنجی صورت می‌گیرد.


او ادامه داد: دلیل اصلی این کار آن است که نهاد‌های کارشناسی قوی و قدیمی و بعضاً غیر دولتی برای انجام این کار از گذشته‌های دور شکل گرفته و اکثر جنبه‌های اعتبارسنجی را به درستی رصد نموده و این نهاد‌ها بانک‌های اطلاعاتی دقیق، تاریخی و مستند از تمام جنبه‌های اعطای تسهیلات اعتباری جمع آوری و بر اساس آن اطلاعات، رتبه اعتباری دقیقی از افراد و شرکت‌ها تخمین می‌زنند؛ بنابراین در اعطای این تسهیلات، بانک‌ها تنها کافی است با یک دسترسی آنلاین به اطلاعات دقیق و به روز در خصوص متقاضی از طریق این نهاد‌ها دست یابند.


پیش نیاز‌های نظام اعتباری سنجی در بانک‌ها


این اقتصاددان درمورد پیش نیاز‌های نظام اعتباری سنجی در بانک‌ها توضیح داد: یکی از پیش نیاز‌های نظام اعتبارسنجی و اعطای تسهیلات بر این اساس، وجود اطلاعات دقیق و به روز از جنبه‌های مختلف اعطای تسهیلات و شخصیت اعتباری افراد است.


گلمرادی در مورد اخذ وثیقه برای ارائه تسهیلات گفت: جنبه‌های مختلف اعتبارسنجی و اعطای تسهیلات که در متون بانکی بعضاً به پنج سی اعتباری معروف هستند، شامل بررسی جنبه‌های مختلف متقاضی برای تخمین قدرت بازپرداخت گیرنده تسهیلات و محاسبه احتمال نکول تسهیلات است. این شاخص‌ها شامل ابعادی نظیر شخصیت، ظرفیت، سرمایه، وثیقه و شرایط است. در اینجا ملاحظه می‌شود که وثیقه تنها یکی از ارکان اعتباری اعطای تسهیلات است نه همه چیز فرآیند اعتبارسنجی.


او در مورد ضرورت وجود پایگاه داده قوی برای ارائه تسهیلات ازطریق اعتبارسنجی گفت: توسعه سیستم اعتبار سنجی نظام بانکی نیازمند وجود بسترها، بانک‌های اطلاعاتی و نهاد‌های قوی و به روز است؛ در صورت مهیا شدن این ابزار، سرعت پرداخت تسهیلات خرد با استفاده از اعتبارسنجی غیر وثیقه‌ای افزایش می‌یابد. با محقق شدن این وضعیت کل فرآیند اعطای تسهیلات بر اساس اعتبارسنجی انجام خواهد شد.



پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: