bazarnews

کد خبر: ۱۰۸۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷
نایب رئیس اتاق روسیه در گفتگو با بازارنیوز تشریح کرد؛
نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه ضمن برشمردن محوریت‌های مهم دیدار فعالان اقتصادی دو کشور ایران و روسیه، از افزایش ۳۰ درصدی تجارت خارجی دو کشور در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ خبر داد.

جزئیات ماموریت هئیت تجاری روس در تهران/ رشد ۳۰ درصدی تجارت تهران- مسکو در ۶ ماهه اول سال

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ روز گذشته (۲۷ شهریور) «امید قالیباف» سخنگوی وزارت صمت از آغاز مذاکرات هیات ۱۰۰ نفره متشکل از ۶۵ شرکت روس در تهران خبر داد و گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته، فعالان اقتصادی کشورمان در مدت ۳ روز حضور هیات تجاری روسیه در تهران، در مجموع ۷۵۰ جلسه تجاری با نمایندگان شرکت‌های روسی برگزار خواهند کرد.


ورود هئیت روسیه‌ای به تهران در حالی به وقوع می‌پیوندد که اخیرا «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور این کشور روز پنج شنبه در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین رئیسی جمهور کشورمان در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، از ورود این هیات تجاری روس به ایران خبر داده بود.


اکنون «کامبیز میرکریمی» نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در گفتگو با بازارنیوز پیرامون ماموریت این هئیت تجاری روسیه‌ای در تهران می‌گوید: در حال حاضر به دلیل ازدیاد حضور و تردد هیئت‌های تجاری روس در ایران، به اتفاق امر هم اتاق بازرگانی تهران و هم اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه جلسات متعددی را با فعالان اقتصادی کشور روسیه خواهند داشت.


نایب رئیس اتاق ایران و روسیه درباره دیدار تجار روس با فعالان اقتصادی ایرانی گفت: خوشبخانه با بهبود زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه تجارت ایران و روسیه، روابط تجاری دو کشور وارد مرحله‌ای تازه شده و اکنون دیدار و گفتگوی فعالان اقتصادی ایران و روسیه ماهیتی دو جانبه و B۲B است.


وی افزود: متاسفانه در طول یه دهه اخیر به دلیل عدم آمادگی زیرساخت‌های تجاری و کمبود اطلاعات و آگاهی تجار دو کشور از ظرفیت‌های تجاری ایران و روسیه، روابط تجاری تهران و مسکو توسعه چندانی نداشته و هدف از این دیدار‌های دو جانبه، افزایش ارتقاء آشنایی تجار دو کشور از بازار‌های صادراتی ایران و روسیه است.


میرکریمی همچنین درباره محوریت‌های این دیدار‌ها توضیح داد: تا قبل از بهبود روابط تجاری دو کشور، بخش عظیمی از محموله‌های کالا‌های صادراتی ایران به روسیه متشکل از کالا‌های اساسی بود، اما طی دیدار‌های اخیر تجار دو کشور در نظر دارند علاوه بر تبادل نظر درباره صادات کالا‌های اساسی به مولفه‌های مهمی همچون خدمات استارتاپی، دارو و تجهزیزات پزشکی، طراحی سیستم امور مالی، تجهیزات و ماشین آلات صنایع غذایی و کشاورزی، توسعه صنایع فلزی، سیستم‌های مخابراتی و رادیویی نیز بپردازند.


سبد صادراتی ایران به روسیه هیچ تغییری نداشته است


نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در پاسخ به سوال خبرنگار بازارنیوز پیرامون ادعای سخنگوی وزارت صمت مبنی بر تغییر ترکیب کالا‌های صادراتی ایران به روسیه از کشاورزی به صنعتی گفت: در حال حاضر آمار‌های موجود از میزان کالا‌های صادراتی ایران به روسیه به صورت کارشناسانه مورد بررسی قرار نگرفته است.


وی تاکید کرد: بر اساس آمار‌های تجاری دو کشور ایران و روسیه در سال گذشته، ۶۱ درصد از کل کالا‌های صادراتی ایران به روسیه در سال ۱۴۰۰ مشتکل از کالا‌های اساسی و کشاورزی بوده و به نظر نمی‌رسد که سبد کالا‌های صادراتی ایران به این کشور در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ نیز تغییر چندانی را تجربه کرده باشد.


عضو هئیت رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه خاطر نشان کرد: اظهار نظر درباره تغییر سبد صادراتی ایران به روسیه نیازمند تجمیع آمار‌های تجاری کشور و بررسی دقیق آن است لذا تا زمانی که اطلاعات مرتبط با تجارت خارجی ایران و روسیه تجمیع نشده باشد نمی‌توان به طور قطع درباره این موضوع اظهار نظر کرد.


رکورد شکنی صادراتی ایران در روسیه تا پایان سال ۱۴۰۱


میرکریمی همچنین درباره وضعیت تجاری دو کشور در نیمه نخست سال ۱۴۰۱، اظهار داشت: متاسفانه به دلیل وقوع جنگ اوکراین، تجارت دو کشور در دو ماهه ابتدایی سال جاری نه تنها رشدی نداشت بلکه شاهد افت نیزبود، اما خوشبختانه در طول ماه‌های بعدی این کاهش جبران شد.


نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه تاکید کرد: در حال حاضر ظواهر از جزئیات تجارت خارجی ایران و روسیه در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نشان از رشد ۳۰ درصدی تجارت خارجی دو کشور دارد.


وی در پایان خاطر نشان کرد: خوشبختانه روابط تجاری ایران و روسیه از سال ۹۸ به این سو سمت و سویی افزایشی به خود گرفته است؛ بنابر آمار‌های حاضر درباره میزان صادرات کالا‌های ایران به روسیه در سال ۱۴۰۰، ارزش صادراتی کالا‌های ایرانی رقمی بالغ بر ۵۷۳ میلیون دلار بوده و اکنون با توجه به بهوبد زیرساخت‌های اقتصادی و علاقه تجار دو کشور به گسترش همکاری‌ها، پیش بینی می‌شود که تا پایان سال ۱۴۰۱، ارزش کالا‌های صادراتی ایران به روسیه با عبور از مرز ۶۰۰ میلیون دلار رکورد تازه‌ای را در تجارت خارجی دو کشور ایران و روسیه را به ثبت برساند.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: