bazarnews

کد خبر: ۱۰۸۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
یک اقتصاددان در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
یک اقتصاددان گفت:ایران در شرایط تحریمی قرار دارد لذا و باید به سمتی تولید کالا‌های کابردی از جمله ماشین آلات حرکت کنیم؛ بومی سازی این تجهیزات در رونق واحد‌های تولیدی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

تعرفه گذاری هوشمند؛ ابزار مدیریت واردات/ باید با لابی واردات ماشین آلات صنعتی مقابله کرد

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «مرتضی افقه» اقتصاددان در گفتگو با بازارنیوز درخصوص اهمیت تعرفه‌گذاری هوشمند و لزوم تولید ماشین آلات در داخل کشور اظهار کرد: ما باید این توانایی را پیدا کنیم که کالا‌های موردنیاز خود را در داخل تولید کنیم. البته این بدان معنا نیست که تمامی کالا‌ها را در داخل تولید کنیم و واردات نداشته باشیم. در برخی موارد تولید یک کالا در داخل کشور هزینه‌ی زیادی دارد و بهتر است آن را با قیمت مناسب تری از خارج از کشور تهیه کنیم. اما در مواردی که تولید کالا‌ها برایمان دارای مزیت است، باید توانایی تولید آن‌ها را در داخل کشور به دست بیاوریم. این اصول در شرایط عادی اقتصادی حکمفرماست. اما وقتی به لحاظ سیاسی با دیگر کشور‌ها به مشکل خورده ایم و در تحریم به سر می‌بریم، شرایط متفاوت است.


این اقتصاددان افزود: در شرایط فعلی باید مدیریت اقتصادی کشور را به سمتی سوق دهیم که توانایی تولید تمامی کالا‌ها را در داخل داشته باشیم. در شرایط عادی، کالا‌هایی را که نیاز داریم و می‌توانیم در داخل کشور تولید کنیم و در مقابل کالا‌هایی را که تولید ملی آن‌ها مزیتی برایمان ندارد، با قیمتی پایین به کشور واردات کنیم. ایران در شرایط تحریمی قرار دارد لذا و باید به سمتی حرکت کنیم که توان تولید کالا‌های موردنیازمان را در داخل کشور به دست بیاوریم.


وی خاطرنشان کرد: ما وقتی توانایی تولید ماشین آلات را در داخل کشور به دست می‌آوریم که به اندازه‌ی کافی به پرورش نیرو‌های متخصص، نخبه و نوآور در کشور بپردازیم و بتوانیم آن‌ها را حفظ کنیم. در حال حاضر که به دلایل مختلف از جمله سیاستگذاری‌های غلط اقتصادی و سیاسی، تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی ما به کشور‌های دیگر مهاجرت می‌کنند، دستیابی به توانایی تولید ماشین آلات در کشور هدف قابل دسترسی نیست.


 افقه تاکید خروج نیروی انسانی متخصص و تحصیلکرده از کشور به هدررفت انرژی و منابع کشور منجر می‌شود. نیرو‌هایی که برای تربیت آن‌ها هزینه‌ی زیادی کرده ایم، در اختیار دیگر کشور‌ها قرار می‌گیرد و آن‌ها از این سرمایه‌ها استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: با استفاده از ظرفیت‌هایی که در داخل کشور داریم می‌توانیم به تولید کالا‌های مختلف و از جمله ماشین آلات بپردازیم. تولید آن‌ها از این نظر اهمیت دارد که این تجهیزات در تولید کاربرد دارند و می‌توانند به رونق واحد‌های تولیدی ما کمک کنند. تولید ماشین آلات در داخل کشور مزایای زیادی برایمان دارد، ضمن اینکه به برآورده کردن نیاز داخلی ما منجر می‌شود، به افزایش اشتغال آفرینی و استفاده از نیروی انسانی متخصص کشور نیز می‌انجامد.


به گفته‌ی این کارشناس اقتصادی، یکی از استراتژی‌های توسعه، جایگزینی واردات است. به این معنا که به سمت تولید هر کالایی که واردات آن انجام می‌شود و تولیدش در داخل کشور برایمان مزیت نسبی دارد، برویم. در این ارتباط، تولید کالا‌های مصرفی، ماشین آلات و صنایع سنگین در دستور کار قرار می‌گیرد. ما در بخش تولید کالا‌های مصرفی و صنایع سنگین پیشرفت‌های خوبی داشته ایم. اما در بخش ماشین آلات رشد چندانی به دست نیاورده ایم. این ضعف به شدت تولید داخلی را آسیب پذیر می‌کند و در شرایط تحریمی ضرورت تقویت این بخش بیشتر مشخص می‌شود.


وی در ادامه گفت: دولت باید با سیاست‌های تعرفه‌ای و نه لزوماً اجبار به حمایت از تولید داخلی بپردازد و برای آن‌ها مزیت ایجاد کند. از این طریق باید جلوی واردات ماشین آلاتی را که در داخل کشور تولید می‌شوند، بگیرد. اما متاسفانه برخی تجار با نفوذ تلاش می‌کنند از طریق ارتباط با سیاستمداران به رغم اینکه توان تولید برخی ماشین آلات در داخل کشور وجود دارد، به واردات آن‌ها بپردازند. این شرایط به وابستگی بیش از پیش ما به کشور‌های دیگر منجر می‌شود و زمینه‌ی اشتغال آفرینی در کشور را نیز با مشکل مواجه می‌کند.


افقه در پایان یادآور شد: متاسفانه ساختار حاکمیتی در کشور ما ضدتوسعه است. در جهان امروز توسعه مبتنی بر فکر است. هیچ کشوری بدون اتکا بر اندیشه نمی‌تواند رشد کند. عدم استفاده از ظرفیت فکر و اندیشه به منابع محوری منجر می‌شود که کشور را بسیار آسیب پذیر می‌کند. بروکراسی‌های عریض و طویل در کشور مشکلات عدیده‌ای را برای تولید و به ویژه برای شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کرده است. این شرکت‌ها عمدتاً نوپا هستند و نیاز به حمایت دارند. در تئوری همواره حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را مطرح کرده ایم، اما در عمل هنوز مشکلات این شرکت‌ها ادامه دارد و باید به آن‌ها رسیدگی شود.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: