bazarnews

کد خبر: ۱۰۸۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
افزایش قیمت کالا‌ها و برق و گاز در کنار قیمت سوخت باعث شده تا نرخ تورم ژاپن به بالاترین میزان در ۸ سال گذشته برسد.

به گزارش بازارنیوز به نقل از رویترز، سرعت افزایش قیمت‌ها و تورم ژاپن به بالاترین میزان در 8 سال گذشته رسیده و افزایش قیمت مواد اولیه و کاهش ارزش ین از اصلی‌ترین دلایل صعود این شاخص در ژاپن بوده است.

طی پنج ماه گذشته و به صورت متوالی نرخ تورم در ژاپن همواره از هدف‌گذاری بانک مرکزی این کشور فراتر رفته است.

کارشناسان می‌گویند که روند بالا بودن تورم بیشتر از آن چیزی که بانک مرکزی این کشور انتظار دارد طول خواهد کشید، اما بسیاری می‌گویند بعید است بانک مرکزی ژاپن به خاطر بالا رفتن تورم در سیاست نرخ بهره بسیار پایین خود تجدیدنظر کند.


تاکشی مینامی، کارشناس ارشد اقتصادی در موسسه تحقیقاتی نورین‌چوکین، می‌گوید:‌ کاهش ارزش ین در حال درگیر کردن ژاپن با تورم است.

وی می‌گوید: تورم ممکن است برای یک سال دیگر بالاتر از نرخ هدف‌گذاری بانک مرکزی بالا بماند. این مسئله همچنین بانک مرکزی ژاپن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به سمت تغییر نگاه در قبال تغییر قیمت‌ها سوق خواهد داد.

البته در تورم مذکور افزایش قیمت مواد غذایی در ژاپن لحاظ نشده است. در ماه آگوست نرخ تورم در ژاپن بیشترین رشد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از اکتبر سال 2014 تاکنون به ثبت رساند که بالا رفتن قیمت کالاهای فروشگاهی و برق و گاز از اصلی‌ترین دلایل رشد تورم در ژاپن بوده است.


/فارس

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: