bazarnews

کد خبر: ۱۰۸۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷
در شرایطی که چند ماهی هست بازار سرمایه گرفتار رکود و سکون بود و حالا با افزایش خروج پول از بازار سرمایه سهامداران خرد بیشتر تهدید شده تبعات آن دامن اقتصاد را خواهد گرفت.

در حالی که بازار سرمایه در هفته گذشته به زیر شاخص یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد نفوذ کرده، بسیاری از فعالان بازار در انتظار واکنش شاخص کل در محدوده یک میلیون و سیصد و هفتاد هزار واحد هستند. اما با بروز مشکلات در سطح جامعه شاهد عرضه بیشتر سهام‌ها در بازار سرمایه هستیم و همین موضوع به فشار فروش افزوده است.

به همین دلیل پیش بینی می‌شود شاخص کل بورس همچنان به روند نزولی خود ادامه بدهد مگر اینکه حقوقی‌ها در محدوده یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد پای شاخص کل بنشینند و همه عرضه سهام‌ها را بخرند تا از این طریق بار دیگر مانع از سقوط بورس شوند.

آلبرت بغزیان استاد اقتصاد در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت بازار سرمایه بسیار وخیم شده است، گفت: بازار در یک موقعیتی قرار دارد که اگر حمایت نشود به ناکجا آباد می‌رود و نه تنها سرمایه مردم در این بازار از بین می‌رود اثر روانی بر جامعه باعث شده نقدینگی‌ها بیشتر وارد بازار‌های سوداگری شوند.

تا چندی پیش بسیاری از سرمایه گذاران به توافق برجام امیدوار بودند، اما با وضعیت به وجود آمده کنونی و ابهامی که در چشم انداز اقتصادی کشور وجود دارد بسیاری از سهامداران ترجیح می‌دهند تا سرمایه خود را نقد کنند

بغزیان با بیان اینکه نبود یک چشم انداز روشن در اقتصاد کشور باعث شده تا سهامداران بیشتر وارد صف‌های فروش شوند، افزود: تا چندی پیش بسیاری از سرمایه گذاران به توافق برجام امیدوار بودند که با اجرایی شدن آن اقتصاد ایران از رکود خارج شود و شرکت‌ها بتوانند راحت‌تر و با هزینه کمتر مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز خود را تامین کنند. اما با وضعیت به وجود آمده کنونی و ابهامی که در چشم انداز اقتصادی کشور وجود دارد باعث شده بسیاری از سهامداران ترجیح بدهند تا سرمایه خود را نقد کنند تا از این طریق راحت‌تر بتوانند برای آینده تصمیم گیری کنند.

او با بیان اینکه ادامه رشد نقدینگی نشان می‌دهد که فعلا قرار نیست به این زودی‌ها وضعیت اقتصاد کشور بهبود یابد، تصریح کرد: تبعات اقتصاد تورمی تنها علیه معیشت عمومی مردم نیست، بلکه اثر آن می‌تواند روی حاشیه سود شرکت‌ها هم اثر منفی بگذارد. به عبارت دیگر وقتی شرکت‌ها با قیمت تمام شده بالاتری روبرو می‌شوند و از طرف دیگر نمی‌توانند محصولات خود را به سادگی صادر کنند، همین مساله سودسازی آن‌ها را هم کاهش می‌دهد، در نتیجه سهامداران هم چشم انداز بورس را نزولی و رکودی می‌بینند و سهام بیشتری به بازار عرضه خواهد شد.

در مقطع کنونی تنها روند مثبت شرکت‌های بزرگ می‌تواند جهت شاخص کل بورس و بازار را تغییر دهد، اما تاکنون اراده‌ای برای اجرای آن وجود نداشته و همین موضوع به نارضایتی مردم هم افزوده است

بغزیان با تاکید بر اینکه در چند وقت اخیر دولت با وجود وعده‌هایی که داده از بازار حمایت نکرده است، اظهار کرد: در مقطع کنونی تنها روند مثبت شرکت‌های بزرگ می‌تواند جهت شاخص کل بورس و بازار را تغییر دهد، اما تاکنون اراده‌ای برای اجرای آن وجود نداشته و همین موضوع به نارضایتی مردم هم افزوده است. زیرا از یک سو تورم را در معیشت خود می‌بینند و از طرف دیگر سرمایه آن‌ها در بورس به بهانه‌های مختلف روندی نزولی دارد، در واقع در شرایطی تورم باید روی ارزش جایگزینی سهام تاثیر بگذارد، اما به دلیل ضعف نظارت و فشار فروش حقوقی‌ها و ... بازار همچنان روند نزولی خود را حفظ کرده است.

سرکوب بازار ابزار کنترل تورم

همچنین علی اکبر نیکو اقبال اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر اینکه امروز دولت برای کنترل تورم مانع رشد بازار سرمایه شده است، گفت: از نظر بنیادی هم شرکت‌ها وقتی می‌توانند در بازار سرمایه رشد کنند که چشم انداز سودساز داشته باشند، اما در مقطع کنونی در نتیجه تورم و رکودی که بر جامعه حکم فرما شده است عملا چشم انداز مثبتی در این بخش ندارند.

ممکن است برخی از شرکت‌ها به دلیل هزینه‌های پیش بینی نشده مجبور باشند تولید خود را متوقف کنند، بنابراین چشم انداز تولید و اقتصاد را نمی‌توان با سرنوشت بازار سرمایه جدا دانست

نیکو اقبال با بیان اینکه تنها راهکار بازگشت بازار سرمایه پیش بینی پذیر شدن اقتصاد است، تصریح کرد: وقتی تولیدکننده نمی‌داند محصولی که تولید می‌کند در آینده با چه هزینه‌هایی روبرو می‌شود یا مواد اولیه مورد نیازش با چه قیمتی می‌تواند تهیه کند، به طور قطع با احتیاط بیشتر و با میزان کمتر تولید می‌کند و حتی ممکن است که برخی از شرکت‌ها به دلیل هزینه‌های پیش بینی نشده مجبور باشند تولید خود را متوقف کنند، بنابراین چشم انداز تولید و اقتصاد را نمی‌توان با سرنوشت بازار سرمایه جدا دانست.

او با تاکید بر اینکه هرچقدر روند کنونی که پر از ابهام و سردرگمی است ادامه داشته باشد تاثیر منفی بیشتری بر بازار سرمایه می‌گذارد، تصریح کرد: رشد نقدینگی و تورم در کنار ریسک بالای سرمایه گذاری در ایران باعث شده تا بازار سرمایه همچنان تحت تاثیر این شرایط منفی قرار بگیرد و بسیاری از سهامداران در خروج از این بازار هستند و این بر روی ادامه نوسانات نماد‌ها تاثیر داشته، اما اینکه تاکجا این روند نزولی ادامه پیدا می‌کند به سیگنال‌های مثبتی وابسته است که هنوز در اقتصاد نمایان نشده و شاید کاهش التهابات موجود در سطح جامعه و از سرگیری مذاکرات برجام می‌تواند به بازگشت دوباره شاخص بورس کمک کند.

به گفته وی، اما این مساله هم نمی‌تواند در بلندمدت بازار را همچنان مثبت نگهدارد، بلکه برای تحقق این هدف دولت باید وضعیت بنیادی اقتصاد کشور را اصلاح کند.

به گزارش خبرنگار بازار، برخی ادامه افت بازار سهام را ناشی از افزایش نرخ سود بانکی و رکود اقتصادی می‌دانند، اما برخی دیگر آن را ناشی از دست‌های پنهان دولت در بازار و ادامه ابهام برجام عنوان می‌کنند، اما به طور قطع نوسانات منفی بازار ناشی از یک یا دو مساله نیست، بلکه همه این فاکتور‌ها می‌توانند در سقوط بازار تاثیر داشته باشد.

 

 

/بازار

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: