bazarnews

کد خبر: ۱۰۸۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
دبیر انجمن خودروسازان در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
دبیر انجمن خودروسازان ضمن تشریح آخرین اقدامات وزارت صمت و خودروسازان برای کاهش ۱۵ درصدی هزینه تولید خودرو، تحقق این هدف مهم را منوط بر ثبات شاخص‌های کلان اقتصاد کشور و همچنین تثبیت نرخ ارز عنوان کرد.

تلاش وزارت صمت برای کاهش ۱۵ درصدی هزینه تولید خودرو/ ساخت یک اتومبیل ۱۸۰۰ یورو ارزبری دارد

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ در واپسین روز‌های اسفند ۱۴۰۰ بود که «سیدرضا فاطمی امین» وزیر صمت دولت سیزدهم در جمع خبرنگاران، وعده کاهش ۱۵ درصدی هزینه تمام شده خودرو‌های داخلی را داد.


او با پافشاری بر این مسئله، تولید خودرو‌های اقتصادی را به عنوان مهمترین و در عین حال اصلی‌ترین راهبرد این وزارتخانه و خودروسازان در کاهش هزینه تمام شده خودرو بیان کرد و گفت: در حال حاضر تلاش ما این است تا خودروی اقتصادی با قیمتی کمتر از ۵۰۰۰ الی ۶۰۰۰ دلار و در تیراژی بالغ بر ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار دستگاه تولید شود.


فاطمی امین خاطر نشان کرد: برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته است که تا نیمه شهریور ماه ۱۴۰۲ خودرویی با پلتفرم اقتصادی وارد بازار شود. یکی از چالش‌های اصلی ما در صنعت خودروسازی این است که توسعه محصول بویژه در خودرو‌های اقتصادی نداشته‌ایم.


وزیر صمت در تشریح جزئیات وعده خود، واردات خودرو و افزایش تولید خودروسازان را دو راه حل برای کاهش ۱۵ درصدی قیمت تمام شده محصولات خودروسازان عنوان کرد.


حال ۶ ماه از سال ۱۴۰۱ و نیمی از فرصت وزیر صمت برای تحقق وعده کاهش ۱۵ درصدی هزینه تولید خودرو می‌گذرد و اکنون این سوال مطرح می‌شود که آیا تاکنون وزارت صمت موفق به عملیاتی شدن این وعده خودرویی شده است یا خیر.


«احمد نعمت‌بخش» دبیر انجمن خودروسازان در گفتگو با بازارنیوز پیرامون این مسئله اظهار داشت: در ابتدا باید به این نکته توجه داشت که کاهش هزینه تولید خودرو به معنای ارزانی این کالا در بازار نبوده و در صورت موفقیت وزارت صمت و خودروسازان در عملیاتی کردن این موضوع تنها حجم زیان انباشته خودروسازان کنترل می‌شود.


دبیر انجمن خودروسازان افزود: در حال به حاضر بسیاری از خودروسازان کشور برای کاهش هزینه‌های تولید خودرو در تلاش‌اند، با تعریف و پیاده‌سازی پروژه و برنامه‌هایی مهمی همچون صرفه جویی در استفاده از مواد اولیه، هزینه تمام شده ساخت خودرو را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش و در نتیجه از تشدید زیان انباشته تولید اتومبیل جلوگیری کنند.


وی در ادامه، ایجاد فضایی رقابتی میان تولیدکنندگان قطعات خودرو و دیگر تامین‌کنندگان مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودرو و توسعه تولید محصولات مشترک را از دیگر برنامه‌های خودروسازان و وزارت صمت برای کاهش هزینه‌های تولید خودرو عنوان کرد.


نعمت بخش خاطر نشان کرد: نحوه تعامل سازمان ملی استاندارد با خودروسازان نیز نقش ویژه‌ای در کاهش و یا افزایش هزینه‌های تولید خودرو دارد چرا که این سازمان گاه‌گداری موانع و یا چالش‌هایی را برای برخی از محصولات به وجود می‌آورند که باعث به چالش افتادن خودروسازان می‌شود.


دبیر انجمن خودروسازان در پایان تاکید کرد: در حال حاضر برای تولید هر خودرو، به طور میانگین بین یک هزار و ۷۰۰ الی یک هزار ۸۰۰ یورو برای تامین قطعات الکترونیکی و همچنین برخی مواد و اولیه از جمله فولاد مورد نظر تولید بدنه، ارز مصرف می‌شود مطمئنا به هر میزان که بازار ارز شاهد نوسان باشد به همان اندازه هزینه تامین ارز مورد نیاز این قطعات بالاتر خواهد رفت به گونه‌ای می‌تواند تمامی اقدامات مذکور را خنثی کند.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: