bazarnews

کد خبر: ۱۰۸۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
«مرحبا» در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تشریح آخرین وضعیت طرح احیای وزارت بازرگانی، تشکیل مجدد این وزارتخانه را یک امر بسیار مهم و ضروری برای رونق بازرگانی داخلی و خارجی کشور دانست.

کمیسیون اقتصادی چشم به راه به خوش قولی دولت/ وزارت بازرگانی یک نیاز اساسی است

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز _ سعید ترکاشوند؛ «غلامرضا مرحبا» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آخرین وضعیت رسیدگی به طرح تشکیل وزارت بازرگانی اظهار کرد: همزمان با جلسه استیضاح فاطمی امین و وعده رئیس جمهور برای تشکیل وزارت بازرگانی، بسیاری از نمایندگان مجلس با دادن مهلتی دو ماهه به دولت، از برکناری وزیر صمت منصرف و منتظر برآورده شدن وعده رئیس جمهور برای تاسیس وزارت بازرگانی شدند، اما این وعده تاکنون عملیاتی نشده است.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین در واکنش به توصیف وزارت بازرگانی به عنوان وزارت واردات، توضیح داد: مبنای اساسی تشکیل این وزارتخانه،بهبود مدیریت بازرگانی داخلی و خارجی کشور است؛ در حال حاضر هر آنچه که در کشور ما در زمره کالا و یا خدماتی مزیت‌دار محسوب شود، امکان صادرات دارد؛ در مقابل، هر آنچه که نیاز مهم کشور باشد، ابتدا از طریق تولید داخل و سپس در صورت لزوم، باید از طریق واردات تامین شود. بازرگانی مقوله پیچیده‌ایست؛ لذا رسیدگی به موضوعات مهمی همچون تنظیم بازار و توسعه تجارت خارجی مستلزم ایجاد ساختاری جدید در نظام اداری کشور است.


وی در پاسخ به این سوال که آیا احیای مجدد وزارت بازرگانی به بخش تولید لطمه می‌زند یا خیر، گفت: تولید، بدون تجارت معنایی ندارد. تداوم فعالیت تولیدکنندگان در گرو عرضه گسترده محصولات خود در بازار‌های داخلی و خارجی و در نهایت ارزآوری آنها است؛ به همین خاطر توسعه بازرگانی و  همچنین تمرکز بر این موضوع یک امر بسیار مهم و ضروری برای اقتصاد ایران محسوب می‌شود.


مرحبا در پایان خاطر نشان کرد: از زمان ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن، بخش بازرگانی به انزوا کشیده شده و در طول این سال‌ها چه در بازرگانی داخلی و چه در تجارت بین الملل شاهد ضعف و افول بوده‌ایم؛ حال با توجه به وجود چنین نقطه ضعفی، احیای مجدد وزارت بازرگانی را می‌توان به عنوان یک نیاز جدی برای اقتصاد ایران توصیف کرد.


پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: