bazarnews

کد خبر: ۱۰۸۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹
گسترش خشکسالی و کم‌بارشی، تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت خراسان جنوبی را با چالش‌هایی مواجه کرده، از همین رو تصویب طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان و پیگیری برای شتاب گرفتن روند اجرای آن نقطه امیدی برای مردم این استان شده است.

به گزارش بازارنیوز، با توجه به خشکسالی‌هایی که اکنون عمر آن به بیش از ۲ دهه رسیده، چالش کم‌آبی در خراسان جنوبی به مساله جدی تبدیل شده به‌طوری که در سال‌های گذشته پدیده مهاجرت از روستا به شهر و پیامد‌های دیگر را به دنبال داشته است.

آن طور که آمار‌ها نشان می‌دهد دوره اخیر خشکسالی در خراسان جنوبی از سال آبی ۷۹- ۷۸ آغاز و این استان امسال وارد بیست و دومین سال خشکسالی شده است.

براساس بررسی‌های صورت گرفته اکنون ۱۰۰ درصد مساحت استان خراسان جنوبی درگیر خشکسالی از خفیف تا بسیار شدید است و این بررسی‌ها نشان می‌دهد پنج درصد مساحت استان درگیر خشکسالی خفیف، ۲۵ درصد متوسط، ۱۸ درصد شدید و ۵۲ درصد درگیر خشکسالی بسیار شدید است.

این در حالی است که اقتصاد خراسان جنوبی بر پایه کشاورزی و دامداری استوار بوده و بنا بر آخرین آمار رسمی از مجموع منابع آب زیرزمینی استان ۹۰ درصد در بخش کشاورزی، هشت درصد در بخش شرب و ۲ درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.

کاهش بارندگی سال آبی گذشته و جاری در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه گزارش شد و کاهش حدود ۶۰ درصدی بارندگی‌ها نسبت به بلندمدت را در این استان داشتیم.

به اذعان مسوولان، سال آبی گذشته ۹۵۱ میلیون مترمکعب میزان مصرف آب در خراسان جنوبی بوده که بیش از ۹۹.۵ درصد آن از منابع آب زیرزمینی تامین شده و گواه بر کم‌بارشی در این خطه کویری است.

تاکنون راهکار‌های مختلفی برای رفع معضل کم‌آبی و تبعات خشکسالی ارایه شده که ویژگی مشترک بیشتر این راهکارها، تمرکز بر استفاده از منابع آبی محدود کنونی است که باعث فشار بیشتر بر ذخایر و تشدید روند خشکی می‌شود.

با توجه به کمبود منابع آبی استان‌ها، در سال‌های اخیر پیشنهاد‌هایی برای انتقال آب دریا به داخل کشور مطرح شد. ساحل طولانی ایران در خلیج فارس و دریای عمان فرصتی را فراهم آورده تا برای استفاده از منابع آبی گسترده در جنوب و شرق کشور برنامه‌ریزی شود.

بر این اساس طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به داخل کشور با سرمایه‌گذاری واحد‌های صنعتی در دستور کار قرار گرفت تا بخشی مهمی از آب مورد نیاز استان‌های کم‌آب شرقی و حتی مرکزی کشور از این طریق تامین شود.

نگاه ویژه دولت سیزدهم به تامین آب

خراسان جنوبی از استان‌های کم‌آب و کمتر توسعه‌یافته کشور به شمار می‌رود که برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای و تامین آب آشامیدنی نیاز به منابع آبی جدید دارد.

موضوعی که رئیس جمهور نیز در سفر استانی به خراسان جنوبی به آن پرداخت و بر تامین آب مورد نیاز این استان از منابع مختلف از جمله انتقال آب از دریای عمان تاکید کرد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی که نوزدهم شهریور پارسال به خراسان جنوبی سفر کرد، درخصوص مشکل کم‌آبی این استان گفت: مساله آب مشکل بسیاری از استان‌های کشور است و این موضوع را در دولت به‌صورت ویژه دنبال می‌کنیم.

وی در این ارتباط از راهکار‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت گفت و افزود: «اقدامات کوتاه‌مدت را می‌توان در استان دنبال کرد، اما راهکار‌های بلندمدت از جمله انتقال آب از دریای عمان را می‌توان به صورت بلندمدت پیگیری کرد، البته نه اینکه خیلی طولانی شود که مردم ناامید شوند.»

همچنین با توجه به اجرای خط انتقال آب خلیج فارس به برخی استان‌های کشور ادامه این خط به سمت خراسان جنوبی نیز در برنامه بوده است.


آب مهمترین دغدغه کشاورزان خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی هم در دیدار‌هایی متعدد با مقامات کشوری بر تسریع اجرای طرح انتقال آب به استان تاکید کرده است.

"جواد قناعت" تیر امسال در دیدار با "علیرضا رزم‌حسینی" مشاور معاون اول رئیس جمهور در امور پروژه‌های انتقال آب از دریا که در تهران انجام شد، با تشریح شرایط و ارائه گزارشی از پیامد‌های خشکسالی در خراسان جنوبی، انتقال آب را از طرح‌های اولویت‌دار منطقه عنوان کرد.

وی انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان را یک ضرورت خواند و گفت: تامین آب به عنوان یک زیرساخت اصلی به رغبت سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی خواهد انجامید.

بحث و تبادل نظر استاندار و مشاور معاون اول رئیس جمهور درخصوص ضرورت انتقال آب به خراسان جنوبی به این مصوبه ختم شد که هرچه سریعتر عملیات اجرایی خط انتقال آب خلیج فارس از محل ورود به استان و محل خروجی به سمت خراسان رضوی آغاز شود.

استاندار خراسان جنوبی ۲۷ مهر ماه در آیین اختتامیه جشنواره زرشک نیز بار دیگر آب را از دغدغه‌های اصلی کشاورزان منطقه برشمرد و گفت: ۲ خط انتقال آب به خراسان جنوبی از خلیج فارس و دریای عمان را در دست پیگیری داریم تا با تحقق این طرح‌ها دغدغه بخش کشاورزی و صنعت استان رفع شود.

وی افزود: از کار‌های جدی در دستور کار دولت سیزدهم، انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به خراسان جنوبی است.

قناعت گفت: انتقال آب از خلیج فارس به سه راهی سرچشمه رسیده و از آنجا خط سوم به سمت اصفهان، خط اول به سمت یزد و خط دوم به سمت کرمان و خراسان جنوبی اجرا می‌شود.

وی افزود: به جهت اینکه بخش خصوصی این طرح را انجام می‌دهد لذا استان‌های با توان مالی بیشتر بخش خصوصی فعال‌تری هم دارند و لوله‌گذاری و احداث شبکه انتقال آب با سرعت انجام می‌شود.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی اظهار داشت: برای اینکه خط انتقال آب خلیج فارس به کرمان و سپس به خراسان جنوبی برسد، ممکن است زمان‌بر شود لذا یکی از پیگیری‌های جدی دولت و مجلس، ایجاد خط چهارم بود که انتقال آب از دریای عمان است.

او گفت:، چون این خط انتقال مصوبه دولت است لذا با بودجه دولتی انجام می‌شود و از چابهار به زاهدان مصوبه دارد که ما نیز پیگیر اخذ مصوبه هستیم تا ادامه آن به خراسان جنوبی برسد و پیگیری‌هایی با نهاد ریاست جمهوری، هیات دولت و معاونت اجرایی رئیس جمهور داشته‌ایم.

قناعت بیان کرد: خط چهارم یعنی انتقال آب از دریای عمان را پیگیر هستیم تا دغدغه کشاورزان و زرشک‌کاران رفع شود لذا هم خط چهارم و هم خط دوم انتقال آب از خلیج فارس را پیگیری می‌کنیم تا هر کدام که میسر باشد، سریعتر انجام شود.

نیاز آبی خراسان جنوبی چقدر است؟

اما نیاز آبی خراسان جنوبی در این شرایط خشکسالی چقدر است و با چه روش‌هایی این نیاز رفع خواهد شد؟ سوالی که معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در پاسخ به آن گفت: نیاز آبی استان در بخش صنعت و شرب از زمانی که موضوع طرح انتقال آب از سد دوستی مطرح بود تا افق ۱۴۲۰ و ۱۴۲۵ احصا و در طرح انتقال آب از دریای عمان بازنگری شد.

۷۰ میلیون مترمکعب نیاز آب شرب استان، ۱۸۸ میلیون مترمکعب در مطالعات فاز یک و ۱۵۰ میلیون مترمکعب در مطالعات فاز دوم نیاز آب صنعت برآورد شده است. سید سعید پورجعفر اظهار داشت: از همین رو ۷۰ میلیون مترمکعب نیاز آب شرب استان، ۱۸۸ میلیون مترمکعب در مطالعات فاز یک و ۱۵۰ میلیون مترمکعب در مطالعات فاز دوم نیاز آب صنعت برآورد شده است.

وی افزود: در بخش کشاورزی هم با توجه به ممنوعه بودن دشت‌های استان به‌رغم افزایش سهم آب‌بری مطرح نیست و مدیریت بهره‌وری از منابع آبی موجود مد نظر است.

تامین آب شرب از داخل و آب صنعت از خارج استان

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: تمامی ظرفیت‌های استان در بخش شرب و صنعت شناسایی و سپس این نیاز آبی احصا شده است که باید در خارج استان تامین شود.

وی طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان را جزو برنامه‌های بلندمدت تامین آب در این استان عنوان کرد و گفت: از محل اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان ۶۰ میلیون مترمکعب آب شیرین سهم خراسان جنوبی پیش‌بینی شده که صنایع استان در فاز یک می‌توانند از آن استفاده کنند.

پورجعفر با بیان اینکه آب شرب باید از پروژه‌های آهنگران و خوشاب برای استفاده مردم تامین شود ادامه داد: در حال حاضر تقریبا براساس سرانه جمعیت تا افق طرح، منابع آب تامین است، اما به خاطر پرت شبکه‌ها و برخی صنایع غیرخانگی که از آب شرب مصرف می‌کند؛ مصرف آب شرب بالا است.

وی گفت: با توجه به کمبود‌های آبی استان باید جانمایی مسکن ملی به نحوی مدیریت شود که در چند سال آینده مشکلی ایجاد نشود.

اتکای خراسان جنوبی به آب‌های زیرزمینی

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه بیشترین اتکای استان به آب‌های زیرزمینی است افزود: فقط بخشی از نیاز آبی شهرستان طبس است که توسط سد نهرین تامین می‌شود و در سایر نقاط استان متکی به آب زیرزمینی هستیم.

وی گفت: در بخش کشاورزی هم با توجه به خشکسالی‌های طولانی مدت اقدامات خوبی انجام شده لذا از زمان نصب کنتور‌های هوشمند حدود ۳۵۰ میلیون مترمکعب اضافه برداشت جلوگیری شد.

پورجعفر با اشاره به وجود ۶۳۰ میلیون پروانه کشاورزی در استان خراسان جنوبی تصریح کرد: با همکاری کشاورزان و اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و کشت‌های باغی حدود ۱۳۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی شده است.

وی این برنامه‌ها را از اقدامات بسیار خوب در مقابله با خشکسالی دانست و افزود: خراسان جنوبی به‌رغم اینکه بیش از ۲۵ سال درگیر خشکسالی است، اما از استان‌های پیشگام در مدیریت خشکسالی بوده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اعلام اینکه تقریبا صد درصد چاه‌های کشاورزی استان کنتور هوشمند دارند گفت: بر همین اساس اضافه برداشتی عملا نداریم، اما برای بخشی از طبس و شهرستان‌های مرزی تا پایان سال گذشته کنتور‌های هوشمند نصب شده و راهکاری مهم در راستای پایداری چاه‌های آب در شرایط خشکسالی بوده است.


وی ادامه داد: در بیشتر شهرستان‌ها همچون بشرویه و سرایان خود کشاورزان اذعان دارند که افت آب دشت‌ها کمتر شده است.

پورجعفر میانگین افت آب دشت‌های این استان را سالانه کمتر از ۲۰ سانتیمتر عنوان کرد و گفت: اگر به همین شکل خشکسالی مدیریت شود و بارندگی‌هایی را هم شاهد باشیم امید است بتوانیم کسری مخزن استان را به صفر برسانیم لذا گام بلندی در مدیریت خشکسالی خواهد بود.

به گفته وی اگر کشاورزان در نصب کنتور‌های هوشمند همکاری نداشتند در برخی دشت‌ها همچون آرین‌شهر شاید ۸۰ درصد چاه‌ها از مدار بهره‌برداری خارج می‌شد.

انتقال آب از خارج استان با کمک صنایع بزرگ

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: طرح انتقال آب از دریای عمان به‌صورت رسمی از سال ۱۳۹۵ با حضور استانداران وقت خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان کلید خورد و در این طرح نیاز‌های آبی و سهم هر استان مشخص شد، اما در مقطعی طرح متوقف و دوباره در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد مصارف آب استان در بخش کشاورزی است افزود: در حالی که ۶۰۰ میلیون مترمکعب مصرف آب بخش کشاورزی است، اما کل پروانه‌های صنعتی کمتر از ۳۰ میلیون مترمکعب آب مصرفی دارند لذا در طرح انتقال آب بخش صنایع استان منتفع می‌شود.

پورجعفر با اشاره به سهم خراسان جنوبی از طرح انتقال آب دریای عمان اظهار داشت: وزارت نیرو در تخصیص اولیه، انتقال ۶۰ میلیون مترمکعب آب شیرین شده به خراسان جنوبی را برآورد کرده است.

این مقام مسئول گفت: طرح دیگری با عنوان انتقال آب از خلیج فارس مطرح است که از سمت طبس به خراسان جنوبی خواهد رسید و دولت نیز از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دعوت کرده تا در اجرای آن سرمایه‌گذاری کنند.

وی گفت: وزارت نیرو فقط تخصیص آب را دارد و در واقع اجرای این طرح به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است که سرمایه‌گذارانی جذب و با تشکیل کنسرسیوم‌هایی اقدام به اجرای طرح انتقال آب کنند.

پورجعفر تصریح کرد: دولت برای انتقال آب صنایع سرمایه‌گذاری نمی‌کند و بخش عمده آن را مجتمع سنگان خواف و ایمیدرو برعهده دارند.

وی با بیان اینکه تامین مالی از طریق شرکت‌های صنعتی انجام می‌شود افزود: زمان دقیقی برای بهره‌برداری از طرح انتقال آب مشخص نشده، چون به سرمایه بخش خصوصی و وضعیت صنایع بستگی دارد، اما در افق ۱۴۰۵ بخشی از خط اجرایی خواهد شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: طرح انتقال آب به خراسان جنوبی از سفر اول رئیس جمهور مصوبه‌ای نداشته و برای دور دوم سفر‌های استانی نیز طرح‌های داخلی استان همچون طرح انتقال از خوشاب، درمیان و اسدیه پیش‌بینی شده است.

پیشرفت ۱۲ درصدی عملیات احداث فاز اول سازه آبگیر

مدیرعامل شرکت تامین آب صنایع و معادن به عنوان مجری طرح ملی نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی درباره آخرین روند اجرای این طرح گفت: تامین آب استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی در برنامه زودهنگام از مسیر دریای عمان انجام می‌شود.

محمدحسن اسدی افزود: ظرفیت خط انتقال آب از خلیج فارس نیز برای استان‌های فلات مرکزی است، اما مسیر خط دوم از سمت کرمان به خراسان جنوبی برای برنامه توسعه آتی مطالعه شده و در صورت تامین اعتبار انجام خواهد شد.

وی گفت: مطالعات اجرای خط چهارم انتقال آب از دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی شامل تاسیسات آبگیری و شیرین‌سازی به حجم ۸۰۰ میلیون مترمکعب در سال برای فاز نهایی و سامانه انتقال آب برای مصارف شرب و صنعت سه استان شرقی کشور به ظرفیت ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال برای فاز اول در دست انجام است.

عملیات احداث فاز اول سازه آبگیر طرح به ظرفیت برداشت یک میلیارد و ۲۰۰ هزار مترمکعب در سال آب خام دریا تاکنون ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات ساخت چهار ماژول نمک‌زدایی هریک به ظرفیت ۲۰۰ هزار مترمکعب در روز به پیمانکار شیرین‌سازی واگذار شده است. مدیرعامل شرکت تامین آب صنایع و معادن افزود: عملیات احداث فاز اول سازه آبگیر طرح به ظرفیت برداشت یک میلیارد و ۲۰۰ هزار مترمکعب در سال آب خام دریا تاکنون بیش از ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات ساخت چهار ماژول نمک‌زدایی هریک به ظرفیت ۲۰۰ هزار مترمکعب در روز به پیمانکار شیرین‌سازی واگذار شده است.

وی اظهار داشت: مسیر اصلی سامانه انتقال آب معادل هزار و ۳۱۰ کیلومتر بوده و عملیات مسیرسازی در سه قطعه به طول ۶۰۰ کیلومتر معادل ۴۶ درصد کل مسیر در دست انجام است.

اسدی با بیان اینکه ۲۱۲ کیلومتر از مسیر مذکور معادل ۱۶ درصد آماده لوله‌گذاری است گفت: این مسیر‌ها شامل قطعه ایرانشهر - زاهدان به طول ۳۳۰ کیلومتر بوده که ۱۰۰ کیلومتر آماده لوله‌گذاری شده است.

وی افزود: همچنین در قطعه قاین - سنگان به طول ۱۴۰ کیلومتر، ۶۰ کیلومتر آماده لوله‌گذاری شده و قطعه تربت حیدریه تا مشهد ۱۲۳ کیلومتر که ۵۲ کیلومتر آماده لوله‌گذاری است.

مدیرعامل شرکت تامین آب صنایع و معادن تصریح کرد: این خط انتقال طبق برنامه زمان‌بندی تا افق ۱۴۰۴، معادل ۲۳۰ میلیون مترمکعب از مصارف صنایع و شرب استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی را تامین خواهد کرد و ۵۰ میلیون مترمکعب در سال نیز برای تامین مصارف ساحلی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: با اجرای طرح انتقال آب دریای عمان به خراسان جنوبی، آب مورد نیاز استان در بخش صنایع، معادن و کشاورزی صنعتی تامین خواهد شد.

مسیرسازی انتقال آب در خراسان جنوبی تا پایان سال

اسدی با بیان اینکه عملیات لوله‌گذاری در استان خراسان جنوبی به‌زودی آغاز می‌شود افزود: این خط از قاینات به سمت مشهد - سنگان خواف و از قاینات به سمت جنوب خراسان جنوبی اجرایی خواهد شد و عملیات مسیرسازی محدوده بزمان تا قاین در نیمه دوم سال جاری آغاز خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تا پایان سال جاری همه جبهه‌های کاری در حوزه مسیرسازی خراسان جنوبی آغاز می‌شود گفت: این مسیر‌ها خوشبختانه معارض خاصی ندارد از همین رو سرعت کار زیاد است.

مدیرعامل شرکت تامین آب صنایع و معادن اظهار داشت: برای مناطق غرب استان خراسان جنوبی، انشعابی از خط اصلی برای تامین آب شرب و صنعت شهرستان‌های سرایان، فردوس، طبس و بشرویه در نظر گرفته شده که طبق برنامه‌ریزی انجام خواهد شد.

وی گفت: بعد از اتمام مسیرسازی عملیات لوله‌گذاری از شهرستان نهبندان به سمت شمال استان شروع خواهد شد.

اسدی اضافه کرد: با توجه به قطعه‌بندی انجام شده مشکلی در تامین منابع برای اقدامات در دست اجرا نداریم و برای ۲۰۰ هزار تن ورق و ساخت ۱۰۰ هزار تن لوله تامین مالی پیگیری می‌شود.

وی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم طرح انتقال آب به خراسان جنوبی از دریای عمان تا سال ۱۴۰۴ به اتمام برسد.


/ایرنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: