bazarnews

کد خبر: ۱۰۸۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۷
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: افت فشار در حوزه‌های مختلف گازی وجود دارد که برای حل آن نیاز به ایستگاه‌های تقویت کننده‌ی فشار و یا توسعه‌ی حوزه‌های جدید گازرسانی داریم.

جعفر قادری؛ نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو گفت: به دلیی مصرف بی رویه در مصرف گاز در داخل کشور و عدم تعادل در عرضه و تقاضا به اجبار برای تامین نیاز داخل به سمت «سوآپ» گاز باید حرکت کنیم.

وی همچنین افزود: به دلیل همین کمبود گاز در کشور برای مصرف برخی از نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها مجبور به ذخیره و استفاده از مازوت و گازوییل می‌شویم که عواقب زیست محیطی زیادی را در پی دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه بیان کرد: به دلیل شرایط اقلیمی و بهره مندی از نور خورشید در قسمت‌های جنوبی و شرقی کشور، می‌توانیم به سمت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر حرکت کنیم. یعنی با یک بار سرمایه گذاری در فصول سرد سال از انرژی خورشید برای مصارف خانگی استفاده کرده و از هدررفت گاز جلوگیری و در عین حال سبب ذخیره سازی و حتی صادرات این ثروت ملی شویم.

این نماینده در ادامه نیز با بیان اینکه باید برای بهینه سازی مصرف گاز ایجاد انگیزه کرد نیز اظهار کرد: وضع سیاست‌های قیمتی می‌تواند در کاهش مصرف گاز خانگی کمک کننده باشد، با در نظر گرفتن یک حداقلی از مصرف گاز می‌توان مشترکین پرمصرف را شناسایی و بهای گاز مصرفی آن‌ها را افزایش دهیم.

قادری در خصوص لزوم اجرای طرح تعرفه‌ی پلکانی برای گاز نیز افزود: در این طرح افراد در دهک‌های مختلف قرار گرفته اند، بهای گاز برای کم مصرف‌ها با توجه به مقدار مصرفشان به صورت رایگان و یا یارانه‌ای حساب می‌شود و برای پرمصرف‌ها با افزایش مصرف نیز افزایش می‌یابد.

وی همچنین متذکر شد: در عین حال باید در نظام ساخت و ساز نیز اصلاحات و تجدید نظر‌هایی صورت بگیرد. باید در نظام مهندسی آیین نامه‌هایی وجود داشته باشد تا ساختمان‌ها را از لحاظ ایمنی و بهینه سازی مصرف انرژی چک کرده و در صورت مشاهده‌ی اتلاف انرژی تذکر‌های لازم به مالکان داده شود.

قادری در پایان در خصوص مشترکین پرمصرف بیان کرد: مشترکین پرمصرف بیشتر جزو اقشار مرفه جامعه هستند که به دلیل داشتن خانه‌های متعدد و یا ویلایی و استخردار، مصرف بالاتری نسبت به اقشار دیگر جامعه دارند.


/دانشجو

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: