bazarnews

کد خبر: ۱۰۸۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
صادرات ایران زیر ذره‌بین- ۴
رئیس پیشین سازمان توسعه تجارت، ضعف شدید زیرساخت بخش‌های اقتصادی کشور را به عنوان مانعی جدی در توسعه صادرات توصیف کرد.

ضعف زیرساخت‌ها؛ مانع توسعه صادرات/

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «حمید صافدل» رئیس پیشین سازمان توسعه تجارت در ادامه بسته ویژه خبری «صادرات ایران زیر ذره بین»، در گفتگو با بازارنیوز به نقاط ضعف و قوت صادرات کشورمان پرداخت و اظهار کرد: از اوایل دهه ۹۰ و به دنبال اثر بخش بودن سیاست‌های حمایتی دولت‌های قبل از بخش صادرات ، میزان درآمد کشور از این بخش به عدد ۴۰ میلیارد دلار رسید. حال اگر بخواهیم به همین میزان درآمد دلخوش باشیم، این حجم از صادرات در نوع خود یک دستاورد است؛ اما با توجه به ظرفیت‌های صنعتی و زیرساختی صنایع کشور، ساختار اقتصادی ایران، قابلیت صادرات بیش از ۵۰ میلیارد را دارد. 


رئیس پیشین سازمان توسعه تجارت، ضعف زیرساخت‌های اقتصادی کشور را به عنوان مانعی جدی در توسعه و تنوع سبد صادراتی کشور توصیف کرد و گفت: در طول سال‌های گذشته، ایران در زمینه‌های مختلفی از جمله ارائه خدمات فنی- مهندسی و فعالیت‌های حوزه بهداشت و درمان پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است؛ اما به دلیل مهیا نبودن زیربنا‌های لازم، امکان صدور این گونه خدمات، برای اقتصاد کشور فراهم نشد. یقینا در صورت تمرکز دولت در توسعه این مباحث، صادرات کشور متنوع‌تر و همراه با ازرش افزوده بالا‌تری خواهد شد.


وی همچنین با انتقاد از ضعف‌های زیرساختی بخش معدن کشور، تصریح کرد: در حال حاضر این حوزه از قابلیت‌های متعدد و بسیار خوبی برخوردار است، اما فرسودگی تجهیزات معدنی، مانع از بهره‌برداری مطلوب معدن‌کاران و صادرکنندگان محصولات معدنی شده است.

 

صافدل تصریح کرد: استفاده حداکثری از قابلیت‌های این بخش، مستلزم به کارگیری ماشین آلات و تجهیزاتی جدید و نوآورانه‌ای است که در مرحله نخست، هزینه تولید را کاهش و سپس سهم ارزش افزوده کالا‌های این حوزه را افزایش دهد. لذا بهبود تجهیزات بخش معدن، در عین ضرورت برای بخش معدن، یک نیاز برای صادرات این نوع کالا‌ها محسوب می‌شود.

رئیس پیشین سازمان توسعه تجارت توضیح داد : اکنون سهم قابل توجهی از صادرات محصولات معدنی، متشکل از مواد خام و نیمه خامی است که کمترین ارزش افزوده را به همراه دارد؛ لذا نمی‌توان انتظار حضور گسترده مواد معدنی ایرانی را در بازار‌های بین المللی در ذهن داشت.


این کارشناس اقتصادی همچنین با اشاره به رشد ظرفیت‌های بخش کشاورزی، بحران کمبود آب و به دنبال چالش صدور آب مجازی را به عنوان موانع مهم صادرات محصولات کشاورزی بیان کرد و توضیح داد: با توجه به جدی شدن هر ساله کمبود آب، سیاست‌گذاران حوزه کشاورزی می‌بایست با تغییر سیاست‌های صادراتی و یا حتی وارداتی محصولات کشاورزی، به سمت واردات کالا‌هایی برود که تولید آن مصرف آب بیشتری دارد؛ در مقابل، محصولاتی را تولید و روانه بازار‌های بین المللی صادرات که آب مجازی کمتری را صادر کند.


صافدل در ادامه فرسودگی زیرساخت‌های حمل و نقل را به عنوان یکی دیگر از موانع صادرات کالا‌های ایرانی، عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بخش قابل توجهی از ناوگان حمل و نقل کشور در حوزه‌های زمینی و دریایی نیازمند اصلاح و ترمیم است. در دو برنامه‌ پنجم و ششم توسعه،سیاست‌گذاران کشور توجه ویژه‌ای بر بهبود شرایط زیرساخت‌های حمل و نقل کشور کرده بودند، اما با پایان چشم انداز این برنامه‌ها، ما همچنان شاهد تداوم ضعف نواگان زمینی و دریایی و عدم تکمیل مسیر‌های مهم مواصلاتی کشور هستیم.


رئیس پیشین سازمان توسعه تجارت در پایان تاکید کرد: در طول یک دهه گذشته، تمامی این حوزه‌ها رشد قابل قبولی را تجربه‌کرده‌اند؛ اما به دلیل نبود زیربنا‌های مناسب، فقط نیمی از قابلیت‌های اقتصادی کشور فعال است؛ لذا برای توسعه سبد صادراتی کشور و سهم ایران در بازار‌های منطقه‌ای، قابلیت این حوزه باید با ارتقاء یابد.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: