bazarnews

کد خبر: ۱۰۸۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱
بررسی بازار سرمایه در بلند مدت نشان می‌دهد این بازار نه تنها نسبت به سایر بازار‌ها بازدهی کمتری نداشته، بلکه در بلندمدت نسبت به سایر بازار‌ها بازدهی بیشتری برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورده است.

به گزارش بازارنیوز به نقل از بازار بورس مدت‌هاست که رونق ندارد و عده‌ای معتقدند این رخوت فعلا ادامه خواهد داشت.

عباس آرگون، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در این خصوص بیان کرد: اقتصاد کشور تعطیل شدنی نیست و با توجه به آن که در هر شرایطی اقتصاد به راه خود ادامه می‌دهد، بازار سرمایه را هم نمی‌توان به بهانه رکود کنار گذاشت. اما به هر حال این بازار نوسانات خاص خود را داشته و بازار پرریسکی است؛ کما اینکه در سال ۹۹ مشاهده کردید که در کمتر از ۵ ماه این بازار بازدهی خارق‌العاده‌ای داشت و بعد از آن دچار ریزش سنگینی شد و ضرر و زیان زیادی هم به فعالان خود تحمیل کرد.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین دلیل حال ناخوش بازار سرمایه ما دخالت‌هایی است که در سال ۹۹ در این بازار صورت گرفت. "اعتماد" بالاترین سرمایه این بازار بود و مداخله‌ها در روند بازار اعتمادی را که در طی سال‌ها ایجاد شده بود، در آنی از بین برد. ایجاد اعتماد مجدد در بازار سرمایه هم هزینه بر و هم زمان‌بر خواهد بود. دخالت‌هایی هم که در این دو سال در این بازار صورت گرفته، از قیمت‌گذاری دستوری و وضع عوارض صادراتی فولاد گرفته تا نرخ بهره بین بانکی و... عدم اعتماد را تشدید کرده است. اما با توجه به رشد نقدینگی در کشور، حتماً بازار‌های مالی رشد خواهند کرد و این طور نیست که همه بازار‌ها رشد کنند و بازار سرمایه رشد نکند.

آرگون ادامه داد: بازدهی بازار سرمایه از ابتدای سال جاری تاکنون منفی بوده، حال آنکه سایر بازار‌ها رشد داشته‌اند. بازار‌ها در بازه زمانی میان مدت به هم نزدیک خواهند شد و باید صبور باشیم تا بازار سرمایه هم خود را به سایر بازار‌ها برساند. البته که فعالان بازار سرمایه در دو سال اخیر، صبر و تحمل زیادی داشته و زیان قابل توجهی هم متحمل شده‌اند و انتقاد و اعتراض آن‌ها نسبت به وضعیت بازار منطقی است.، اما بررسی وضعیت بازار سرمایه در بلند مدت نشان می‌دهد این بازار نه تنها نسبت به سایر بازار‌ها بازدهی کمتری نداشته، بلکه همواره در بلندمدت نسبت به سایر بازار‌ها بازدهی بیشتری برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورده است. تورم این دو سال هم حتما با یک تاخیر زمانی تاثیر خود را در بازار سرمایه نشان خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه با اشاره به عدم جذابیت سهم‌های بنیادی اظهار کرد: در نظر داشته باشید که علاوه بر مشکلاتی که از داخل بر بازار سرمایه ما تحمیل شد، برخی اتفاقات در فضای بین‌الملل هم این بازار را تحت تاثیر قرار داده است. نمی‌توان منکر تاثیر منفی وضعیت بازار‌های جهانی و ریزش قیمت کامودیتی‌ها شد.، اما انتظار می‌رود با برخی اقدامات از جمله عدم مداخله دولت در بازار سرمایه همچون پرهیز از قیمت‌گذاری دستوری و عدم تحمیل ریسک جدیدی به بازار سرمایه از طریق بودجه ۱۴۰۲، شاهد بهبود وضعیت این بازار باشیم. این بازار پتانسیل زیادی برای جذب نقدینگی و کمک به تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی دارد و در صورت بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه، نقدینگی می‌تواند راهی این بازار شود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: