bazarnews

کد خبر: ۱۰۸۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴
عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: به اجرای سند الگوی کشت اعتقاد داریم، ولی الزاماتی برای اجرایی شدن آن وجود دارد که باید مورد توجه و اهتمام مسئولین قرار بگیرد.

به گزارش بازارنیوز به نقل از خانه ملت، علیرضا عباسی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، بیان اینکه در حوزه کشاورزی دو محدودیت اصلی وجود دارد، یکی محدودیت منابع آبی و دیگری محدودیت خاک است، گفت: باید به فکر راهکاری بود که بر این دو محدودیت غلبه شود و در نتیجه امنیت غذایی در کشور به صورت پایدار بوجود بیاید.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: حدود ۸۰۰ هزار هکتار از ۱۶ میلیون هکتار اراضی قابل کشت کشور، تحت کشت محصولات جالیزی قرار دارد که از آن جمعا حدود ۲۸ میلیون تن سبزی و صیفی تولید می‌شود و از این مقدار تولید محصول تولید شده، حدود ۳.۵ میلیون تن صادر و مابقی آن به مصرف داخل می‌رسد.

عباسی با انتقاد از سیاست وزارت جهادکشاورزی در مورد تعرفه گذاری بر محصولات جالیزی افزود: باید در نظر داشته باشیم که بهره وری در حوزه آب در کشور حدود ۳۵ درصد است و باید یکی از دغدغه‌های اصلی وزارتخانه افزایش بهره‌وری آب باشد و بطور موازی، افزایش راندمان تولید محصول نیز باید مورد توجه جدی دولتمردان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: اگر در حوزه بهره وری مصرف آب و راندمان تولید محصول، کار‌های اساسی صورت بگیرد به راحتی می‌توانیم هم در حوزه خودکفایی و هم در زمینه صادرات موفقیت‌های خوبی کسب کنیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی الگوی کشت را یکی از ضروریات دانست و تصریح کرد: به اجرای سند الگوی کشت اعتقاد داریم، ولی الزاماتی برای اجرایی شدن آن وجود دارد که باید مورد توجه و اهتمام مسئولین قرار بگیرد، با شعار نمی‌توان الگوی کشت را در کشور پیاده کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، افزود: پیاده سازی الگوی کشت نیاز به فرهنگ سازی در جامعه کشاورزی دارد و محدودیت‌های حوزه کشاورزی و نیاز به کالا‌های اساسی که اگر رفع نشوند می‌تواند در آینده مشکل ساز باشد را باید با جامعه کشاورزان در میان گذاشت.

عباسی با اشاره به این مطلب که کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در بحث اصلاح شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی کاری انجام داد که زمینه پیاده سازی الگوی کشت در کشور فراهم شد، ادامه داد: سابق بر این، ارز ترجیحی به واردات گندم اختصاص داده می‌شد، ولی گندم را از کشاورز داخلی به ثمن بخس خریداری می‌کردند و انگیزه تولید گندم و سایر کالا‌های اساسی را از کشاورزان می‌گرفتند و رغبتی برای کشت کالای اساسی برای کشاورزی بوجود نمی‌آمد.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون کشاورزی مجلس، شورای قیمت گذاری را به نفع کشاورز داخلی اصلاح کرد، گفت: نحوه تخصیص ارز ترجیحی نیز تغییر پیدا کرد و امروز کشاورز مشتاقانه به سمت تولید کالا‌های اساسی می‌رود که نیاز مبرم کشور است.

وی افزود: وضع عوارض صادراتی بر محصولات جالیزی در تعارض با ماده ۲۳ قانون احکام دائمی و قانون بودجه ۱۴۰۱ است، چرا که قانونگذار در بودجه ۱۴۰۱ مشخص کرده محدودیتی در بحث صادرات انجام نشود مگر اینکه ۶ ماه قبل در دولت تصویب و اطلاع رسانی صورت بگیرد.

عباسی با طرح این سوال که آیا راهکار ما برای رسیدن به خودکفایی در کالا‌های اساسی این است که تعرفه بر صادرات محصولات جالیزی بگذاریم، عنوان کرد: این تعرفه گذاری ما را به خودکفایی نخواهد رساند، چون مقدار اراضی که بر اثر اعمال این سیاست آزاد می‌شود قابل توجه نیست و به نوعی اشتباه محاسباتی است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعرفه گذاری بر صادرات محصولات جالیزی آدرس غلط جهت رسیدن به خودکفایی است، گفت: این تعرفه کشور را به سمت خودکفایی نخواهد برد. بعضی از تصمیم سازان و بعضی از کارشناسان به نوعی آدرس غلط به تصمیم گیران و مسئولین می‌دهند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسیری که وزارت جهاد کشاورزی در پیش گرفته است کمک قابل توجهی به خودکفایی و تولید کالا‌های اساسی در کشاورزی نمی‌کند، تصریح کرد: ابتدا باید دنبال کم کردن خلا عملکردی در حوزه تولید محصولات اساسی کشاورزی رفت. مثلا متوسط تولید گندم در هر هکتار در کشور ۳.۵ تن است در صورتی که کشاورزان خبره ما ۱۴ تن برداشت می‌کنند. اگر به این سمت رفتیم که در تمام محصولات کشاورزی خلا عملکردی را کاهش دهیم مطمئن باشید به درصد بالا و قابل توجهی خودکفایی در تولید کالا‌های اساسی خواهیم رسید.

عباسی، افزود: در رابطه با محصولات جالیزی هم می‌توان با تغییر نحوه کشت، انجام عملیات به زراعی و به نژادی در این محصولات، راندمان عملکرد را افزایش داد، مصرف آب را بهینه کرد و از همه مهمتر برای کشور ارزآوری مناسبی را هم تضمین کرد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: