bazarnews

کد خبر: ۱۰۸۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران ضمن اشاره به واکنش خنثی بازار به خبر آغاز واردات خودرو، گفت: مشتریان این بازار دیگر به مانند قبل، در قبال اخبار واردات اتومبیل حساس نبوده و اکنون منتظر نهایی شدن آن هستند.

بی اعتنایی بازار خودرو نسبت به آغاز واردات/ افزایش قیمت خودرو رکود بازار را تشدید می‌کند

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز – سعید ترکاشوند؛ «سعید موتمنی» رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران در گفتگو با بازارنیوز، پیرامون واکنش این بازار نسبت به آغاز رسمی واردات خودرو اظهار کرد: بازار همچنان درمورد این موضوع بی تفاوت بوده و در رکود سابق خود به سر می‌برد. تا زمانی که واردات خودرو به طور کامل عملیاتی نشده و مولفه‌های مهمی مثل تعرفه واردات و قیمت تمام شده اتومبیل‌ها در ابهام باشد؛ بازار همچنان به شرایط رکودی گذشته خود ادامه می‌دهد.


رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تصریح کرد: در حال حاضر چند ماهی از آزاد سازی واردات خودرو می‌گذرد؛ اما به دلیل طولانی شدن اجرای فرآیند این موضوع، مشتریان دیگر به مانند قبل، در قبال اخبار واردات اتومبیل حساس نبوده و اکنون بیشتر منتظر اجرای نهایی آن هستند.


وی با تاکید بر ابهامات موجود در تعرفه خودرو‌های وارداتی، گفت: با گذشت نزدیک به ۲ ماه از زمان انتشار آیین‌نامه واردات خودرو، هنوز تعرفه مصوبی برای اتومبیل‌های خارجی تعیین نشده؛ چنانچه اگر این موضوع از همان ابتدای امر، از سوی سیاست‌گذار مشخص می‌گردید، تقاضا برای خودرو‌های ۱۰ تا ۲۰ هزار دلاری، تحریک و بازار از رکود فعلی خارج می‌شد.


موتمنی همچنین درباره تاثیر ناآرامی‌های یک ماهه اخیر بر فعالیت نمایشگاه‌داران خودرو توضیح داد: بازار خودرو از ابتدای سال، دائما در رکود بود؛ گرچه این اعتشاشات تاکنون تقاضای بازار‌هایی مثل پوشاک و لوازم خانگی را تحت تاثیر قرارداده، اما تاکنون اثر چندانی بر بازار خودرو، از خود به جای نگذاشته است.


رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو همچنین درباره برخی زمزه‌ها، مبنی بر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌های داخل خاطر نشان کرد: همه نمایشگاه‌داران و فعالان بازار خودرو مخالف قیمت‌گذاری دستوری برای خودرو‌های داخلی هستند؛ اما گرانی خودرو‌های داخلی زمانی باید صورت بپذیرد که میزان عرضه خودروسازان افزایش و یا حتی واردات خودرو به طور کامل انجام شده باشد.


وی تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل نابرابری میزان عرضه و تقاضا خودرو در بازار، اتومبیلی مثل پژو ۲۰۶ با رقمی بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان فاکتور می‌شود؛ اما قیمت آن در بازار آزاد ۳۱۰ میلیون تومان است. حال به دلیل همین اختلاف ۱۰۰ درصدی قیمت کارخانه‌ای و بازار آزاد یک اتومبیل، تا زمانی که خودروسازان موفق به برآورده‌سازی کامل نیاز بازار نشده باشند؛ این افزایش قیمت، فقط رکود بازار را تشدید و خرید خودرو را برای مصرف‌کنندگان محال می‌کند.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: