bazarnews

کد خبر: ۱۰۸۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
صادرات ایران زیر ذره بین- ۵
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، تداوم تحریم‌های خارجی و اعمال برخی تحریم‌های داخلی را به عنوان مانعی جدی برای رشد صادرات کشور عنوان کرد.

تحریم‌های داخلی

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «محمد لاهوتی» رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در ادامه بسته ویژه خبری «صادرات ایران زیر ذره بین»، درگفتگو با بازارنیوز به نقاط ضعف و قوت صادرات کشورمان پرداخت و اظهار کرد: برای بررسی این موضوع، در ابتدا باید یادآور شد که شرایط تجارت خارجی کشور به ویژه در حوزه صادرات، در طول یک سال دو ماه از عمر دولت سیزدهم، نسبت به سال‌های قبل از وضعیت بهتری برخوردار شده است.


رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: آمار‌های تجارت خارجی کشور در این دوره، نشان از رشد صادرات ایران دارد. حال با توجه به این مسئله، تقریبا می‌توان این گونه بیان کرد که نزدیک به مثبت شدن تراز تجاری کشور هستیم.


وی اعمال برخی محدودیت‌های صادراتی را به عنوان اولین نقطه ضعف صادرات کشور برشمرد و گفت: تاکنون اعمال محدودیت و یا حتی ممنوعیت‌های صادرات برخی کالا‌ها، مشکلاتی متعددی را برای صادرکنندگان در بازار‌های صادراتی به وجود آورده است؛  دولت وعده داده که به مرور زمان، این محدودیت‌ها به حداقل برسد.


لاهوتی اختلاف نرخ نیما و قیمت توافقی ارز را به عنوان دومین چالش صادرات بیان کرد و توضیح داد: در حال حاضر این موضوع یکی از مشکلات اصلی حوزه صادرات به حساب می‌آید، زیرا این فاصله قیمت، رفع تعهدات ارزی برای صادرکنندگانی که قادر نیستند اسکناس را به صرافی‌ها ارائه دهند، با دشواری همراه کرده است.


رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به صادرات ۴۸ میلیارد دلاری سال گذشته، گفت: صادرات ایران در سال ۱۴۰۰ به مرز ۵۰ میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود که میزان صادرات امسال کشور از مرز ۵۰ میلیارد دلار عبور کند؛ اما با همه این تفاسیر باز هم نمی‌توان این ارقام را یک دستارود مهم قلمداد کرد.


وی توضیح داد: گرچه این اعداد و ارقام برای صادرات کشور، امیدوار کننده محسوب می‌شود؛ اما با در نظر گرفتن ظرفیت‌های اقتصادی کشور، صادرات کشور، به جای نوسان در کانال ۴۰ میلیارد دلار، می‌بایست رشد چند برابری را تجربه کند؛ لذا ظرفیت صادراتی ایران بیش از ۴۸ میلیارد دلار است.


لاهوتی رفع تحریم‌‎های اقتصادی را پیش شرطی برای توسعه ظرفیت‌های اقتصادی عنوان کرد و توضیح داد: در صورت رفع تحریم‌های اقتصادی، ما شاهد اتصال سیستم بانکی ایران به دیگر بانک‌های بین المللی، بهبود فضای کسب و کار و به دنبال آن جذب سرمایه خارج و در آخر توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقل کشور، از جمله خطوط ریلی و دریایی کشور خواهیم بود. رشد صادرات کشور مستلزم حضور پر رنگ ایران در اقتصاد جهانی است؛ لذا عدم دسترسی به این مولفه‌ها،فقط  سرعت رشد صادرات ایران را به کندی مواجه می‌کند.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: