bazarnews

کد خبر: ۱۰۸۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
معاون وزیر صمت در نشست خبری اعلام کرد:
معاون وزیر صمت در نشست خبری خود ضمن اشاره به فروش ۹۷ درصدی کسب و کار‌های الکترونیکی در بستر پلتفرم‌های داخلی، گفت: پیش‌بینی می‌شود که حجم فروش از طریق تجارت الکترونیکی تا پایان سال ۱۴۰۱ به رقمی بالغ بر ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.

سهم ۹۷ درصدی فروش اینترنتی در پلتفرم‌های داخلی/ تجارت الکترونیک تا پایان سال به ۱۳۰۰ همت می‌رسد

گروه صنعت معدن و تجارت بازارنیوز _سعید ترکاشوند؛ «علیرضا شاه‌میرزایی» معاون تجارت و خدمات وزیر صمت امروز در نشست خبری در وزارت صنعت اعلام کرد: تجارت الکترونیک از کل تجارت کشور به ۳ درصد رسیده است و در حالی که سال قبل حجم فروش از طریق تجارت الکترونیکی ۱۲۳۰ هزار میلیارد تومان بود، این رقم تا پایان امسال به ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.


معاون وزیر صمت در مورد برخی از آمار‌هایی که به صورت غیرواقعی از زیان کسب و کار‌ها با قطعی اینترنت ارائه شده است گفت: ۸۵ درصد از کسب و کار‌های کشور از فضای مجازی و اینستاگرام استفاده می‌کنند و اینگونه نیست که همه فروش آن‌ها از طریق آن‌ها باشد فقط سه درصد از فروش کسب و کار‌ها از طریق فضای مجازی است و ۹۷ درصد آن از راه‌های دیگر و پلتفرم‌های داخلی انجام می‌شود.


وی تأکید کرد: ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان که از روش‌های الکترونیکی خرید و فروش شده است عدد بزرگی است و نباید دچار اختلال شود و تلاش بر این است که مشکلات فروشگاه‌ها برطرف شود.


صدور ۳۳۰ میلیون کد رهگیری برای لوازم یدکی خودرو


شاه‌میرزایی در مورد سامانه جامع تجارت اظهار کرد: در سامانه جامع تجارت حجم کالا، احتکار، قاچاق، کمبود کالا و… رصد می‌شود و مسائل قیمت در این سامانه نبود و اخیراً این آیتم اضافه شده است.


معاون وزیر صمت ادامه داد: تکمیل سامانه جامع تجارت هیچ گاه به پایان نمی‌رسد، زیرا دائم موارد و وظایف جدیدی اضافه می‌شود و این سامانه به‌روز می‌شود. منتهی ما به حرکت سامانه شتاب داده ایم؛ به عنوان نمونه تاکنون ۹۵۰ هزار شناسه کالا صادر شده که دو سوم مربوط به این یک سال بوده است. همچنین در مجموع ۷ میلیارد کد رهگیری صادر شده که به عنوان مثال در حوزه لوازم یدکی ۳۳۰ میلیون کد رهگیری صادر شده است. علاوه بر این تعداد ۶۳۵ هزار کد نقش در این سامانه تعریف شده است که می‌توانند اطلاعات در سامانه وارد کنند.


اجرای کالا برگ الکترونیکی در ۴ شهر


شاه‌میرزایی طرح اجرای کالا برگ الکترونیکی در ۴ شهر گرمسار، آبیک، دماوند و فیروزکوه اجرا شده و از نظر مجهز بودن سامانه‌های الکترونیکی از خیلی از کشور‌ها جلو هستیم.


به گفته این مقام مسئول، ۱۲ هزار قلم کالا در فروشگاه‌هایی که به سامانه نظارت الکترونیک وصل هستند ارائه می‌شود، اما اقلامی که قرار است از طریق کالا برگ الکترونیکی به مردم ارائه شود در ۴۰۰ هزار فروشگاه ارائه خواهد شد.


وی خاطر نشان کرد:در حال حاضر ۵۸۰۰ فروشگاه به سامانه‌های الکترونیکی و نظارت متصل شده و ۱۰ هزار فروشگاه دیگر هم در حال اتصال است و تا آخر سال تعداد زیادی از فروشگاه‌ها به سامانه نظارت متصل می‌شوند.


تسهیلات۵۰ هزار میلیارد تومانی برای کسب و کار‌های نیمه‌فعال


شاه‌میرزایی همچنین درباره حمایت‌های وزارت صمت از کسب و کار‌های الکترونیک اظهار کرد: امسال ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای رونق کسب و کار‌های نیمه‌فعال و نیازمند احیا در نظر گرفته شده است که با کمک شبکه بانکی پرداخت می‌شود و بخشی از کسب و کار‌های بزرگ می‌توانند زیرمجموعه‌های خود را مورد حمایت قرار دهند در حال حاضر برخی از کسب و کار‌ها با ۱۰۰ هزار فروشگاه زیرمجموعه به ارائه خدمات می‌پردازند.


وی  اضافه کرد‌: در سال جاری ۲ هزار میلیارد تومان برای حمایت از کسب و کار‌ها و تبلیغات آن‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها در نظر گرفته می‌شود که البته این بودجه دولتی نیست بلکه برای رونق کسب و کار‌ها اختصاص می‌یابد.

 

عرضه اجباری در بورس نداریم

 

‌شاه‌میرزایی همچنین در مورد قیمت‌گذاری دستوری، اظهار کرد: اساساً قیمت کالا‌ها و خدمات وابسته به عرضه و تقاضاست و سیاست دستوری نمی‌تواند در این حوزه نقشی داشته باشد.


معاون تجارت و خدمات وزیر صمت به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و گفت: وقتی ارز حذف شد برخی از کالا‌ها ۴ تا ۵ برابر امکان افزایش قیمت را داشتند بنابراین در این حیطه ورود دولت و قیمت گذاری بدیهی بود.


وی افزود: باید اشاره شود که بسیاری از کالا‌های صنعتی وارد بورس شده‌اند و اگرچه نرخ دلار نوسانی بود، اما با این حال نوسانات قیمتی کالا‌ها کنترل شد.


شاه‌میرزایی اضافه کرد: به عنوان مثال قبلاً قیمت سیمان و فلزات به شدت از دلار و مواردی همچون گاز تأثیر زیادی می‌گرفت، اما در این یک سال نوسانات قیمتی در این دو بخش کنترل شد.


معاون وزیر صمت در مورد عرضه اجباری کالا با قیمت دستوری در بورس، گفت: به هیچ وجه چنین موردس نداشته‌ایم و اساساً این مساله با قانون بورس در تناقض است؛ فقط تعداد زیادی از کالا‌ها را بورسی کردیم.

 

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: